شناسهٔ خبر: 453 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی:

حجم بافت فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیر رسمی شهر تبریز بالا است

سعيد ايزدي مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی و معاون وزیر گفت: 11 درصد از شهر تبریز جزء بافت فرسوده و 25 درصد جزء سکونتگاه‌های غیر رسمی است که بیانگر این است که حجم بافت فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیر رسمی شهر تبریز بسیار بالا است.

دکتر ایزدی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی اظهار کرد: از حدود دو ماه پیش توافق نامه‌ای با شهرداری و استانداری تبریز  برای اجرای برنامه مشترکی با عنوان «اسکان پایا»  از سوی شرکت عمران و بهسازی امضاء شده است.

وی با بیان این‌که این برنامه اسکان پایا برای چهار هزار واحد مسکونی اجرا خواهد شد، اظهار کرد: در این طرح مشترک قرار شده تا از طریق حمایت‌های دولت که با ارایه وام و تسهیلات انجام خواهد شد تخفیفات شهرداری و هماهنگی‌های استانداری در طول دو سال آینده چهار هزار واحد مسکونی را در دو محله هدف بافت فرسوده شهر تبریز بهسازی و نوسازی کنیم.

 معاون وزیر راه یادآور شد: علاوه بر احیای بافت‌های فرسوده شهرتبریز سه مجموعه بزرگ «چایکنار»،«مسجد کبود» و« میدان فرش» از پروژه‌های بزرگ بهسازی و نوسازی هستند که با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری در حال اجرا هستند و به زودی به بهره‌برداری خواهند رسید.

ایزدی اذعان کرد: در استان آذربایجان شرقی چهار هزار و 167 هکتار بافت فرسوده و مساحت دو هزار و 522 هکتار بافت فرسوده در شهر تبریز شناسایی شده است. که این آمار بیانگر این موضوع است که 11 درصد مساحت شهر تبریز  جزء بافت فرسوده شهری به شمار می‌رود.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی عنوان کرد: علاوه بر بافت‌های فرسوده شهری حدود 1500 هکتار سکونتگاه غیر رسمی در 17 محله شهر تبریز به جمعیت 300 هزار نفر شناسایی شده است که این تعداد 25 درصد جمعیت کل شهر تبریز را در بر می‌گیرد که نشان دهنده این موضوع است که حجم بافت فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیر رسمی در شهر تبریز بسیار بالا است.

ایزدی با بیان این‌که بهسازی و نوسازی در تبریز در حال حاضر تنها در بافت فرسوده انجام خواهد شد، یادآور شد: در شهر تبریز بالغ بر 700 میلیون ریال اعتبار انسانی در چهار محله خلیل آباد، احمد آباد، قوچ خانه و ملازینال هزینه شده است.

وی افزود: دراین شهر تعداد 36 پروژه از پروژه‌های بخش کالبدی و اجتماعی با هزینه‌ای  بالغ بر 91 میلیارد ریال اجرا  شده است.

ایزدی افزود: یکی دیگر از خدمات بهسازی و نوسازی در شهر تبریز ارایه تسهیلات در بخش بافت فرسوده شهری است که منجر شده پروژه‌های بزرگی مانند مسجد کبود و چهار راه شهید بهشتی با مشارکت بخش خصوصی به اجرا و بهره برداری برسند.

 وی در پاسخ به این سوال که بافت‌های فرسوده تبریز جزء محلات هدف طرح مسکن اجتماعی نیز محسوب می‌شوند،  عنوان کرد: بخشی از طرح  مسکن اجتماع و حمایتی با رویکرد خود مالکی و احیای بافت‌های فرسوده در محلات هدف هر شهر اجرا خواهند شد.

نظر شما