شناسهٔ خبر: 45375 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

تأکید بر نهایی شدن قرارداد برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون/ اتصال ریل به بنادر جنوبی کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی/ راه‌آهن قزوین- رشت تا پایان سال تحویل راه‌آهن می‌شود

نقشه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه سرمایه‌گذاری هشت کشور در بخش ریلی، اختصاص ۸۲ قطار برای انتقال زائران اربعین حسینی، بهبود خدمات دهی به مسافران قطار با افزایش تعداد واگن‌های با کیفیت، ارائه ۲۴ پروژه آزادراهی و راه‌آهن در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کیش و پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی پروژه راه‌آهن اردبیل- میان، سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته بیشتر مربوط به توسعه کریدورهای ترانزیتی ریلی می‌شد به شرح زیر است:

تأکید بر نهایی شدن قرارداد برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون

وزیر راه و شهرسازی ضمن حمایت از مذاکرات انجام شده بین راه‌آهن‌های ۲ کشور درخصوص پروژه برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار- اینچه برون برنهایی کردن قرارداد این پروژه تأکید کردند.

علاوه براین ۲ طرف ضمن اشاره به ضرورت‌ تجاری سازی کریدورهای موجود حمل ونقلی به ویژه کریدور شمال – جنوب بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود ریلی در شرق و غرب دریای خزر تأکید کردند

اتصال ریل به بنادر جنوبی کشور در دستور کار است

معاون وزیر راه و شهرسازی، استراتژی دوم را اتصال ریل به بنادر عنوان کرد و گفت: از طریق اتصال ریل به بنادر می توان با حداثل زمان، تخلیه و بارگیری را انجام داد ودر عین حال به بهترین شیوه متعارف در دنیا از طریق ریل، می‌توان کالا را جابه‌جا کرد. زیرا با پیش‌بینی افزایش ورود کشتی‌ها و محمولات در آینده، جاده‌ها تحمل این حجم جابه‌جایی را هم به لحاظ ترافیکی و هم به لحاظ بروز سوانح و مصرف سوخت نخواهند داشت.

تقی زاده ادامه داد: اتصال بنادر به ریل و زیرسازی مسیرها در جنوب کشور و در بندر چابهار در دست انجام است که امیدواریم به سرانجام برسد.

راه‌آهن قزوین- رشت تا پایان سال تحویل راه‌آهن می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجلاس سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه، آذربایجان در تهران تصریح کرد: یکی از محورهای این نشست سه جانبه کریدور شمال-جنوب است و البته با همکاری راه‌آهن آذربایجان گام‌های خوبی در توسعه راه‌آهن آستارا-آستارا برداشته شده است و به زودی اولین قطار کانتینری در این مسیر راه‌اندازی می‌شود. همچنین زیرساخت راه‌آهن قزوین-رشت کمتر از سه ماه اینده تکمیل و قبل از پایان سال ۹۶ به راه‌آهن تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به قطعه رشت-آستارا نیز بیان داشت: عملیات احداث این قطعه نیز با سرمایه گذاری مشترک به زودی انجام می‌شود.

ارائه ۲۴ پروژه آزادراهی و راه‌آهن در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کیش

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در نهمین همایش بین‌المللی فرصت های سرمایه گذاری کشور که در کیش برگزار می شود ۵ پروژه آزادراهی و ۱۹ پروژه ریلی آماده سرمایه گذاری ارایه شد که در مورد تعدادی از آنها نیز مذاکراتی صورت گرفت.

خادمی برخورداری از معافیت های مالیاتی، بالا بودن سود حاصله به دلیل دوره طولانی بهره برداری از پروژه توسط سرمایه گذار، امکان ایجادفرصت های سرمایه گذاری و درآمدهای جانبی در بهره برداری از امکانات و خدمات جانبی در طول مسیر پروژه، افزایش درآمد متوازن با نرخ تورم موجود، فروش تجهیزات و قطعات و خدمات مکمل و... از جمله جذابیت هایی دانست که در حوزه زیرساخت های حمل و نقل برای سرمایه گذاران وجود دارد.

