شناسهٔ خبر: 45783 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ورود به فاز سوم سامانه جامع مدیریت املاک و اراضی کشور

نشست نشست مدیریت پروژه سامانه جامع املاک و مستغلات با هدف پیش نمایش و نقد و بررسی مکانیزاسیون فرآیندهای داخلی این سامانه با حضور مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران کل سازمان ملی زمین و مسکن، مدیران کل راه و شهرسازی استان های تهران، کرمان و مازندران و جمعی از مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی در سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان ملی زمین و مسکن، حمیدرضا عظیمیان در ابتدای جلسه با تاکید بر اهمیت این سامانه و اشاره به آغاز عملیات اجرای فاز دوم آن هدف از برگزاری این نشست را شناسایی اشکالات و ایرادات احتمالی موجود در سامانه  جامع املاک و مستغلات خواند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین‌و‌مسکن در بخش دیگری از سخنانش از تمامی حاضران در جلسه خواست که تا اتمام تکمیل مراحل ساخت سامانه با آن برخوردی چالشی داشته باشند تا بتوان آن را به بهترین شکل ممکن به بهره‌برداری رساند.

در ادامه این نشست مصطفی کاشی‌ساز سرپرست دفتر فناوری ارتباطات و اطلاعات سازمان ملی زمین و مسکن  به سه فاز کلی پروژه اشاره کرد. وی گفت: فاز اول، ایجاد پایگاه داده‌ای مکانی اراضی و املاک سازمان در سطح کشور و پیاده‌سازی یک پرتال جغرافیایی برای ارائه اطلاعات به مخاطبان بود.

وی با اشاره به شروع فعالیت‌های طراحی سامانه از سال ۹۳ فاز دوم پروژه را مکانیزاسیون فرآیندهای مکان محور خواند و فاز سوم این سامانه را طراحی و پیاده سازی GEO BI با بهره گیری از داده های سازمان، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و مرکز آمار ایران دانست.

کاشی ساز در ادامه به فرآیند املاک و زیر فرآیندهای آن که شناسایی اراضی، تجمیع عرصه، تشخیص نوعیت، تفکیک اعیان، تفکیک عرصه، تملیک و تملک، خرید و تهاتر، نصاب مالکانه موات و نصاب مالکانه غیر موات اشاره کرد و افزود مرحله تحلیل این فرآیندها صورت پذیرفته و تحویل اولیه آن‌ها انجام شده است.

سرپرست دفتر فناوری اطلاعات سازمان ملی زمین و مسکن همچنین از شناسایی زیر فرآیندها و استخراج گردش کار مربوط به هر زیر فرآیندی خبر داد و فرآیند واگذاری زمین از طریق مزایده را به ترتیب، انتخاب زمین، قیمت گذاری، هیات نمایندگی، تصویب هیات مدیره، مزایده، قرارداد، کنترل پرداخت‌ها و انتقال سند دانست.

کاشی ساز همچنین به برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور برای آشنایی با هر کدام از زیرفرآیندهای سامانه املاک و مستغلات در طول سال گذشته اشاره نمود و گزارشی از این برنامه‌های آموزشی ارائه داد.

نظر شما