شناسهٔ خبر: 46237 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شهردار تهران:

تعطیلی خط ۷ مترو جنبه سیاسی نداشت/ احتمال خفگی بیش از ۱۰۰ نفر وجود داشت

محمدعلی نجفی نجفی شهردار با اشاره به تعطیلی خط هفت مترو گفت: تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت دلمان می‌خواست ادامه پیدا کند، اما از نظر ایمنی شرایط بسیار بحرانی بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از ایلنا، محمدعلی نجفی، شهردار تهران امروز پس از سه ماه بالاخره در یک برنامه زنده تلویزینی حاضر شد. شهردار تهران با اشاره به عدم حضور خود در تلویزیون آن هم با گذشت سه ماه از شروع کارش گفت: حدود سه ماه است مسئولیت شهرداری تهران را پذیرفتم، این اولین برنامه زنده تلویزیونی است که در آن شرکت می‌کنم و خوشحالم که نخستین برنامه‌ای که در آن شرکت می‌کنم، برنامه محیط زیستی است.

نجفی با تاکید بر مشکل حمل و نقل عمومی در شهر تهران ادامه داد: امروزه دنیا به این نتیجه رسیده است با ساخت معبر، پل، تونل، بزرگراه و خیابان‌های جدید مشکل حمل و نقل نه تنها حل نمی‌شود بلکه مشکلات جدیدی هم بر شهروندان تحمیل می‌شود. درباره تهران نیز واقعا در شرایط مناسبی از نظر حمل و نقل عمومی قرار نداریم.

وی ادامه داد: زمانی می‌گفتند ۶۰ درصد سفرهای تهران حمل و نقل عمومی است اما این رقم واقعا دقیق نیست. خیلی دست بالا بگیریم ۴۶ درصد سفر ها حمل و نقل عمومی و ۵۴ درصد حمل و نقل شخصی است. از حمل و نقل عمومی ۲۵ درصد با تاکسی، اسنپ و مسافربرهای شخصی است و حدود ۲۱ درصد با مترو و اتوبوس است. این را با هر نرمی در کلانشهرها دنیا مقایسه کنیم خیلی پائین است. اصولا درباره آمارها می‌بایستی تجدید نظر کنیم، یا به خاطر عدم دقت و یا جنبه های تبلیغاتی آن.

شهردار تهران با تاکید بر نبود آمار دقیق افزود: همین امروز که برای برنامه می‌آمدم از دو دفتر شهرداری درباره میزان زباله‌های روز تهران گزارش خواستم یکی می‌گفت هشت هزار تن و یکی می‌گفت ۹ هزار تن.

در صورت آتش‌سوزی در خط هفت مترو، بالای صد نفر دچار خفگی می‌شدند

نجفی با تاکید بر اینکه اولویت شهرداری در توسعه مترو است، افزود: اولویت مهم‌ ما توسعه مترو در تهران است. الان ۱۳۰۰ واگن مترو داریم که معمولاً یک سوم نیاز به تعمیر دارد و کار نمی‌کند این را باید به چهار هزار واگن برسانیم و اگر این کار را نکنیم تهران روز به روز شرایط بدتری پیدا می‌کند.در شبکه اتوبروسرانی ۶۵۰۰ اتوبوس داریم که باید به ۱۰ هزار اتوبوس برسانیم. به خصوص اینکه در اتوبوسرانی بخش خصوصی وارد شده و کار خیلی خوبی است اما در مترو خود شهرداری و دولت باید کار بزرگی انجام دهیم.

او ادامه داد:الان مناقصه بین المللی برگزار کردیم که واگن جدید خریداری شود. قرار بود تا پایان آبان ماه نتیجه مشخص شود اما شرکت‌های خارجی نیاز به زمان بیشتر داشتند و آن را تمدید کردند. قیمت می‌دهند که برای ساخت و تحویل هر واگن چقدر هزینه می‌برد. ما دنبال این هستیم قیمت زیر یک میلیون دلار داده شود اما الان قیمت‌ها مقداری بالاتر است. امیدواریم تا پایان دی ماه قیمت‌ها مشخص شود و تدریجاً به ساخت آن اقدام می‌کنیم.

