شناسهٔ خبر: 45455 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی مطرح کرد:

انتخاب محور بجنورد- جنگل گلستان به عنوان محور بدون حادثه در خراسان شمالی

محور بجنورد-جنگل گلستان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: محور بجنورد-جنگل گلستان به عنوان محور بدون حادثه در روز جهانی یادبود قربانیان سوانح جاده‌ای انتخاب شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی، علی‌اصغر بدیعی مقدم اظهار کرد: قرار است به مناسبت روز جهانی یادبود قربانیان سوانح جاده‌ای، یک محور در هر استان به عنوان محور بدون حادثه انتخاب شود که در این استان محور بجنورد- جنگل گلستان انتخاب شده است.

وی افزود: برنامه‌های روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای در سه روز اجرایی می‌شود و با بسیج تمام نهادهای مرتبط، تردد در این محور رصد و کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه آیین یادبود قربانیان سوانح جاده‌ای در ایران از سه سال گذشته برگزار می‌شود، گفت: امسال این برنامه‌ها در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان و یکم آذرماه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌های متعددی در این سه روز برای ارتقای ایمنی ترددها در محور مزبور که به عنوان محور بدون حادثه انتخاب شده است با بسیج تمام دست‌اندرکاران تدارک دیده شده است.

وی عنوان کرد: در سه روز در این محور تمام گشت‌های راهداری و حمل‌ونقل شبانه‌روزی حضور دارند و تردد را رصد می‌کنند و بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها از جمله اورژانس، هلال‌احمر و پلیس‌راه حضور دارند و تمام محور زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

وی افزود: در برنامه‌های روز جهانی یادبود قربانیان سوانح جاده‌ای، ترویج استفاده از حمل و نقل ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل، ترویج حمل و نقل عمومی برای کاهش ترافیک و کاهش میزان مصرف سوخت و افزایش ایمنی سفرها، رعایت سرعت مجاز رانندگی در مناطق مسکونی و مدارس حاشیه راه‌ها، پرهیز از رانندگی به هنگام خستگی و خواب‌آلودگی، ترویج فرهنگ بستن کمربند ایمنی توسط راننده و سرنشینان، ترویج فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسیکلت سواران در برنامه‌های روز جهانی یادبود قربانیان سوانح جاده‌ای مورد توجه است.

وی افزود: به همین مناسبت مراسم یادبود برای قربانیان سوانح جاده‌ای در سه مدرسه حاشیه جاده بجنورد-جنگل گلستان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: مدرسه روستای تاتار، چمن بید و رباط قره بیل واقع در حاشیه جاده بجنورد-جنگل گلستان برای برگزاری مراسم انتخاب شده است.

وی گفت: در یکی از روستاهای حاشیه جاده بجنورد - جنگل گلستان، طرح ارتقای ایمنی تردد موتورسیکلت سواران اجرا می‌شود که در این طرح تلاش می‌شود تا با برگزاری دوره‌های آموزشی و نیز توزیع برچسب‌های شب نما، میزان سوانح راکبان موتورسیکلت کاهش یابد و با توزیع کلاه ایمنی نیز میزان صدمه و آسیب وارد شده به فرد در سانحه‌های اجتماعی کاهش یابد.

در این زمینه از دهیاران روستاهای حاشیه محور مزبور درخواست شده تا لیستی از راکبان موتورسیکلت‌ها را ارائه کنند تا برنامه‌های مزبور در روستاها اجرایی شود.

دیدار از مصدومان سوانح جاده‌ای و دیدار با خانواده‌های قربانیان حوادث جاده‌ای از دیگر برنامه‌ها به مناسب روز جهانی یادبود قربانیان سوانح جاده‌ای است.

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در سال گذشته به عنوان استان برتر در میان استان‌های کشور انتخاب شد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: در محور بجنور-جنگل گلستان پنج باب مدرسه روستایی در حاشیه جاده است.

وی افزود: این روستاها شامل تاتار، بدرانلو، مهمانک، چمن بید و رباط قره بیل است که دانش آموزان برای رفتن به مدرسه به ناچار از عرض جاده عبور می‌کنند و البته این عبور عرضی بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه محور بجنورد- جنگل گلستان محور شریانی تعریف شده است اما اکنون مشخصات این محور در حد محور راه اصلی درجه ۲ است، گفت: پروژه چهارخطه کردن این محور اکنون در دست اجرا است و در قطعه‌هایی از این محور به صورت چهارخطه زیر بار ترافیکی است امید می‌رود هر چه زوتر این پروژه تکمیل شود و تمام محور به صورت چهارخطه زیر بار ترافیکی برود و از راه اصلی به راه شریانی ارتقا یابد.

وی افزود: این محور حلقه اتصال دو قطب سیاحتی و زیارتی کشور در استان‌های شمالی و استان خراسان رضوی است و هر ساله مسافران و زائران زیادی در این مسیر تردد دارند و حجم ترافیک در این مسیر بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌ها برای ایمنی ترددها در این جاده، وجود دسترسی‌های کنترل نشده است، تصریح کرد: در محدوده روستاهای تاتار، مهمانک و کشانک دسترسی‌ها به محور برای عبور عرضی از جاده به صورت هم سطح و کنترل نشده است که این ایرادها باید اصلاح شود. باید زیرگذر و یا روگذر ایجاد شود و عبور از جاده از تقاطع‌های غیر هم سطح انجام شود علاوه بر آن باید دسترسی به جاده برای عبور عرضی محدود شود.

وی بیان کرد: در وضعیت کنونی، ورود به این جاده و خروج از آن از هر نقطه میسر است امید می‌رود این مشکلات با تکمیل پروژه راهسازی مرتفع شود.

نظر شما