شناسهٔ خبر: 45365 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

قائم‌مقام وزير كشور در امور فرهنگی و اجتماعی خبر داد:

مهار حاشیه‌نشینی در دستور کار وزارت کشور/ کاهش پرونده‌های تخريب و تصرف اراضی شهری

حاشیه نشینی یک روز بعد از تشکیل شورای اجتماعی کشور به ریاست رئیس‌جمهور، قائم‌مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی به جمع خبرنگاران آمد تا از مهم‌ترین اقدامات دستگاه‌های مختلف درباره کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور گزارش دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ قائم‌مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی از اجرايی‌شدن نظام جامع رصد اجتماعی در كشور خبر داد و گفت: با تشكيل اين نظام جامع تمام اطلاعات از دستگاه‌های مختلف انتظامی، قضايی و... دريافت و جمع‌آوری‌شده و بعد از داده‌كاوی برنامه مدونی براساس آن تهيه می‌شود تا برای واقعياتی كه در جامعه وجود دارد، تصميم‌گيری شود.

تقی رستم‌وندی گفت: به‌زودی پنجمين جلسه درخصوص آسيب‌های اجتماعی كشور در حضور مقام معظم رهبری برگزار می‌شود و دستگاه‌های اجرايی جمع‌بندی و اقدامات خود را درخصوص مسائل مربوط به آسيب‌ها در اين جلسه عنوان می‌كنند.

رستم‌وندی با اشاره به توصيه مقام معظم رهبری درخصوص تشكيل هيأت انديشه‌ورز نيز گفت: اين هيأت از صاحب‌نظران و كارشناسان مرتبط با حوزه آسيب‌های اجتماعی كمك می‌گيرد تا اين آسيب‌ها ريشه‌يابی شده و توصيه‌های علمی و كاربردی درباره آنها ارائه شود.

رستم‌وندی درخصوص نخستين اولويت آسيب‌های اجتماعی در كشور گفت:بين آسيب‌هاي اجتماعی، اعتياد در رأس اولويت‌ها قرار دارد. اگر بتوان اعتياد را در كشور كنترل كرد، خيلي از مسائل ديگر اجتماعي مثل همسرآزاري، كودك‌آزاري، قتل و سرقت و... نيز كاهش خواهد يافت.

اقدامات انجام شده در موضوع جلوگيري از آسيب‌هاي اجتماعي بحث بعدي بود كه قائم‌مقام وزير كشور در امور فرهنگي و اجتماعي درباره آن گفت: در حوزه حاشيه‌نشينی از سوی قوه قضاييه و سازمان ثبت اسناد كشور اقداماتی انجام شده است كه اين اقدامات منجر شد محدوديت‌های زيادی در حوزه تصرف و تخريب اراضی شهری ايجاد شود و در سال ۹۵ پرونده‌های مرتبط با تخريب و تصرف اراضی شهری كاهش يابد كه اين اقدام گامی رو به جلو برای جلوگيری از گسترش حاشيه‌نشينی در كشور بود. البته آماری نداريم كه روند حاشيه‌نشينی يعني مهاجرت و سكونت به حاشيه ادامه دارد يا خير؟

اما براساس اطلاعات قوه قضاييه پرونده‌هاي تخريب و تصرف اراضی شهری در سال ۹۵ كاهش پيدا كرد و اجرای طرح حدنگار «كاداستر» در قوه قضاييه كمك‌كننده به اين كاهش بود. او در ادامه گفت: به‌دليل افزايش اعتبارات وزارت راه و شهرسازي در حوزه حاشيه‌نشينی، فعاليت‌هاي بهسازی و مرمت‌ محله‌های حاشيه‌نشين در كشور در نيم‌سال اول سال ۹۶، ۳۰۰ درصد افزايش يافته است كه اميدواريم اين روند رو به افزايش باشد.