شهردار با اشاره به تعطیلی خط هفت گفت: تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت دلمان می‌خواست ادامه پیدا کند، اما از نظر ایمنی شرایط بسیار بحرانی بود. ما از سیگنالینگ و علائم الکترونیکی برای کنترل حرکت قطارها تقریباً صفر است. فردی را گذاشته بودند که بگوید این قطار بیاید و آن قطار نیاید. چون فاصله حرکت قطارها زیاد بود احتمال خطا بالا می‌رفت.

نجفی افزود: نکته دوم مسئله هواسازها و امکانات دیگر بود. اگر خدای نکرده در یکی از تونل‌ها و مسیرهای این خط آتش سوزی کوچکی اتفاق می‌افتاد بالای ۱۰۰ نفر خفه می‌شدند دیدیم جان شهروندان خیلی ارزشمندتر از این است. پیش بینی کردیم ۴۰۰ میلیارد برای این خط هزینه کنیم امیدواریم این پول را تأمین کنیم تا اول فروردین ماه این خط راه اندازی شود.

شهردار  با اشاره به اینکه همه واگن‌ها را در داخل نمی‌توان ساخت، گفت: توان ساخت حدود ۴۰ درصد واگن‌ها وجود دارد. در مناقصه بین المللی قرار است شرکت‌های خارجی با همکاری شرکت‌های داخلی این کار را انجام دهد.مهم‌ترین مشکل ما در مترو تأمین منابع است مجبور هستیم از طریق فاینانس و یا سایر روش‌ها منابع بگیریم و این منابع را طی سال‌ها پرداخت کنیم.

شهردار تهران با تاکید بر اهمیت مدیریت شهری برای مدیریت شهری جدید خاطرنشان کرد: ما واقعاً معتقد به شفافیت هستیم چرا که مهتقدیم اگر شهروندان بخواهند شهر و شهرداری را از آن خودشان بدانند باید اطلاعات داشته باشند. بنابر این شفافیت برای من و شورای شهر اصل مهمی است.بر این اساس بود که در پایان شهریور ماه ما کل درآمدها و هزینه‌های شهرداری در شش ماهه را اعلام کردیم تا مردم بدانند کجا درآمد داشتیم و کجا هزینه کردیم.

او ادامه داد: برای اعلام قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در شهرداری تهران سازمان فناوری شهرداری قول دادند که از نظر فناوری، آمادگی لازم تا پایان آذر ماه به صورت کامل ایجاد شود و در پرتال شهرداری تهران بتوانیم هر قرارداد بالای یک میلیارد تومان را اعلام کنیم.

نجفی با  تاکید بر اینکه اطلاعات قراردادها  در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت، بیان داشت: حتی بتوانیم بگوییم چهار شرکت اولی که برای مناقصه تقاضا کردند کدام شرکت‌ها و با چه رقم‌هایی بودند و در نهایت کدام شرکت برنده شد.شورای شهر فهرستی داده است که این مواد از قراردادها را می‌خواهیم اعلام کنیم و هم اکنون در حال آماده سازی برای اعلام قراردادها هستیم

نجفی در ادامه به معضل آلودگی هوا در تهران اشاره کرده و تصریح کرد: ما در دنیا رتبه اول آلودگی را ندایم اما شرایط خوبی هم نداریم. در سال ۹۵ حدود ۸۹ روز از سال هوای تهران هوای مطلوب نبوده است و در شرایط هشدار و یا بدتر قرار داشته است. از آذر ماه تا پایان سال مشکلات آلودگی هوا داریم و باید کارهای زیادی بکنیم که مسئله آلودگی هوا را از بین ببریم.

