شناسهٔ خبر: 45520 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

خاوری خبر داد؛

ریل گذاری ۱۴۵ کیلومتر از راه آهن رشت - قزوین/ تامین اعتبارات خط ریلی رشت - آستارا با کمک فاینانس/ بهره برداری از راه آهن آستارا - آستارا تا پایان سال

شعبانعلی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: ۱۴۵ کیلومتر از راه آهن رشت - قزوین ریل گذاری شده و زیرسازی آن نیز افزون بر ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علی خاوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با یادآوری اینکه مسیر خط آهن رشت - قزوین ۱۶۴ کیلومتر است، اظهار کرد: امسال برای راه آهن استان ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که تحقق آن و حتی بخشی از آن در سال جاری، بهره برداری از این خط ریلی را سرعت می‌بخشد.

وی با اشاره به خطوط ریلی رشت - انزلی و رشت - آستارا بیان کرد: یک فاز خط ریلی رشت - انزلی به طول ۴۱ کیلومتر درحال انجام و فاز‌های ۲ و ۳ آن به مناقصه گذاشته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان ادامه داد: برای تامین اعتبارات خط ریلی رشت - آستارا باید از فاینانس استفاده شود ضمن آنکه اکنون برای تکمیل پروژه‌های راه آهن گیلان، اهتمام بر آن است تا هرچه سریع‌تر خط ریلی قزوین - رشت به بهره برداری برسد.

خاوری همچنین با اشاره به پروژه راه آهن آستارا - آستارا افزود: از سمت آستارای جمهوری آذربایجان تا مرز کشورمان، این مسیر ریل گذاری شده، اما شرایط در مسیر تعهد ما، متفاوت است با این توضیح که در این مسیر، باید بارانداز، ساختمان و تاسیسات ایجاد شود درحالیکه مسیر مورد تعهد جمهوری آذربایجان، فقط ریل گذاری بوده است.

وی به ایرنا گفت: بخش مورد تعهد ایران در مسیر آستارا، هم اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بهره برداری از آن، تا پایان سال جاری پیش بینی شده است.  

پروژه راه آهن رشت - قزوین از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می‌شود. تکمیل پروژه این خط ریلی تا پایان سال جاری و فاز‌های بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است.  

این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون مسافر را جابجا کند.  

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال گذشته بمنظور توسعه همکاری‌های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شدند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد ۲ و نیم کیلومتر و بارانداز، در آستارای ایران اجرا می‌شود. این طرح به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا خواهد بود و با اتصال خط آهن آستارا - آستارا به مسیر رشت - قزوین، کریدور معروف شمال - جنوب شکل خواهد گرفت.  

خط آهن آستارا - آستارا، اسفندماه پارسال در سفر الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان به تهران، با ورود آزمایشی قطار آذربایجان به ایستگاه آستارا در ایران افتتاح شد و مرحله نهایی ریل گذاری این خط آهن در خاک کشورمان نیز در حال انجام و تکمیل است.  

نظر شما