شناسهٔ خبر: 45655 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در نشست مدیرکل بنادر هرمزگان با معاون شرکت راه‌آهن کشور مطرح شد:

خیز بلند بندر شهید رجایی برای تبدیل ‌شدن به یک بندر ریل پایه/ اختصاص ۲۵ درصد از سهم جابجایی کالا از طریق شبکه ریلی توسط استان هرمزگان

جلسه در نشست مشترک مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با معاون سیر و حرکت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، بر لزوم بهره‌گیری از زیرساخت‌های شبکه ریلی در بندر شهید رجایی به عنوان یک بندر ریل پایه تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، اله مراد عفیفی‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این نشست طی سخنانی به تشریح ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ریلی در بندر شهید رجایی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از ۵۶ کیلومتر خط ریل در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور وجود دارد، بنابراین باید با تدابیری که از سوی شرکت راه‌آهن اندیشیده می‌شود، سهم جابجایی کالا روی واگن در مقایسه با کامیون افزایش یابد.

وی ادامه داد: اداره کل بنادر و دریانوردی مشوق‌های خوبی برای شرکت‌های بخش خصوصی پایانه دار برای توسعه زیرساخت‌های شبکه ریلی در محوطه تحت مدیریت آن‌ها در نظر گرفته است و هیچ‌گونه محدودیتی در بحث تقاضای شرکت‌ها برای توسعه خطوط ریلی نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به برنامه‌های این اداره کل برای توسعه هر چه بیشتر زیرساخت‌های ریلی در پایانه‌های مواد معدنی، فرآورده‌های نفتی و کانتینری و مکانیزه کردن فرآیند تخلیه و بارگیری محموله‌ها روی واگن، بیان کرد: توقع و انتظار ما از شرکت راه‌آهن این است که در زمینه به‌کارگیری ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ریلی این بندر، خودش مستقیماً وارد فرآیند بازاریابی شود و به عنوان رابط بین صاحبان کالا و کشتیرانی‌ها عمل نماید.

عفیفی‌پور از اقدامات ریلی صورت گرفته در این بندر به عنوان خیز بلند بندر شهید رجایی برای تبدیل‌شدن به یک بندر ریل پایه در نقطه کانونی تنگه هرمز و منطقه استراتژیک خلیج‌فارس توصیف کرد.

سید مصطفی داوودی معاون سیر و حرکت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز از تعامل مناسب و همکاری‌های مجموعه مدیریتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با شرکت راه‌آهن قدردانی کرد و افزود: در حال حاضر در کشور ۱۹ اداره کل راه‌آهن در ۳۱ استان کشور فعال هستند که راه‌آهن منطقه هرمزگان به تنهایی ۲۵ درصد از سهم جابجایی کالا از طریق شبکه ریلی را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های ریلی بسیار چشمگیری در بندر شهید رجایی وجود دارد که در هیچ‌کدام از استان‌های کشور، مانند و نمونه آن را نداریم و باید از این ظرفیت برای رونق اقتصاد کشور به خوبی استفاده شود.

معاون سیر و حرکت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پایان گفت: بندر گذرگاه مهمی برای مدیریت حجم بار و استفاده بهینه از واگن‌هاست زیرا اگر به درستی عمل نشود، بار به جای حمل با واگن از طریق کامیون ترابری شده و یا اینکه واگن‌ها به انبار تبدیل می‌شوند.

نظر شما