شناسهٔ خبر: 45878 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در سومین نشست توسعه شهری مطرح کرد:

تأکید بر توجه ویژه به مفهوم کیفی در نظام برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی کشور/ تعیین راهبردهای اساسی مفهوم توسعه شهری هدف اصلی در بحث ایران‌شهر است/ لزوم هم‌راستاسازی سیاست‌های مختلف توسعه در کشور

محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش اول برنامه‌های ما در حوزه شهری باید برخوردار از یک مفهوم واقعی و کلان در ابعاد سرزمینی باشند گفت: برای این منظور مدتی است مفهوم ایرانشهر را در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کنیم، ایرانشهر یک مفهوم نظری نیست و سعی دارد مفهوم توسعه را جهت دهد و راهبردهای اصلی آن را تعیین کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین نشست توسعه شهری با موضوع شهرسازی در دولت دوازدهم و با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در محل جامعه مهندسان مشاور ایران برگزار شد.

ایزدی در این نشست اظهار کرد: برای برنامه‌های راه و شهرسازی در دولت دوازدهم باید نسبت به وضعیت فعلی شهر و شهرسازی شناخت داشته باشیم که متأسفانه در این حوزه در مورد مفهوم توسعه دچار غفلت بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه مدت مدیدی است که دچار سردرگمی در مفهموم توسعه هستیم و آن را حتی به معنای گسترش تنزل داده‌ایم، گفت: توسعه در مقیاس سرزمینی می‌تواند مورد توجه باشد که مدتی زیادی است در تمام ابعاد از جمله سرزمینی، ناحیه‌ای و شهری مغفول بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه این مفهوم کیفی در نظام برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی کشور در سال‌های مختلف مورد بی‌توجهی بوده است افزود: بررسی گستره کشور و زیستگاه‌ها نشان می دهد که مفهوم شهر روز به روز تضعیف شده و سایر پهناهایی که توانایی شکل‌گیری سکونتگاه داشتند به شکل نامتعادلی بارگذاری شده و در بسیاری از موارد نیز از بین رفته است.

وی با بیان اینکه بخش اول برنامه‌های ما در حوزه شهری باید برخوردار از یک مفهوم واقعی و کلان در ابعاد سرزمینی باشند گفت: برای این منظور مدتی است مفهوم ایران‌شهر را در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کنیم، ایران‌شهر یک مفهوم نظری نیست و سعی دارد مفهوم توسعه را جهت دهد و راهبردهای اصلی آن را تعیین کند.

ایزدی با اشاره به انتقاد برخی افراد نسبت به پرداختن وزارت راه و شهرسازی به مفهوم توسعه در ابعاد کشوری گفت: هر دستگاهی که نقشی در تدوین سیاست‌ها، برنامه‌های استراتژیک و کلان دارد نیازمند برخورداری از این چارچوب فکری است تا به سردرگمی‌های به وجود آمده در این عرصه که باعث نابسامانی و آشفتگی در نظام برنامه ریزی شده، پایان دهد.

وی با بیان اینکه مفهوم ایران‌شهر با رویکرد بازخوانی همواره ما را به هم پیوندی با چارچوب تمدنی گذشته، فرهنگ و تمدن سوق داده و تا به امروز شکل متجلی آن در شهرنشینی دیده می‌شود افزود: با وجود تلاش‌های مختلفی که در این زمینه صورت گرفته اما به دلیل سردرگمی دچارنابسامانی شدیم که نیاز است پیوند دوباره‌ای بین گذشته و آینده برقرار کنیم، این چارچوب فکری که مبنای فعالیت‌ها در سال‌های پیش‌رو است می‌تواند زمینه و پشتوانه را برای برخورداری از چارچوب مفهومی در حوزه توسعه فراهم کند.

حمل و نقل و توسعه شهری، ۲ حوزه جدایی ناپذیرند

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر مفهوم ایران‌شهر را در مقیاس سرزمینی گسترش دهیم می‌توانیم برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه را در حوزه‌های مختلف جهت‌دار کنیم که ادغام وزارت راه و شهرسازی می‌تواند زمینه‌های کمک به این ۲ حوزه را فراهم کند.

وی با بیان اینکه تهیه کریدور برای حمل و نقل بدون توجه به بعد آمایشی و توسعه سرزمینی کشور میسر نیست، گفت: برای ایجاد کریدور هوایی و توسعه نظام حمل و نقل دریایی نمی‌توانیم از سیاست‌هایی که در حوزه‌های هم پیوند آنها به وجود آمده غفلت کنیم.

ایزدی اظهار کرد: توسعه کریدور دریایی، زمینی و ریلی می‌تواند به توسعه شهری و توازن در مقیاس سرزمینی کمک کند که تلاش می‌کنیم برخی از خلاهای خود را در این حوزه از طریق سیاستگذاری رفع کنیم.

وی درباره برنامه‌های اولویت‌دار و کاربردی معاونت معماری و شهرسازی در سال‌های پیش رو بیان کرد: تدوین سند ملی سیاست‌های شهری یکی از این برنامه‌هاست که به شدت نیازمند تدوین آن هستیم تا با سیاست‌های خود ما را هم‌راستا با نیروهای موثر بر توسعه شهر کند.

 معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه حتی کشورهای همجوار نیز از سند سیاست‌های ملی برخوردار هستند گفت: سند ملی می‌تواند اسناد تکمیلی در حوزه حمل و نقل، مسکن، زمین، بازآفرینی شهری و سایر مباحث مرتبط با توسعه داشته باشد که بدون شک حوزه‌هایی که عملیاتی بوده و شرایط را از اوضاع بحرانی به وضعیت آرام‌تری تغییر می‌دهند در اولویت قرار دارند.

