شناسهٔ خبر: 45565 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در کمیسیون ایمنی راه‌ها صورت گرفت:

ارائه گزارش حادثه واژگونی اتوبوس در محور فیروزكوه- سوادكوه/ تایید کلیت رئوس برنامه عملیاتی ملی ایمنی راه‌های كشور

جلسه حادثه واژگونی اتوبوس در محور فیروزكوه – سوادكوه در نود و یکمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد با بررسی‌های فنی وسیله نقلیه، علل شكل­گیری حادثه و شدت آن مورد ارزیابی تیم كارشناسی دبیرخانه كمیسیون ایمنی راهها قرار گیرد و نتیجه آن در نشست بعدی ارایه شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طبق اعلام دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها نود و یكمین نشست این کمیسیون صبح دوشنبه ۹۶/۰۸/۱۵ با مشاركت اعضاء به ریاست جناب آقای دكتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار و پس از بحث و بررسی پیرامون دستور کار، جمع‌بندی‌های زیر حاصل شد:

  1. مصوبات كمیسیون ایمنی راه‌های كشور در خصوص دو موضوع نصب حفاظ‌های ایمنی وسایل نقلیه سنگین و استفاده از تبلت در ثبت تصادفات رانندگی مورد پیگیری قرار گرفت.
  2. خلاصه گزارش حادثه واژگونی اتوبوس در محور فیروزكوه – سوادكوه (محدوده انتهایی گردنه گدوك) به شرح ذیل ارائه شد:
    1. حادثه در حوالی ساعت ۱۸:۴۰ روز یكشنبه ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ رخ داد.
    2. اتوبوس از تهران به مقصد گرگان با ۳۹ سرنشین( ۳۶ مسافر، ۲ راننده و یك کمک‌راننده) در حركت بوده است.
    3. قبل از وقوع حادثه در فاصله­ای حدود ۲/۷ كیلومتر از محل وقوع، كنترل اتوبوس از دست راننده خارج شد و با افزایش سرعت اتوبوس(از ۶۰ به ۱۱۹ كیلومتر در ساعت) پس از طی چند قوس متوالی سرانجام در یك قوس افقی چپگرد واژگون شد.
    4. اتوبوس پس از واژگونی و برخورد با دیواره بتنی كنار جاده(كه مانع سقوط آن به دره گردید)، در حدود ۱۰۰ متر روی سطح جاده كشیده شده و در نهایت متوقف گردید.
    5. بر اساس خروجی­های سامانه سپهتن، راننده در طول مسیر سرعت مجاز را رعایت كرده است(حداكثر سرعت ۸۹ كیلومتر در ساعت).
    6. حادثه منجر به كشته شدن ۱۵ نفر و مجروحیت ۲۴ نفر گردید(۱۳ نفر فوتی در صحنه و ۲ نفر در بیمارستان).
    7. نخستین آمبولانس از پایگاه ۳۳۹۳ ورسک،  ۳دقیقه پس از دریافت مأموریت(زمان دریافت مأموریت : ۱۸:۴۶)  به صحنه حادثه رسید.
    8. از مجموع ۲۶ مصدوم، ۲۰ مصدوم توسط آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ و ۴ مصدوم توسط آمبولانس هلال‌احمر انتقال یافتند(دو نفر سرپایی درمان و ترخیص گردید) كه دو نفر از مصدومان در بیمارستان فوت كردند.
    9. بر اساس نظریه اول پلیس راهور ناجا، نقص فنی اتوبوس(عدم ترمز‌گیری و خرابی جعبه دنده) عامل اصلی شكل‌گیری حادثه بوده است.
    10. بخشی از علت تشدید حادثه ناشی از کنده شدن صندلی‌ها بوده است.
    11. بر اساس گزارش پلیس راهور، راننده دارای ۲۲ سال سابقه رانندگی،فاقد تخلفات حادثه‌ساز بوده است.

در نهایت به‌منظور تحلیل عمقی تصادف با هدف پیشگیری از سوانح مشابه، مقرر گردید با بررسی‌های فنی وسیله نقلیه از لحاظ وقوع نقص فنی بصورت لحظه‌ای یا مستمر(سیستم ترمز- ریتاردر- جعبه دنده)، علل شكل­گیری حادثه و شدت آن مورد ارزیابی تیم كارشناسی دبیرخانه كمیسیون ایمنی راه‌ها قرار گرفته و نتیجه آن در نشست بعدی ارائه گردد.

رئوس برنامه عملیاتی ملی ایمنی راه‌های كشور ارائه و كلیت آن مورد تائید اعضا‌ء قرار گرفت و مقرر شد فاز ۲ برنامه شامل جدول زمان‌بندی و برنامه‌های تفصیلی اجرایی در مدت ۲ ماه نهایی و ارائه شود.

نظر شما