رستم‌وندی گفت:سال ۹۵ سازمان بسيج اقدام مهمي در ۷ مركز استان كه محله‌هاي حاشيه‌‌نشين بيشتري داشتند، انجام داد كه منجر به نتايج خوبي شد و در نهايت فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي در بحث كاهش اعتياد و جذب مشاركت‌هاي مردمي در اين محله‌ها در دستور كار بسيج قرار گرفت.

رستم‌وندی همچنين ادامه داد: در ۶ ماه اول سال ۹۶ بيش از ۱۹۰ درصد كشف پيش‌سازه‌هاي هروئين و شيشه در كشور افزايش پيدا كرد كه اين افزايش كشفيات و توفيق دستگاه‌های انتظامی در انهدام باندهايی كه به توزيع و توليد موادمخدر اقدام كردند، مهم تلقی می‌شود.

همچنين در جمع‌آوری معتادان متجاهر از انتهای سال گذشته يعنی در اسفند ۹۵ و سپس فروردين‌ماه سال ۹۶ در ۱۲ استان كشور، جمعا حدود ۱۳ هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری شدند كه اين اقدام مثبتی بود و اگر ساماندهی معتادان متجاهر به همين ميزان نيز در كشور رخ ندهد، سرقت و كودك‌ربايی و تمام اقداماتی كه مرتبط با معتادان متجاهر است، افزايش پيدا می‌كند.

رستم‌وندی همچنين ادامه داد: ستاد مبارزه با موادمخدر توانسته طی چند سال آينده ۱.۵ ميليون نفر از دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش‌های پيشگيرانه قرار دهد و برای نخستين بار امسال ۳ جلد كتاب به‌عنوان متن آموزشی با همكاری ستاد مواد‌مخدر و آموزش و پرورش در اختيار معلمان قرار گرفت تا بر مبنای محتوای يكسان با دانش‌آموزان راجع به پيشگيری از اعتياد گفت‌وگو كنند.

رستم‌وندی در پاسخ به سؤالی مبنی بر افزايش فروش نوزادان گفت:طی يك سال گذشته در پی ادعاهای مطرح شده برای فروش نوزادان طرح‌هايی برای مقابله با آن ارائه شد كه برای نخستين‌بار ‌ماه گذشته مركز مادر و كودك معتاد در كشور افتتاح شد كه اين كار با مشاركت تشكل‌های مردمی صورت گرفت و می‌تواند پاسخ مناسبی به اين پديده‌ها باشد. اما اگر مواردی اين‌چنينی به شكل سازماندهی شبكه‌ای يا توسط افراد سودجو باشد، وظيفه دستگاه‌های قانونی خواهد بود كه برخوردهايی انتظامی داشته باشند.

قائم‌مقام وزير كشور در امور فرهنگي و اجتماعي به موضوع كودك‌آزاري نيز اشاره كرد و گفت: آمار مشخصي از كودك‌آزاری وجود ندارد اما ۶ تا ۷ درصد از تماس‌هايی كه با مركز فوريت‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي گرفته می‌شود، مربوط به بحث كودك‌آزاری و همسرآزاری است؛ اما هنوز نظام رصد آسيب اجتماعی آنقدر دقيق نيست.

رستم‌وندي در ادامه اضافه كرد: از سال گذشته با تلاش‌های انجام‌شده نخستين بانك جامع اطلاعات متكديان در ۸ استان تشكيل شد تا اطلاعات متكديان در سراسر كشور جمع‌آوري و آنها را شناسايی كرد.

قائم‌مقام وزير كشور در امور فرهنگی و اجتماعی همچنين در پاسخ به سؤالي مبنی بر اينكه مصرف موادمخدر در ميان زنان بيشتر شده است يا خير؟ گفت: نرخ شيوع مصرف مواد در ميان زنان افزايش يافته كه در بخش سلامت روان می‌توان افزايش افسردگی در ميان زنان را يكی از عوامل اين موضوع دانست اما افزايش ميزان مصرف موادمخدر در ميان زنان علت‌هاي ديگري جز سلامت روان نيز دارد.

نظر شما