شناسهٔ خبر: 45676 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌‌ای که گذشت:

تاکید بر عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها/ آخرين وضعيت تكميل بزرگراه کربلا و تعریض محورهای منتهی به مرزهای عراق/ ساخت آزادراه اهواز - چذابه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است

گزارش آخر هفته  نقشه راه ایمنی جاده های کشور تدوین شده است، تقدم راهداری بر راه‌سازی در شرایط بحرانی بودجه، پیش‌بینی ملاحظات زیست محیطی در پروژه تهران – شمال و ارائه گزارش حادثه واژگونی اتوبوس در محور فیروزكوه- سوادكوه سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته که بیشتر به بحث و بررسی خدمات به زائران اربعین حسینی معطوف شده به شرح زیر است:

تاکید بر عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها

آخوندی تاکید کرد: اعتقاد دارم هر جایی دولت در قیمت دست‌کاری می‌کند در ظاهر قیمت ارزان می‌شود اما در باطن باعث گرانی می‌شود. زیرا دستکاری در قیمت منجر به کاهش بهره وری و کارایی و شکل گیری‌ بنگاه‌هایی می‌شود که منافع خود را به جای افزایش بهره‌وری از طریق مابه‌التفاوت قیمت به دست می‌آورند که در این زمان علاوه بر ملت همان بنگاه نیز متضرر می‌شود و ما نمی‌توانیم یک جایگاه رقابتی در جهان برای خود کسب کنیم.

وی تصریح کرد: این نکته ای است که ما در ایران نیاز به اجماع داریم و هنوز کسانی هستند که فکر می کنند دخالت دولت در پایین نگاه داشتن قیمت ها  راه حل رقابت است. در حالی  که قدرت رقابت ما در میزان بهره وری بنگاه ها و استفاده بهینه از سرمایه ها است.

نقشه راه ایمنی جاده های کشور تدوین شده است

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: با هدف ایمن سازی جاده‌های کشور، نقشه راه ایمنی جاده‌ای کشور تدوین و آماده ارسال به کمیسیون مربوطه شده است.

تفی زاده  خاطرنشان کرد: به دستور معاون اول رئیس جمهوری به پنج وزارتخانه، مقرر شد که درخصوص تدوین و تهیه نقشه راه ایمنی جاده ها اقدامات لازم انجام و به آن معاونت برای تصمیمات نهایی اعلام شود.  پس از اقدامات کارشناسی، سرانجام این نقشه تدوین و برای اقدامات و تصمیمات بعدی به کمیسیون مربوطه و پس از نهایی شدن به معاون اول رئیس جمهوری ارسال خواهد شد.

ارائه تخفیف ۱۰ درصدی اتوبوس‌ها در پیک بازگشت زائران اربعین حسینی

رئیس کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین از ارائه تخفیف ۱۰ درصدی اتوبوس‌ها به زائران اربعین حسینی در زمان پیک بازگشت خبر داد و گفت: با هماهنگی اتحادیه تعاونی شرکت‌های مسافربری مقرر شد طی روزهای باقیمانده تا اربعین حسینی (ع) کرایه رفت‌وبرگشت به مرزهای سه‌گانه به نرخ ایام عادی از زائران اخذ شود.

رئیس کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین با بيان اين مطلب كه با هرگونه تخلف در فروش بليت‌ اتوبوس و هزينه پاركينگ‌ها برخورد قانوني صورت مي‌گيرد، افزود: تاكنون گزارشي مبنی بر  افزايش قيمت بليت اتوبوس بيش از مبلغ تعيين شده در ناوگان اتوبوسی حمل‌ونقل جاده‌ای ارسال نشده است و در صورت دريافت هرگونه گزارش تخلف و شكايت از سوی زائران از طريق كميسيون‌های رسيدگي به تخلفات برخورد قانونی با متخلفين صورت می‌گيرد. 

