شناسهٔ خبر: 45715 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

برگزاری مراسم یادبود قربانیان سوانح رانندگی طی سه روز در مراکز استان‌های سراسر کشور

قربانیان رانندگی رئیس هیئت‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با اشاره به برگزاری مراسم یادبود قربانیان سوانح رانندگی در ایام ۲۹ آبان الی۱ آذر گفت: علاوه بر برنامه‌های تعریف‌شده‌این سازمان مردم‌نهاد در مرکز سه استان خراسان رضوی، گیلان و اصفهان، این مراسم برای تهران نیز در تالار شمس و سایر استان‌ها نیز در قالب مراسم مختلفی مانند کمپین‌ها به‌منظور حساس سازی دستگاه‌های اجرایی و محافل عمومی برگزار می‌شود.

محمد بخارایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح برنامه‌های جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در روز یادبود قربانیان سوانح رانندگی پرداخت و گفت: این مراسم به مدت سه روز از تاریخ ۲۹ آبان الی ۱ آذر برگزار می‌گردد و این سازمان مردم‌نهاد در مرکز سه استان ازجمله در خراسان رضوی برای مادران داغدار، در گیلان برای کودکان بی‌سرپرست و در اصفهان برای مجروحان و معلولان برنامه‌های تعریف‌شده‌ای دارد.

وی افزود: در تهران نیز مراسم روز یادبود قربانیان سوانح رانندگی با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، مردم و نهاد‌ها در تالار شمس برگزار می‌شود. همچنین در مراکز سایر استان‌ها نیز مراسم‌های مختلفی به‌منظور حساس سازی دستگاه‌های اجرایی و محافل عمومی تعریف‌شده است.

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها بابیان اینکه «اقدام برای روز جهانی قربانیان حوادث رانندگی یک واقعه جهانی است و می‌تواند در کنترل سوانح نقش داشته باشد.» اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم از همکاری رسانه‌های جمعی و سایر دستگاه‌های اطلاع‌رسانی برای پوشش برنامه‌های روز جهانی یادبود قربانیان سوانح رانندگی بهره‌مند شویم.

بخارایی در ادامه با اشاره به برنامه پیشنهادی کارگروه آموزش و فرهنگ سازی کمیسیون ایمنی راه‌ها در خصوص برگزاری مراسم یادبود قربانیان حوادث رانندگی بیان داشت: یکی از محورهای شبکه راه‌های کشور به‌صورت نمادین انتخاب‌شده و تمامی اقدامات ایمنی با بسیج تمامی دست‌اندرکاران به‌منظور معرفی به‌عنوان محور بدون حادثه به کاربران راه و جلب افکار عمومی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای ۷ محور اصلی مورد تأکید و توجه مخاطبان گفت: شعارهایی با مضامین این ۷ محور در دست تهیه قرار دارد که به شرح زیر است

  • استفاده از حمل‌ونقل ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل‌ونقل
  • استفاده از حمل‌ونقل عمومی کاهش ترافیک و مصرف سوخت و افزایش ایمنی
  • رعایت سرعت مجاز به‌ویژه در مناطق مسکونی و نزدیکی مدارس حاشیه راه‌ها
  • پرهیز از رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی و ساعات شب
  • بستن کمربند ایمنی کلیه سرنشینان به‌ویژه سرنشینان عقب و مسافران اتوبوس
  • گذاشتن کلاه ایمنی توسط موتورسیکلت‌رانان و سرنشینان آن‌ها

این عضو کمیسیون ایمنی راه‌های کشور خاطرنشان کرد: مقرر شده پیگیری لازم به‌منظور طرح موضوع ایمنی راه توسط خطبای نماز جمعه، علما، مراجع و روحانیون در سخنرانی‌ها از طرف دبیرخانه کمیسیون استان صورت پذیرد و اقدامات ایمنی مانند برخورد با متخلفان در این سه روز تشدید شود.

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه بیان داشت: کلیپ‌هایی با موضوع قربانیان و مجروحان ناشی از حوادث رانندگی تهیه‌شده تا از طریق رسانه‌های عمومی استان‌ها پخش شود. همچنین با عنایت به اعلام همکاری همه‌جانبه پلیس راهور با کمیسیون ایمنی راه‌ها در برگزاری برنامه‌های روز یادبود به‌منظور انجام اقدامات در سطح استان، انجام مصاحبه تلویزیونی با مسئولان ارشد در موضوع ایمنی رانندگی و پخش آن در ایام برگزاری مراسم یادبود، استفاده از فضای مجازی در جلب مشارکت گروه‌های مختلف جامعه در برگزاری هرچه بهتر مراسم و حضور در مدارس و ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان با هماهنگی ستاد مرکزی صورت می‌گیرد.

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها یادآور شد: برنامه‌ریزی‌ شده است تا اعضای کمیسیون ایمنی استان‌ها نسبت به حضور در منزل بازماندگان و قربانیان تصادفات رانندگی اقدام کنند.

 

نظر شما