شناسهٔ خبر: 46079 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی مطرح کرد:

واگذاری بیش از ۱۴ میلیون مترمربع اراضی ملی به شهرداری مشهد

اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی از واگذاری ۱۴ میلیون ۴۶۹ هزار و ۹۷۴ مترمربع اراضی ملی طی سال ۹۱ تاکنون به شهرداری مشهد مقدس برای ایجاد کمربند سبز جنوب خبر داد که ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار مترمربع زمین به شهرداری از این واگذاری طی سال ۹۶ بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمدرضا اخوان عبدالهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به تفاهم‌نامه این اداره کل با شهرداری مشهد مقدس گفت: در راستای افزایش سرانه فضای سبز برای کاهش آلودگی هوا و با توجه به پیش‌بینی ایجاد کمربند سبز در جنوب مشهد در طرح جامع مشهد، طی تفاهم‌نامه‌ای بین این اداره کل و شهرداری مشهد مقدس، اراضی ملی جنوب مشهد به شهردار تحویل شده است.

وی تصریح کرد: طی سال ۹۱ تا پایان سال ۹۵ به میزان ۱۲ میلیون و ۲۹۹ هزار و ۹۷۴ مترمربع زمین برای ایجاد کمربند سبز جنوبی به شهرداری واگذار شده است و طی سال ۹۶ نیز ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار مترمربع نیز پس از رفع تصرف به شهرداری مشهد تحویل شده است.

وی با بیان این که بخشی از اراضی ملی جنوب مشهد در تصرف بوده و بعد از آزادسازی در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفته است، درباره اقدامات انجام شده برای رفع تصرف اراضی ملی در ارتفاعات جنوبی مشهد اظهار کرد: برابر تصمیم کمیته پیشگیری شورای حفظ حقوق بیت‌المال، رفع تصرفات از ارتفاعات جنوب مشهد در چند مرحله اجرا شده است.

اخوان عبدالهیان با بیان اینکه فاز اول رفع تصرف در خردادماه سال ۹۳ انجام و ۳۳ هزار و ۴۰۳ مترمربع رفع تصرف شد و در فاز دوم نیز دیماه سال ۹۳ انجام و ۱۳ هزار و ۵۷۶ مترمربع از اراضی ملی رفع تصرف شد و در فاز سوم که از ۱۸ تا ۲۱ خرداد سال ۹۴ انجام شد نیز ۲۸۵ هزار مترمربع رفع تصرف شد، ادامه داد: مجموع اراضی ملی رفع تصرف شده طی این ۳ مرحله در ارتفاعات جنوبی ۵۱ مورد و به میزان ۳۳ هکتار بوده است.

اخوان عبدالهیان یادآور شد: ۵۹ مورد تصرف اراضی ملی در محدوده ارتفاعات جنوبی مشهد شناسایی شده است که ۵۴ مورد آن مربوط به تصرفاتی است که قبل از تحویل اراضی ملی به راه و شهرسازی بوده است.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون اجرائیه رفع تصرف ۹ مورد به میزان ۶۲  هزار و ۳۱۷ مترمربع در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: هم‌چنین رفع تصرف  ۴ مورد به میزان ۲۰ هزار و ۶۰۰ مترمربع نیز در حال رسیدگی قضائی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی به تفاهم‌نامه این اداره کل و شهرداری مشهد اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی شهر مشهد برای این شهر کمربند سبز پیش‌بینی شده است.

در طرح جامع مشهد کمربند سبز با اهداف جلوگیری از توسعه افقی شهر مشهد، تصرف ارتفاعات جنوبی توسط زمین‌خواران و ایجاد فضای سبز به عنوان عامل تولیدکننده اکسی‍‍ژن و کاهش‌دهنده آلودگی هوا پیش‌بینی شده است.

کمربند سبز در محدوده جنوبی از باغ وکیل‌آباد آغاز در ارتفاعات جنوبی امتداد یافته تا به منطقه نمونه گردشگری هفت‌حوض متصل می‌شود.