تعیین نرخ تعرفه و زمان حرکت قطار در کریدور شمال- جنوب ظرف یک ماه آینده

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن از برگزاری جلسه‌ای در باکو برای نهایی کردن نرخ تعرفه و تعیین زمان حرکت قطارهای برای کریدور شمال-جنوب ظرف یک ماه آینده خبر داد.

عاشوری خاطرنشان کرد: با فعال‌سازی این کریدور زمینه جابجایی حمل بار بین ایران و بلاروس فراهم خواهد شد و از طرفی کالاهای کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آسیایی جنوب شرقی از طریق بندرعباس به آذربایجان، روسیه، بلاروس و در ادامه به اروپای غربی منتقل شود.

پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه 

مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه در استان اردبیل گفت: در این بازدید افزایش اعتبار راه آهن اردبیل - میانه در بودجه ۹۷ مورد بررسی قرار گرفت که دکتر حاجی محمدی این پروژه را از اولویت¬های شبکه ریلی کشور بیان کرد.

وی راه آهن اردبیل-میانه را یکی از پروژه­های با اهمیت در کشور عنوان کرد و یادآور شد: این خط ریلی به طول ۱۷۵ کیلومتر  با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی در حال اجرا است که تا کنون ۴۴۰ میلیارد تومان در آن هزینه شده است.

سرمایه‌گذاری هشت کشور در بخش ریلی

مشاور سرمایه‌گذاری شرکت زیرساخت با اشاره به سرمایه‌گذاری هشت کشور در بخش ریلی ایران گفت: روسیه ۱۰ میلیارد دلار در زیرساخت‌های ریلی تجهیزات، ناوگان و بخشی از راه‌آهن اینچه برون سرمایه گذاری می‌کند.

وی درباره هشت طرح ریلی که از پروژ‌ههای اولویت دار شرکت زیرساخت هستند، اظهار کرد: راه آهن کرمانشاه- خسروی، میانه- تبریز، شیراز- بوشهر، گرگان- بجنورد، میانه- اردبیل، چابهار- زاهدان، زاهدان- مشهد، اصفهان- اهواز، گل گهر- شیراز و درود- خرم آباد- اندیمشک طرح‌های مهم ریلی هستند که برای ساخت در اولویت جذب سرمایه قرار دارند. 

اختصاص ۸۲ قطار برای انتقال زائران اربعین حسینی

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: ۸۲ قطار با حدود ۴۴ هزار صندلی را به منظور جابه جایی زائران اربعین حسینی در نظر گرفته ایم.

وی اظهار کرد: حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای مدت سه سال برای نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل ریلی اختصاص یافته است و این شرکت ۳۲۰ واگن انبوه بر اتوبوس را به دلیل عمر بالای ناوگان و به منظور نوسازی واگن از رده خارج کرده است.

بهبود خدمات دهی به مسافران قطار با افزایش تعداد واگن‌های با کیفیت

هشت دستگاه واگن درجه یک برای بهبود خدمات دهی به مسافران به شبکه ریلی کشور افزوده شد.

با تحویل این واگن های مسافری و بر اساس قرارداد ساخت ٨٩ دستگاه واگن بین شرکت رجا و شرکت واگن سازی پلور سبز، تاکنون ٣٢ دستگاه واگن تحویل شرکت رجا شده و انتظار می رود تا انتهای سال جاری ٨ دستگاه واگن دیگر از این نوع واگن ها تحویل و وارد ناوگان این شرکت شود.

قیمت بلیت این قطارها در حالت نرمال و در مسیر تبریز- مشهد ۸۰۰ هزار ریال، قزوین - مشهد ۶۵۴ هزار ریال، تهران - تبریز۴۹۰ هزار ریال، تهران - مراغه۲۵۵ هزار ریال، تهران - مهاباد ۴۶۳ هزار ریال و تهران- اصفهان ۳۹۷ هزار ریال است

نظر شما