او ادامه داد:بخشی مسئله استفاده از سوخت‌های فسیلی است، باید اولاً سوخت را از استانداردهای بهتری برخوردارکنیم و شرایطی ایجاد کنیم خودرها آلودگی کمتری ایجاد کنند کاتالیست ها را برای خودرها جدی بگیریم و خودرهای عمومی را به سمت گاز سوز کردن و برقی کردن موتور سیکلت‌ها پیش ببریم.کیفیت سوخت در سال‌های اخیر بیشتر شده است اما باید به سمت استناداردهای یورو پنج ببریم.

شهردار ضعف را در اجرا و نه قانون دانست و خاطرنشان کرد:خوشبختانه قانون و مصوبه دولت برای کاتالیست‌ها داریم اما در اجرا ضعیف هستیم. راهنمایی رانندگی هم باید تعهد بیشتری اعمال کند و خودروهایی که در زمان مقرر باید کاتالیست نصب کنند و یا عوض کنند یا خودرو را بخواباند و یا جریمه‌های سنگینی اعمال کنند که مردم همراهی کنند.در حال حاضر آماری برای میزان کمبود کاتالیست ها در خودروهای شهر تهران نداریم اما برخی خودروها حتی کاتالیست دارند ولی از عمر آن گذشته و به خوبی فعالیت نمی‌کند.امضای صرف بیانیه دردی را دوا نمی‌کند. ما باید سه مرحله طی کنیم. مرحله اول داشتن برنامه است دولت در سال‌های ۹۰ و ۹۳ در این زمینه قانون تصویب کرده است مجلس چند ماه پیش، قانونی برای مبارزه آلودگی تصویب کرد که  خیلی خوب بوده است.

نجفی معضل دوم را تامین منابع خواند و گفت: برای اجرای برنامه نیاز به منابع داریم که بخواهیم خودرودهای عمومی و شخصی را برقی کنیم منابع زیادی لازم است مردم با پول خودشان این امکان را ندارند دولت و بانکها باید کمک کنند.بخش سوم مدیریت است متاسفانه آنجا هم مشکل داریم.شهر تهران واقعاً هم جذابیت و ظرفیت‌های زیادی از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد اما از این ظرفیت‌ها استفاده نکردیم

او ادامه داد: طرحی داریم ۱۰۰ پروژه قابل سرمایه گذاری توسط خارجی‌ها را آماده کنیم، بعد سمیناری در همین سال ۹۶ تحت عنوان فرصت‌های سرمایه گذاری در تهران برگزار کنیم و امیدواریم سرمایه گذاران زیادی بیایند. در سفر کره جنوبی بخش زیادی از وقت من، صرف گفت‌و‌گو با سرمایه گذاران برای جذب و حضور سرمایه گذاران در تهران شد.ما سه گروه را هدف قرار دادیم. یکی سرمایه گذاران داخلی که متاسفانه کم شدند چون تجربه مشارکت با شهرداری خوب نبوده است.دوم ایرانیان مقیم خارج که هیچ وقت درگیر کارهای شهری نشدند اما خیلی علاقه‌مند هستند. سوم هم سرمایه‌گذاران خارجی هستند.

او ضمن تسلیت به خانواده قربانیان زلزله گفت: از همینجا بار دیگر به هموطنان عزیز کرمانشاهی که افرادی از خانواده و خانه و کاشانه را از دست دادند تسلیت می‌گویم. در حد خودمان در شهرداری  به هموطنان زلزله‌زده کمک کردیم و این کمک‌ها باید ادامه پیدا کند.زلزله طبیعت زمین است نباید از آن ترسید. فقط باید کاری کنیم که ریسک خطرات ناشی از زلزله پائین بیاید کما اینکه باید ریسک تصادف پائین بیاید.در زلزله، خانه و ساختمان‌های باید استحکام داشته باشند و بعد از اتفاق مدیریت بحران مناسب باشد.تهران از خیلی جهات از این نظرها خوب است، شهروندان تهرانی نگران نباشند اما باید آمادگی داشته باشیم

نجفی درباره میزان مقاومت ساختمان های تهران خاطرنشان کرد: بعضی از نقاط تهران خیلی به گسل نزدیک است و یا روی گسل است و ساخت و ساز در این نقاط اشتباه بوده و متاسفانه انجام شده، اما امروز باید در جهت استحکام این بناها عمل کنیم، بخشی از ساختمان‌ها در برابر هفت ریشتر مقاوم هستند و برخی نیز دربرابر ۵ ریشتر هم مقاوم نیستند.در بخش مقاوم‌سازی و نظارت مهندسی مسئولیت اجتماعی خیلی مهم است، مهندسان ناظر یک لحظه باید فکر کنند خانواده خودشان قرار است در این ساختمان زندگی کنند و یک ماه بعد زلزله بیاید و بر آن اساس نظر دهند.

شهردار تهران در ادامه به بحران بافت‌های فرسوده در پایتخت اشاره کرده و افزود: نوسازی بافت فرسوده شروع شده اما مسئله این است از یک طرف حجم کم می‌شود از یک طرف، و از ظرف دیگر به این بافت‌ها با گذشت زمان اضافه می‌شود.رئیس جمهور روی نوسازی بافت های فرسوده خیلی حساس بودند و وقتی من مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده گرفتنم، از من خواستند برای بافت‌های فرسوده کاری کنیم، ما دو جلسه خدمت ایشان داشتیم. حدود دو هفته پیش نیز جلسه دوم خدمت ایشان تشکیل شد . ما طرحی را با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی برای بافت های فرسوده تهیه کرده بودیم و ایشان نیز این طرح را  تایید کردند. از این رو خیلی خوشبین هستم در سال های آینده یک تحولی در حوزه بافت فرسوده در شهر تهران اتفاق بیفتد.

نجفی با اشاره به آمادگی شهر تهران در برابر زلزله گفت:رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهردار تهران است. ما از نظر برنامه‌ای آمادگی داریم و از نظر تخلیه محلاتی که ممکن است خسارت‌های بیشتری ببیند آماده هستیم برای هر محله تهران برنامه داریم البته هنوز برای آموزش مردم محله شروع نکردیم تا تخلیه محله به چه صورت باشد.

او ادامه داد: در ۱۰ پارک جنگلی اماکنی برای اسکان آماده کردیم حداقل ۶۰۰ هزار نفر را می‌توانیم به راحتی اسکان دهیم. ۵۰ هزار بسته کمک‌های اولیه و کمک‌های امدادی برای نجات آماده کردیم در زمان بروز بحران به سرعت توزیع کنیم.حدود ۱۱۰ پایگاه بحران داریم و سوله‌هایی که عده‌ای هم ایراد می‌گیرند چرا استفاده‌های غیر مرتبط می‌شود ما داریم پس می‌گیریم، یکی هم دست صدا و سیما بود پس گرفتیم جرا که مدیریت بحران را باید جدی بگیریم.باید تجهیزات را افزایش دهیم، سال آینده بودجه مربوط به تجهیزات مرتبط با بحران خصوصاً زلزله را افزایش خواهیم داد.

شهردار همچنین درباره ایمنی مدارس تهران خاطر نشان کرد: ما برای هزار مدرسه تهران شناسنامه بحران تهیه کردیم و این کار را ادامه خواهیم داد، با وزیرآموزش و پرورش هم صحبت کردیم از این به بعد کمک‌های شهرداری به مدارس به شرطی است که آموزش‌های مرتبط با شهر و شهروندی و مدیریت بحران جدی گرفته شود. در دبیرستان‌ها باید حداقل ۱۰ ساعت وقت را در اختیار کارشناسان شهرداری قرار دهند که این موارد را آموزش دهند خیلی مهم است بچه‌ها این موارد را آموزش ببینند و این موارد را به خانواه‌ها منتقل کنند.

