شناسهٔ خبر: 45912 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

سوت قطار قزوین - رشت به صدا درمی‌آید/ خط راه‌آهن قزوین- رشت مهمترین خط راه‌آهن بعد از انقلاب

خط راه‌آهن خط آهن قزوین - رشت به عنوان یکی از طرح های ملی، آخرین حلقه اتصال کریدور راه آهن جنوب به شمال و از مهمترین خطوط ریلی ایران و منطقه به شمار می رود که احداث آن در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، راه آهن قزوین - رشت- انزلی- آستارا کشورهای آسیای میانه، اروپا و روسیه را به خلیج فارس و اقیانوس هند متصل کرده و به لحاظ اقتصادی نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.

با ادامه این طرح تا بندر آستارا، شاهد ایجاد مسیری امن و مطمئن در جا به جایی کالا و مسافر بین کشورهای اروپای شرقی، روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر تا خلیج فارس خواهیم بود.

با توجه به وعده مسئولان در بهره برداری از این خط ریلی در اواخر سال گذشته و در ادامه نیز راه اندازی آزمایشی این مسیر در نیمه نخست امسال، اما همچنان شاهد سرعت ادامه عملیات اجرایی آن در برخی نقاط هستیم.

*** راه آهن قزوین-رشت در آستانه بهره برداری قرار دارد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه هفته گذشته درجریان بازدید از این پروژه اظهار کرد: احداث خط آهن قزوین-رشت ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدباقر نوبخت، روند اجرای این پروژه را خوب توصیف و اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال این خط ریلی به بهره برداری برسد.

وی از این مسیر ریلی به عنوان مسیری بین المللی یاد کرد و گفت: تکمیل خط آهن قزوین-رشت-آستارا ایران را به جمهوری آذربایجان متصل می سازد.

*** راه آهن قزوین - رشت مهمترین خط ریلی کشور پس از انقلاب اسلامی

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین به ایرنا در خصوص این طرح گفت: بدون شک، خط آهن قزوین-رشت و ادامه آن تا بندر آستارا یکی از مهم ترین طرح های خطوط ریلی کشور پس از انقلاب اسلامی به شمار می رود که با بهره برداری از آن شاهد تحولات شگرفی در جا به جایی مسافر و انتقال کالا در کشور خواهیم بود.

مسعود حق لطفی ادامه داد: اگرچه به لحاظ کمبود اعتبارات ملی، مدت زمان احداث این مسیر ریلی به درازا کشیده اما براساس آمارهای موجود، اجرای طرح یاد شده در سال های گذشته از سرعت عمل قابل قبولی برخوردار بوده است.

وی، کوهستانی بودن منطقه و انتخاب مسیرهای صعب العبور را از دلایل طولانی شدن این طرح دانست و گفت: مسیر سخت این خط ریلی از منطقه کوهین در استان قزوین آغاز و تا رستم آباد در استان گیلان ادامه داشته و اجرای بزرگترین پل ریلی کشور و حفاری تونل در ارتفاعات، بیانگر این موضوع است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: بهره برداری از خط آهن قزوین - رشت در صورت تخصیص به موقع اعتبارات می تواند در نیمه نخست سال جاری محقق شود.

**نیاز خط آهن قزوین - رشت به پنج هزار میلیارد ریال اعتبار

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور نیز در گفت وگو با خبرنگار اظهار: تاکنون برای اجرای این طرح ۱۳ هزار میلیارد ریال از اعتبارات دولتی هزینه شده و برای بهره برداری نهایی از آن نیز به پنج هزار میلیارد ریال دیگر نیازمند هستیم.

علی اکبر مردی ادامه داد: عملیات ساخت خط آهن قزوین - رشت براساس برنامه ریزی های به عمل آمده و وعده مسئولان تا ۱۵ اسفند ماه جاری به پایان می رسد.

وی با اشاره به پیشرفت این طرح ، ادامه داد: طول خط ریلی این مسیر ۱۶۴ کیلومتر است که عملیات ریلی ۱۴۴ کیلومتر آن پایان یافته که علاوه بر ۲۰ کیلومتر عملیات ریل گذاری باقی مانده، چهار کیلومتر زیرسازی این مسیر در محدوده شیرین سو در استان قزوین نیز باید انجام شود.

به گفته وی، خط آهن قزوین - رشت دارای هشت کیلومتر پل خاص بوده که بزرگترین پل ریلی کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر برروی دریچه سد منجیل در این مسیر واقع شده است.

وی اظهار کرد: حفر ۲۲ کیلومتر تونل، پنج کیلومتر گالری (تونل مصنوعی) به همراه اجرای ۲۲ میلیون متر مکعب علمیات خاکبرداری و یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی از دیگر مشخصات فنی این طرح است.

مردی یادآور شد: ۶ ایستگاه کوهین، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم و پلیس راه رشت نیز برای این مسیر در نظر گرفته شده است.

 

نظر شما