ایجاد کمربند سبز جنوبی علاوه بر ایجاد فضای سبز، فرصت استفاده عموم مردم از ارتفاعات را فراهم می‌کند.

 اراضی واگذار شده به شهرداری

اخوان عبدالهیان با بیان این که برابر تفاهم‌نامه اداره کل و راه و شهرسازی اراضی ملی به شهرداری جهت ایجاد کمربند سبز و استفاده عموم مردم تحویل شده است، گفت: در مردادماه سال ۹۱  قسمتی از پلاک ۱۸۴ اصلی موسوم به «نه دره» به میزان ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۷۰۴ مترمربع، قسمتی از پلاک ۱۸۶ اصلی موسوم به کلاته نجفی به میزان ۶۷۹ هزار و ۴۶۴ مترمربع و قسمتی از پلاک  ۱۸۷ اصلی مشهد موسوم به کلاته نجفی  به میزان ۲ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۸۵۷ مترمربع برای ایجاد کمربند سبز به شهرداری مشهد واگذار شد.

وی ادامه داد: هم‌چنین در پایان مردادماه سال ۹۱ طی دو مرحله قسمتی از پلاک ۱۸۶ اصلی در اراضی موسوم به چهار چشمه در مرحله اول به میزان ۲ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۸۵۷ مترمربع و در مرحله دوم نیز ۶۴ هزار و ۳۶۲ مترمربع به شهرداری مشهد تحویل شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: بعد از این واگذاری‌ها شهرداری مشهد، برابر تفاهم‌نامه امضا شده، ایجاد کمربند سبز را در دستور کار خود قرار داد و در راستای ایجاد کمربند سبز اقدام کرد.

وی افزود: این اداره کل نیز برابر تفاهم‌نامه صورت گرفته در اردیبهشت سال ۹۴، قسمتی از پلاک ۱۸۴ اصلی مشهد موسوم به اراضی «نه دره» را به میزان ۴۳۰ هزار و ۶۲۶ مترمربع به شهرداری مشهد واگذار کرد.

اخوان عبدالهیان به ادامه روند واگذاری اراضی ملی در ارتفاعات جنوبی اشاره کرد و گفت: در اردیبهشت سال ۹۵ نیز قسمتی از اراضی ملی موسوم به چهار چشمه به میزان ۵۰ هزار و ۱۷۹ مترمربع به شهرداری برای ایجاد کمربند سبز واگذار شده است.

وی گفت: در راستای ادامه کمربند سبز در مسیر جنوب مشهد، امسال نیز ۲۱۷ هکتار (۲ میلیون و ۱۷۰ هزار مترمربع) به  شهرداری مشهد واگذار و تحویل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی تصریح کرد: در مجموع هزار و ۲۳۰ هکتار (۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۳۲۸ مترمربع) جهت اجرای کمربند سبز از اراضی ملی ارتفاعات جنوبی به شهرداری مشهد تحویل شده است.

 وی درباره اراضی ملی تحصیل شده در ارتفاعات جنوبی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ اظهار کرد: تحصیل اراضی ارتفاعات جنوب مشهد در اراضی موسوم به چهار چشمه، خلج و قهوه‌خانه به میزان ۴ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۶۶۳  مترمربع بوده است.

اخوان عبدالهیان درباره تحصیل اراضی در سطح استان نیز یادآور شد: در سال ۹۲ به میزان ۵۷ هکتار در محدوده و ۴۳۶ هکتار در حریم شهر و سال ۹۳ به میزان ۳۱ هکتار در محدوده و ۵۰۰ هکتار در حریم شهرها و سال ۹۴ نیز ۴۸ هکتار در محدوده و ۱۵۲۰ هکتار در حریم شهرهای استان تحصیل اراضی صورت گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد با واگذاری این اراضی برای ایجاد کمربند سبز مشهد، شاهد هوای پاک‌تر و کاهش آلودگی هوای شهر مشهد باشیم. 

نظر شما