شناسهٔ خبر: 45387 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

مذاکره برای همکارهای ایرلاین‌های ایران و قطر/خریداری هواپیمای فلایت‌چک با تایید سازمان‌هواپیمایی‌کشوری/ از سرگیری پروازهای بغداد/ اظهار امیدواری نسبت به پایداری قرارداد خرید ایرباس

ورود نخستین هواپیمای فلایت‌چک شركت فرودگاه‌ها به فرودگاه رشت تاکید وزیر راه و شهرسازی بر علاقمندی دو کشور ایران و قطر در توسعه روابط هوایی و مذاکره برای همکاری‌های تجاری بین ایرلاین‌های دو کشور، اعلام خریداری هواپیمای فلایت‌چک با تایید سازمان هواپیمایی‌کشوری، افزایش ۷ درصدی قیمت بلیط پروازهای اربعین، از سرگیری پروازهای فرودگاه عراق، اجرای طرح جا‌به‌جایی فرودگاه اهواز به دلیل توسعه میدان‌های نفتی و اظهار امیدواری نسبت به پایداری خرید ایرباس بخشی از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر بر توسعه روابط هوایی و مذاکره برای همکاری های تجاری بین ایرلاین های دو کشور تاکید کرد و گفت: طبق توافقات انجام شده پیرامون تنظیم یک کریدور هوایی پایدار بین ایران و قطر،  تصور می‌شود که باید این مسئله با تحلیل‌ها و بررسی‌های بیشتر به نتیجه رسیده و قطعی شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

علی عابدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز در این دیدار اعلام کرد: در حال حاضر هواپیمای قطری ۲۹ پرواز در هفته به سه نقطه  از کشور ایران دارد. اگر چه سالهاي قبل يادداشت تفاهمي مبني بر افزايش فركانس پروازي بين مقاصد دو كشور داشتيم ولي به علت از دست دادن منافع شركتهاي هواپيمايي‌مان و اعتراض آنها ما ناچاراً آن تفاهم را  رسماً لغو كرديم.

عابدزاده در ادامه با تأکید براین نکته که ایران نیز تمایل به ارتقای روابط هوایی بین دو کشور در صورت حفظ منافع خطوط هوایی خود نیز دارد گفت: ما آمادگي داريم در راستاي افزايش مقاصد پروازي در قلمرو دو كشور، مديران خطوط هوايي و انجمن شركتهاي حمل و نقل هوايي را به دوحه اعزام كنيم تا ضمن مذاكره با طرف قطري به تفاهمات برد- برد، دست پيدا كنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هواپیمای فلایت چک با تایید سازمان هواپیمایی کشور خریداری شد

رئیس سازمان هواپیمایی کشور همچنین گفت: نخستین هواپیمای فلایت چک در شرایط بد تحریم خریداری شد و خرید آن نیز موردتایید سازمان هواپیمایی کشور است. در روزهای اخیر، انعکاس نادرست خرید نخستین هواپیمای فلایت چک در برخی از رسانه‌ها تعجب برانگیز بود زیرا این مساله در برخی از رسانه ها غیرواقعی منتشر شد. پیش از این، ایران دو فروند هواپیمای فلایت چک در سال ۵۲ خریداری کرد و پس از ۴۰ سال کارکردن این هواپیماها از رده خارج شدند و ضروری بود بار دیگر از این هواپیماها در اسرع وقت خریداری شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مکاتبه با دولت عراق برای کاهش نرخ سوخت هواپیما در نجف

همچنین در هفته گذشت، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه « افزایش نرخ سوخت هواپیما در فرودگاه نجف موجب نارضایتی شرکت‌های هواپیمایی شده است» گفت: نامه‌ای مبنی بر کاهش نرخ سوخت هواپیما در فرودگاه نجف در زمان سفرهای اربعین از طرف سازمان هواپیمایی کشوری به مقامات دولتی کشور عراق ارسال و این نامه از سوی مقامات به مسئولان مربوطه اعلام‌شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اظهار امیدواری نسبت به پایداری قرارداد خرید ایرباس

اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: در وزارت راه و شهرسازی پس از برجام، قراردادهای بزرگی همچون خرید ایرباس که محصول مشترک کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه است، منعقد شد و امیدواریم با رفتارهای نامتعارف ترامپ همچنان جاری بماند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ورود دومین هواپیمای فلایت چک تا ۱۲ ماه دیگر به کشور

رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اعلام این مطلب که دومین فروند هواپیمای فلایت چک ۸ تا ۱۲ ماه آینده وارد کشور می شود، گفت: با توسعه صنعت حمل ونقل هوایی رشد ترافیک هوایی دو رقمی نشان می‌دهد که ما در این بخش شاهد یک جهش بسیار خوبی بوده ایم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: فرآیند خرید نخستین فروند از هواپیمای فلایت چک بسیار شفاف بود، اما در چند روز گذشته با دروغ پردازی برخی از رسانه ها، شاهد بد اخلاقی در این زمینه بودیم هرچند که برخی از خبرگزاری ها به صورت حرفه ای به خوبی توانستند روشنگری کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پروازهای نجف به حالت عادی برگشت

پس از فروکش کردن گرد وغبار، فعالیت فرودگاه نجف اشرف به حالت عادی بازگشت و فرودگاه بین المللی بغداد نیز پس از چندین ساعت تعطیلی بدلیل اعتصاب کارکنان بخش برج مراقبت، ساعتی پیش کار خود را از سر گرفت و نشست و برخاست هواپیماها در این فرودگاه دوباره آغاز شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر خریداری بلیت پروازهای اربعین از مراکز مجاز

معاون هوانوردي و امور بین‌الملل سازمان‌ هواپیمایی کشوری تصریح کرد: طبق هماهنگی با پلیس فتا مقرر شد، حد فاصل ۱۳ الی ۲۲ آبان برای جلوگیری از سوءاستفاده در فروش بلیت‌ پروازهای اربعین به‌طور کلی فروش بلیت اینترنتی ممنوع شود و منحصراً در دفاتر اعلامی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی به فروش برسد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش ۷ درصدی قیمت بلیت پروازهای اربعین

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌های هوانوردی با اشاره به افزایش هفت‌درصدی قیمت بلیت اربعین، گفت: فروش بلیت چهار میلیون تومانی مشهد - نجف شایعه است. در پروازهای بین‌المللی هیچ‌گونه قیمت‌گذاری صورت نمی‌گیرد و این نرخ بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اجرای طرح جابجایی فرودگاه اهواز به دلیل توسعه میدان‌های نفتی در استان

نماینده اهواز در مجلس با بیان اینکه باید به مشکل ریزگردها در استان خوزستان توجه بیشتری شود، گفت: فرودگاه بین‌المللی جدید اهواز با سرمایه‌گذاری خارجی احداث می‌شود. برای انجام فعالیت های اکتشاف و توسعه میدان های نفتی، بخشی از منطقه هورالعظیم خشک شده که باعث پدیدآمدن ریزگرد شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما