شناسهٔ خبر: 4620 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

با تدوین برنامه مدیریت سکونتگاه های غیررسمی اعلام شد

شناسایی ۸۵۱ سکونت‌گاه‌ غیررسمی با ۱۱ میلیون سکنه در کشور

حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه سکونت‌های غیر مجاز یکی از موضوعاتی است که همواره نگرانی مسوولین را به همراه دارد‌، گفت:‌ برنامه مدیریت سکونت‌گاه‌های غیررسمی توسط انجمن مددکاران نوشته، تصویب و تایید شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی موسوی چلک، با اشاره به برگزاری همایش تخصصی محلات هدف سبزوار در روزهای هفتم و هشتم اسفند ماه جاری، به ایسنا: سکونتگاه‌های غیررسمی مناطقی هستند که از حداقل خدمات عمومی نیز بی‌بهره هستند که با توجه به آمار وزارت راه و شهرسازی وشرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ۸۵۱ منطقه با این ویژگی در کشور شناسایی شده است که ۱۱ میلیون جمعیت را در خود جای داده است.

وی با اشاره به آیین‌نامه مصوب دولت در سال ۸۲ و مسئولیت وزارت مسکن، راه و شهرسازی درباره این سکونت‌گاه‌های غیرمجاز گفت: در گذشته نگاه کالبدی به فضای سکونت وجود داشت اما در شهریور امسال اتخاذ رویکرد اجتماعی نسبت به سکونت‌های غیر رسمی باعث تدوین سند راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری شد که این سند ۱۴ مهر امسال همزمان با روز اسکان بشر توسط وزیر مسکن رونمایی شد.

وی ادامه داد: براساس این سند تا پایان سال ۱۴۰۴ و با مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد، تمامی مناطق، حد متوسط خدمات اعم از اجتماعی و فرهنگی را دریافت می‌کنند.

موسوی چلک با اشاره به اینکه نمی‌توان ۱۱ میلیون جمعیت کشور را غیر رسمی دانست گفت: برای حل این مشکل نباید رویکرد تخریب را انتخاب کنیم چرا که با تخریب مناطق ، مناطق دیگر به وجود می‌آید حتی نمی‌توان به حضور این افراد بی‌تفاوت بود چرا که این افرادنیز بخشی از جامعه هستند و باید صدای این گروه شنیده شود.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با اشاره به محوریت "زنان" در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در سند جدید گفت: در این سند با مشارکت مردم، این مناطق با بافت شهری ادغام می‌شوند و اقداماتی برای سرمایه گذاری نیز انجام خواهد شد.

موسوی چلک با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف در شهر سبزوار گفت: به دلیل تعامل خوب شورای شهر،‌ شهرداری، فرمانداری و دستگاه‌های مرتبط، این شهر به عنوان شهر پایلوت انتخاب شد که امیدواریم نتایج آن برای اجرای بهتر برنامه‌ها در خصوص خدمات اجتماعی در سایر مناطق مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه برنامه مدیریت سکونت‌گاه‌های غیررسمی توسط انجمن مددکاران نوشته، تصویب و تایید و ابلاغ شده است گفت: یک مجموعه از برنامه‌هایی که پیش‌بینی شده است از نظر اساتید حاضر در همایش بررسی می‌شود تا برای مدیریت و چگونگی اجرا تصمیم گیری شود.

موسوی چلک با بیان اینکه اگر خدمات اجتماعی در کنار خدمات دیگر وجود نداشته باشد، گسترش سکونت‌گاه‌ها زنگ خطری برای کل کشور خواهد بود‌، گفت: توجه به افراد دارای نیازهای خاص منجر به این می‌شود تا بستر مناسبی برای ایجاد آسیب‌ها فراهم شود.

نظر شما