شناسهٔ خبر: 45295 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

راستاد مطرح کرد:

توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای کیفیت ناوگان گردشگری دریایی در دستور کار سازمان بنادر/ آمادگی ایران برای سرویس‌دهی به خطوط کروز بین‌المللی/ ظرفیت بنادر کشور بالغ بر ۲۱۷ میلیون تن است

سخنرانی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش دریا در مسیر پیشرفت با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ظرفیت بنادر کشور ۲۱۷ میلیون تن است، گفت: در حوزه کشتیرانی خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای سرآمد است و حداقل طی دو دهه اخیر، ما همواره جزو ۲۰ کشور برتر کشور در حوزه دریانوردی از نظر ناوگان تحت مالکین و ناوگان تحت‌پرچم بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سومین جشنواره ملی دریا؛ مسیر پیشرفت، گفت: با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه کشور در حوزه دریا، باید بیشتر و متمرکزتر به این موضوع بپردازیم. بر اساس آخرین اندازه‌گیری طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، ما کشوری هستیم با ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر ساحل (اعم از سواحل مستقیم دریا، سواحل پیرامون جزایر و رودخانه های قابل کشتیرانی) و همه این نقاط سرشار از فرصت هستند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از مهمترین بخش‌های استفاده از ظرفیت‌های دریا، بنادر تجاری هستند که بسیار به اقتصاد و ایجاد اشتغال به ویژه در نوار ساحلی کمک می‌کنند و در حال حاضر بنادر کشور بالغ بر ۲۱۷ میلیون تن ظرفیت دارند که یک فرصت طلایی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه کشتیرانی خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای سرآمد است و حداقل طی دو دهه اخیر، ما همواره جزو ۲۰ کشور برتر کشور در حوزه دریانوردی از نظر ناوگان تحت مالکین و ناوگان تحت‌پرچم بوده‌ایم.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از شرکت های قدرتمند دنیا است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ناوگان شرکت ملی نفتکش ما امروز با افتخار از نظر ظرفیت بزرگترین ناوگان جهان محسوب می‌شود و کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز یکی شرکت‌های توانمند جهان به شمار می‌رود. در کنار اینها ما ناوگان‌های فعال کوچک و بزرگ متعددی داریم.

وی اضافه کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر دریانورد دارد که دارای گواهینامه شایستگی بر اساس نظامات کنوانسیون CCW هستند. از این میان ۲۰ هزار نفر شایستگی فعالیت بر روی ناوگان اقیانس‌پیما را به صورت نامحدود دارند.

راستاد یادآور شد: خوشبختانه ناوگان تحت‌حاکمیت پرچم جمهوری اسلامی ایران توانسته در سال‌های اخیر کاملا نیاز خودش را به جذب نیروهای دریانورد خارجی بر طرف کند و تا حد زیادی به استقلال برسد. فعالیت‌های سازمان بنادر و دریانوردی برای باقی‌ماندن در لیست سفید الحاق کنوانسیون STCW تا حد زیادی به این مهم کمک کرد.

انعقاد توافق‌نامه و تفاهم‌نامه شناسایی مدارک دریانوردی با سایر کشورها

وی ادامه داد: امروزه ما با کشورهای مختلفی توانسته‌ایم توافقنامه و تفاهمنامه شناسایی مدارک دریانوردی را منعقد کنیم و دریانوردهای ما می‌توانند روی ناوگان زیر پرچم سایر کشورها فعالیت کنند. مدارک دریانوردان ما تا حدی معتبر هست که بعضا برخی کشورهای مهم دریانوردی حاضر شده‌اند با ما به صورت یکجانبه تفاهم‌نامه شناسایی مدارک دریانوردان را منعقد کنند. یعنی آنها شایستگی دریانوردان ما را پذیرفته‌اند اما برای ما هنوز این مساله به اثبات نرسیده است.