وی دومین موضوع مورد اولویت خود در حوزه معماری و شهرسازی را تجدید نظر در محتوا، فرآیند و ساختار و تشکیلات طرح‌های توسعه شهری در نظام برنامه ریزی و طرح‌ریزی شهری دانست و تصریح کرد: برخی راه‌حل‌ها در مقیاس خرد و عملیاتی با اسناد بالادستی مغایرت دارد که بازنگری در اسناد بالادستی شامل طرح‌های جامع و تفصیلی ضروری است، بنابراین در این فرآیند تداوم طرح‌ها مهم بوده و باید به راه‌حل‌های متفاوتی نسبت به گذشته نگاه شود.

ایزدی با بیان اینکه طرح جامع نیاز به دو تا سه سال زمان دارد، تاکید کرد: به هیچ عنوان نمی‌خواهیم طرحی به غیر از طرح‌های تجربه شده را پیشنهاد کرده و قطعا در ادامه با کمک آسیب شناسی‌های صورت گرفته ناکارآمدی‌ها را برطرف کنیم.

وی با اعلام اینکه حدود ۱۰ روز آینده سند پایه‌ای که مورد آسیب شناسی قرار گرفته و در آن از ۹ مرجع مختلف استفاده و جایگزینی برای نظام طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی ارائه شده، آماده خواهد شد گفت: این سند مبنای گفت و گو در حرفه و دانشگاه قرار می‌گیرد تا در یک زمان کوتاه عملیاتی شود .

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که بخش عمده آن به دولت و وزارت راه و شهرسازی مربوط است، ضرورت هم پیوندی و هم‌راستاسازی سیاست‌های مختلف توسعه است که امروز هم پیوندی وجود ندارد به گونه‌ای که  دستگاه‌ها و بخش‌های متعدد سیاست‌ها را تدوین، عملیاتی و اجرایی می‌کنند بدون اینکه بدانند این سیاست‌ها هم راستای سیاست دستگاه‌های دیگر است یا خیر.

وی اظهار کرد: ضروری است سیاست‌های توسعه در مرجع حوزه شهرسازی به یکدیگر پیوند داده شود تا به تعادل برسیم که متاسفانه بین وزارت راه و شهرسازی و سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها هم‌راستایی نداریم.

ایزدی با بیان اینکه تلاش‌ها در ۴ سال گذشته نشان داده که کشور نیازمند برش‌های افقی در سطح برنامه‌ریزی، اجرا و تجهیز و فراهم کردن منابع مالی است، افزود: با وجود محدودیت منابع مالی اما با فراهم شدن ستاد ملی بازآفرینی اتفاقات بزرگی تا کنون رقم خورده و دستگاه‌های مختلفی ایده‌های خود را به اشتراک گذاشته و با همکاری یکدیگر زمینه‌ساز فعالیت‌های بزرگی در کشور شده‌اند.

ضرورت تقویت ارتباط جامعه حرفه‌ای و دانشگاه با دولت از طریق انجمن‌های صنفی

وی سومین اولویت خود در حوزه معماری و شهرسازی را تقویت ارتباط جامعه حرفه‌ای و دانشگاه با دولت از طریق انجمن‌های صنفی دانست و گفت: این محور باید به طور جدی ادامه پیدا کند تا با تداوم این گفت و گوها و فراهم شدن نهادها و کارگروه‌هایی که به طور مشترک بین دولت و انجمن‌های صنفی به وجود می‌آیند، بتوان این ارتباط را تقویت و توسعه داد.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: موفقیتی که ناشی از این ارتباط است به هم راستا کردن قوانین و سیاست‌ها و فراهم شدن ایده‌های جدید کمک می‌کند که همین شبکه ارتباطی را نیز باید با شوراهای شهر و شهرداری‌ها گسترش داد.

وی با بیان اینکه یکی از خلاها در وزارت راه و شهرسازی در سال‌های گذشته، عدم ارتباط با مدیریت شهری و حکومت محلی است، تصریح کرد: اگر دولت با همکاری شهرداری و با استفاده از تجارب یکدیگر فعالیتی را انجام دهند اتفاقات بزرگی رقم می‌خورد که کمک بسیاری به توسعه و عمران شهری کرده و باید از تجربه‌های موفق این حوزه در کشور استفاده کنیم.

ایزدی افزود: یکی دیگر از اولویت‌های معاونت معماری و شهرسازی در دولت دوازدهم، حمایت و پشتیبانی از سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی است که خلا بسیاری در این خصوص وجود دارد، ما در این حوزه نیازمند نهادهای مطالبه‌گر در جامعه و فعالیت‌های آن‌ها هستیم چراکه حضور این نهادها می‌تواند کمک بزرگی برای حل بسیاری از مشکلات شهرها به همراه داشته باشد.

وی همچنین اظهار کرد: کشور ما جامعه مطالبه‌گری نداشته و مردم متقاضی کیفیت به حق خود نیستند، قطعا در این راستا تشکل‌های مردمی می‌توانند این شرایط را فراهم کنند و کمک زیادی برای دستیابی به کیفیت مورد نظر کنند.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با ارائه پیشنهاد حضور ۲ نماینده از جامعه مهندسان مشاور و صنف این رشته در شورای عالی معماری و شهرسازی بیان کرد: سیاست‌های شهری و برنامه‌های این حوزه باید در اولویت‌های شورای عالی معماری و شهرسازی قرار بگیرد که نیازمند همکاری حرفه و دانشگاه است و حضور این نمایندگان فضای جدیدی را در حوزه راه و شهرسازی به وجود می آورد.

گفتنی است در این نشست از فرهاد ورهرام کارگردان فیلم مستند "گذر آب بر شهر" تقدیر شد و در پایان مهندسان مشاور به بحث و گفت و گو با معاون معماری و شهرسازی پرداختند./

نظر شما