شناسهٔ خبر: 4605 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

فعالیت ریلی بخش خصوصی از طریق اصلاح نظام تعرفه‌ای اقتصادی شد

بررسی «توسعه حمل و نقل ریلی» توسط هیئت دولت بررسی شد/ اهداف سهم بار و مسافر ریلی تا پایان دولت دوازدهم

هیات دولت هیئت دولت عصر یکشنبه ۳ اسفند ماه به ریاست دکتر روحانی رئیس جمهوری تشکیل جلسه داد و اعضای دولت به بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل و مباحث جاری کشور پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در سالگرد ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری هیئت وزیران به ارائه گزارش و بررسی عملکرد دستگاههای اجرایی در تحقق اهداف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی پرداخت.

بر پایه این گزارش اعلام شد شورای اقتصاد ۶۸۷ برنامه برای اجرای سیاستهابی کلی اقتصاد مقاومتی تصویب نموده است و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور سامانه ای برای رصد اقدامات دستگاهها برای اجرای این سیاست ها ایجاد کرده است. در بخشی از گزارش ارایه شده به نتیجه اقدامات دولت در فضای اقتصاد کلان وایجاد ثبات در اقتصاد اشاره شده که از نتایج آن رشد اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری، کاهش تورم، ثبات نرخ ارز وافزایش صادرات غیر نفتی به عنوان محورهای مورد تاکید در اقتصاد مقاومتی بود.

بخشی دیگر از گزارش مربوط به هریک از دستگاههای اجرایی در خصوص اجرای سیاستهای کلی اقتصاد بود. رئیس جمهوری در این جلسه اعضای دولت را به استمرار تلاشها در جهت تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مامور نمود.

 همچنین گزارش وزارت راه و شهرسازی درخصوص «توسعه حمل و نقل ریلی» توسط اعضای دولت مورد بررسی قرار گرفت. اهداف سهم بار و مسافر راه آهن تا پایان دولت دوازدهم (سال ۱۴۰۰) و اقدامات لازم جهت رسیدن به این اهداف، بررسی وضعیت زیرساخت جاده ای و گزارش اقدامات طرح توسعه و نوسازی شبکه ریلی کشور از محورهای گزارش مذکور است.

اقتصادی کردن فعالیت ریلی برای بخش خصوصی از طریق اصلاح نظام تعرفه ای در بخش حمل و نقل ریلی و کاهش تعرفه حق دسترسی، کاهش نسبت تعرفه ریلی به جاده ای به ۷۳ درصد تعرفه جاده، سرمایه گذاری در ناوگان قطارهای سریع، بهره برداری کامل از ظرفیت‌های موجود راه آهن با افزایش ۵۰ درصد میزان ترانزیت نسبت به سال قبل، از دیگر دستاوردهای بخش توسعه حمل و نقل ریلی در سال ۹۳ عنوان شده است.

همچنین رکورد نرخ رشد سالانه حمل بار در ۱۰ سال گذشته به میزان ۹ درصد ارتقا یافته و این برای اولین بار است که در ۱۵ سال گذشته رشد سالانه ریلی نزدیک به دو برابر رشد سالانه جاده ای شده است.

در ادامه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی به تصویب هیئت وزیران رسید.

نظر شما