آخرين وضعيت تكميل پروژه بزرگراه کربلا و تعریض محورهای منتهی به مرزهای عراق

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از تکمیل عملیات تعریض و چهار خطه کردن محور حدفاصل کرمانشاه تا سر پل‌ذهاب خبر داد و گفت: با ساخت ۸۰ کیلومتر در سال‌های ۹۵ و ۹۶ می‌توان گفت که ساخت بزرگراه کربلا نيز تقریباً به اتمام رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: باید توجه داشت که پیمانکاران شاغل در محور بدون در نظر گرفتن وضعیت اعتباری و نقدینگی دولت، شجاعانه این اقدامات را انجام داده‌اند.

تقدم راهداری بر راه‌سازی در شرایط بحرانی بودجه

دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ایران در خصوص حق تقدم راهداری بر راه‌سازی در زمان شرایط بحرانی بودجه به ضرب‌المثل «قاچ زین را بچسب، اسب‌سواری پیشکش» اشاره کرد و گفت: ارزش دستاوردهای کشور در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به زیرساخت‌های جاده‌ای است و با توجه به همین مسئله در شرایط بحرانی بودجه، ابتدا باید از سرمایه‌ها و داشته‌های خود نگهداری شود و این مقدم بر احداث زیرساخت‌های و نیازها است.

وی افزود: در حال حاضر زیرساخت‌های توسعه کشور در حد استاندارد‌های جهانی ساخته شده است اما مسئله مهم حفظ و نگهداری این زیرساخت‌ها و در درجه دوم احداث زیرساخت‌های توسعه موردنیاز است.

پیش‌بینی ملاحظات زیست محیطی در پروژه تهران – شمال

محمد سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان کشور در نشست شورای فنی البرز در محل پروژه آزادراه تهران- شمال اظهار کرد: همیشه محیط زیست و توسعه با هم درگیر هستند و محیط زیست باید راهنمایی لازم را به توسعه داشته باشد.  

وی با بیان اینکه طرح وقتی ارائه می‌شود، محیط زیست می‌تواند ایراد‌های آن را بیان کند، اظهار کرد: ۳.۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری از تونل‌های این پروژه انجام شده و محیط زیست باید بگوید که این خاکبرداری‌ها را کجا بریزیم.  

فعالیت ۱۲ هزار اتوبوس و ۶۰ هزار سرویس برای جابجایی زائران اربعین

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کمیته حمل‌ونقل و سخت ستاد اربعین از فعالیت ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری و ۶۰ هزار سرویس حمل‌ونقلی برای انتقال زائران به پایانه مرزی در ایام اربعین خبر داد و گفت: توصیه می‌شود زائران سفرهای خود را به روز آخر موکول نکنند تا سهولت تردد در مسیرها ایجاد شود.

ساخت آزادراه اهواز - چذابه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور استانها با اشاره به اینکه اولویت ما توسعه آزادراه‌ها، بزرگراه ها و بهسازی جاده‌هاست گفت: به دنبال ساخت آزادراه در محور اهواز- چذابه هستیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور استانها درخصوص بدهی ۱۰هزار میلیاردی پیمانکاران از اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز گفت: عدم پرداخت طلب پیمانکاران به خوزستان خلاصه نمی شود و یک موضوع ملی است که دولت از طریق انتشار اوراق خزانه و مشارکت به دنبال حل آن است.

ارائه گزارش حادثه واژگونی اتوبوس در محور فیروزكوه- سوادكوه

حادثه واژگونی اتوبوس در محور فیروزكوه – سوادكوه در نود و یکمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد با بررسی‌های فنی وسیله نقلیه، علل شكل­گیری حادثه و شدت آن مورد ارزیابی تیم كارشناسی دبیرخانه كمیسیون ایمنی راهها قرار گیرد و نتیجه آن در نشست بعدی ارایه شود.

رئوس برنامه عملیاتی ملی ایمنی راه‌های كشور ارائه و كلیت آن مورد تائید اعضا‌ء قرار گرفت و مقرر شد فاز ۲ برنامه شامل جدول زمان‌بندی و برنامه‌های تفصیلی اجرایی در مدت ۲ ماه نهایی و ارائه شود.

نظر شما