وی افزود: یکی دیگر از بخش‌هایی که نیاز به توجه جدی دارد صنایع‌دریایی کشور است. صنعت دریایی و خصوصا کشتی‌سازی یک زنجیره‌ای از شکوفایی را برای کشور ایجاد می‌کند. کشورهایی هستند که تنها با اتکا به صنایع دریایی توانسته‌اند جزء کشورهای ثرتمند جهان شناخته شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی توانسته در سال‌های اخیر زیرساخت‌های صنایع‌دریایی را توسعه دهد اما هنوز برای بهره‌برداری بیشتر از این زیرساخت‌ها باید بیشتر تلاش کنیم. دو دهه قبل قابل تصور نبود که کشتی‌های ناوگان اقیانوس‌پیمای ما در کشتی‌سازی‌های داخلی حتی تعمیر اساسی شود اما امروز تا حد زیادی وابستگی ما برای تعمیرات اساسی به خارجی‌ها مرتفع شده است و امیدواریم این وابستگی به صفر برسد.

وی افزود: در زمینه خدمات دریایی نیز حوزه گسترده‌ای داریم که می‌توانیم به عنوان یک ظرفیت مهم به آن توجه کنیم که خوشبختانه دستاوردهای خوبی داشته‌ایم خصوصا در حوزه فراساحل که قبلا به شناورهای خارجی نیازمند بودیم اما امروزه تا حد زیادی به خوداتکایی دست یافته‌ایم.

راستاد ادامه داد: بخش شیلات نیز رو به رشد و رونق است و هم ناوگان صیادی و هم پروژه‌هایی که برای توسعه تولید آبزیان شکل گرفته‌اند تغییرات خوبی داشته‌اند و در کنار آن‌ها صید فراساحلی نیز موفقیت آمیز بوده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بخش دیگری که نیاز به توجه دارد و کمتر به آن پرداخته شده است گردشگری دریایی است. ما در کشور، اقلیم‌های متفاوتی را در سواحل‌شمالی و جنوبی با جاذبه‌های متنوع داریم که هم بازار داخلی خوبی دارند و می‌توانند موجب جذب گردشگر خارجی شود.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری دریایی در دستور کار

وی اضافه کرد: چیزی که باید امروز به آن توجه کنیم توسعه زیرساخت‌های گردشگری دریایی است. ما در سواحل و بنادر کشور باید ۱۲.۲۰ احداث کنیم تا گردشگری دریایی با کیفیت انجام شود. از سوی دیگر نیاز داریم که ناوگان گردشگری دریایی ما توسعه یابد و ناوگان فعلی گردشگری دریایی ما کافی و مناسب نیست.

وی ادامه داد: در سازمان بنادر و دریانوردی ما از سال گذشته ما اهتمام جدی داشتیم که انگیزه کافی را برای سرمایه‌گذاران این حوزه ایجاد کنیم و مکانیسم های حمایتی خودمان را اعمال کنیم. و به دنبال آن هستیم موانع پیش روی این حوزه را برداریم و در آینده نزدیک شاهد تردد خطوط کروز بین المللی به بنادر خودمان باشیم.

مهندس راستاد اظهار کرد: کمتر از دو دهه پیش ما شاهد تردد خطوط کروز بین المللی به بنادر کشور بودیم که خوشبختانه با وجود فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم تجریه خوبی را در این زمینه داشتیم. امروز هم با ظرفیت‌های مناسب‌تری که در بنادر جنوبی کشور داریم این آمادگی را داریم که با بهترین کیفیت به خطوط کروز بین المللی سرویس دهیم و اخیرا نیز مذاکراتی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: تاکنون ما انرژی کافی را برای معرفی جاذبه‌های گردشگری دریایی کشور به خارجی‌ها صرف نکرده‌ایم و باید با یک عزم جدی و راهبرد مشترک این مساله را در دستور کار قرار دهیم.

در پایان مهندس راستاد عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی حاکمیتی کشور در حوزه دریانوردی آمادگی دارد تا از فعالیت های پژوهشی در این حوزه حمایت کامل داشته باشد و به دنبال فناوری هایی هستیم که در داخل کشور تولید شوند. ما امروز نیاز داریم که شناورهای دریایی دوستدار محیط زیست باشند.

نظر شما