شناسهٔ خبر: 45516 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه‌های کهگیلویه و بویراحمد:

۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد در دست ساخت است

راهسازی معاون ساخت و توسعه راه‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اینک بیش از ۱۰۰ کیلومتر بزرگ‌راه در سطح استان در حال ساخت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، محمد راستا گفت: تا سال ۹۲ کمتر از ۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان ساخته شده بود که ظرف چهار سال گذشته افزون بر ۹۰ کیلومتر به این میزان اضافه شده است.

وی، طول راه‌های اصلی، فرعی و بزرگراه از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه را در استان افزون بر یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر ذکر کرد.

راستا برخی از طرح‌های مهم راهسازی در حوزه راه‌های اصلی را شامل جاده یاسوج - سی سخت، باباکلان - گچساران - چرام، باغچه سادات - سرفاریاب و جاده ملی پاتاوه - دهدشت عنوان کرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اینک ۳۰ کیلومتر از جاده باباکلان- گچساران و چرام در حال اجراست.

وی عنوان کرد: طرح ملی جاده ارتباطی پاتاوه - دهدشت تا سال ۱۳۹۲ تعطیل بود و مردم منطقه نیز هیچ امیدی برای ساخت و افتتاح آن نداشتند اما در سفر استانی ۲۴ و ۲۵ مرداد سال گذشته رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد بر شتاب بخشی در اجرای آن تأکید شد زیرا جزء طرح‌های سفر رهبر معظم انقلاب به استان در خرداد سال ۱۳۷۳ بود.

راستا ابراز کرد: پیشرفت فیزیکی این جاده ارتباطی از ۴۷ درصد سال ۱۳۹۲ به بالای ۸۰ درصد هم‌اینک رسیده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: اردیبهشت امسال قطعه دوم این جاده ارتباطی با نام دم چنار تا لوداب و به طول ۲۸.۵ کیلومتر با حضور مسئولان به بهره‌برداری رسید.

راستا اظهار کرد: قطعه‌های اول و چهارم این جاده ارتباطی در گذشته افتتاح شده بود و قطعه سوم نیز توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در حال ساخت است و تا پایان سال مالی ۱۳۹۶ (تیر ۱۳۹۷) افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: بهره‌برداری اولیه از جاده ارتباطی یاسوج - باغچه سادات - سرفاریاب انجام و برای نخستین بار ارتباط آسفالتی بین شهرستان‌های کهگیلویه و چرام با یاسوج برقرار و اکنون نیز این جاده در حال ارتقای وضعیت است.

معاون ساخت و توسعه راه‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اینک نیز افزون بر ۵۰۰ کیلومتر جاده روستایی در سطح استان برای بهسازی و آسفالت در دست اجراست که حدود ۱۰۰ کیلومتر آن تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

راستا تصریح کرد: جاده روستاهای منطقه سیلاب وکلوار تا امام‌زاده شاه قاسم به طول ۵۰ کیلومتر یکی دیگر از مهم‌ترین راه‌های روستایی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد همچنان به لحاظ شاخص آسفالت راه روستایی نسبت به میانگین کشوری هنوز فاصله زیادی دارد، افزود: بیش از نیمی از مجموع چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان خاکی است.

بیش از ۴۴ درصد جمعیت افزون بر ۷۱۳ هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ در روستاها ساکن هستند.

این استان دارای یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است که حدود ۷۰۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد.

نظر شما