او با اشاره به نقش نظارتی شهرداری در مدیریت بحران گفت: حدود چند سال پیش معادل ریالی یک میلیارد دلار برای مقاوم سازی مدارس  قرار شد تخصیص یابد. این مقاوم سازی بر عهده شهرداری نیست و تنها ما باید نظارت کنیم که چه اشکالاتی در مدارس مثل اماکن عمومی، ساختمان‌های تجاری و ساختمان‌های بزرگ وجود دارد. در حادثه پلاسکو نیز شهرداری به حق متهم شد. زمانی که در شهرداری آمدم هیچ مجوز جدیدی برای برج باغ ندادیم.

نجفی در تشریح مصوبه برج باغ‌ها که موجب نابودی بخش عمده‌ای از باغ های تهران شد، گفت:زمانی که در شورای شهر بودم طرحی به عنوان برج باغ مطرح شد. به آن معنی که یک‌سری باغ در تهران هستند که شهرداری اجازه ساخت و ساز نمی‌داد. مالکان سعی می‌کردند به طرق مختلف درختان را با آتش سوزی و ... به صورت تعمدی از بین ببرند. در شورای شهر طرحی را تصویب کردند که باغ را حفظ می‌کنیم و تنها  اجازه ساخت در ۳۰ درصد مساحت را می‌دهیم، اما این ساختمان بلند مرتبه باید باشداین طرح هشت یا ۱۰ سال پیش شروع شد. وقتی شروع شد اشکالاتی پیش آمد. اولاً ۳۰ درصد به ۴۰ درصد رسید و بعد تعداد طبفات افزایش یافت.

او ادامه داد: بعد شهرداری تصمیم بسیار نابجایی گرفت و گفتند به عنوان طبقات زیر زمینی تا ۸۰ و یا بعضاً ۱۰۰ درصد مساحت باغ را می‌توانید به پارکنیگ تبدیل کنید. حساب کنید در زمینی اگر ۱۰۰ درصد زمین را در زیر زمین پارکینگ کنند درختان خشک می‌شود. این طرح شکست خورده بود و شورای قبلی باید جلویش را می‌گرفت.در  دوران جدید مدیریت شهری، شورا و شهرداری موافق هستند که این طرح یا باید به صورت کلی منتفی شود و یا تجدید نظر شود. از این رو زمانی که در شهرداری آمدم هیچ مجوز جدیدی برای برج باغ ندادیم و برج باغ‌های قبلی را هم بررسی کردیم که حداقل طبق مجوز صادر شده ساخته شود و بیشتر

شهردار تهران خطاب به شهروندان تهرانی ادامه داد: رسماً از همشهریان خواهش می‌کنم با هر مسئله خلاف عرف مواجه شدند درباره مسائل شهری و زیست محیطی، بلافاصله به ما خبر دهند. ۱۳۷ در اختیار شهروندان است که به ما اطلاع دهند و کارشناسان به این موارد رسیدگی می‌کنند. درباره از بین بردن باغات و درختان خیلی جدی هستیم هیچ اغماضی نمی‌کنیم.

 او افزود: دو هفته پیش یک موسسه‌ای، چند درخت را قطع کرد به فاصله دو سه روز پرونده را به دستگاه قضایی فرستادیم و سه نفر از مسئولان شهرداری ناحیه را عزل کردیم بابت اغماض در جلوگیری از قطع درختان از دستگاه قضایی هم درخواست داریم به سرعت به این موارد رسیدگی کند تا مردم بدانند اگر تخلف کنند تا یک ماه محکوم می‌شوند.واقعیت این است که تذکراتی که مردم به ما می‌دهند انبار نمی‌شود و رسیدگی می‌شود. ممکن است تاخیری وجود داشته باشد در بعشی از موارد اما رسیدگی می‌شود.

نجفی با تاکید بر اینکه به تذکرات مردم رسیدگی می‌شود، گفت: آخر هر هفته از سازمان بازرسی به من گزارشی می‌دهند که مردم این تذکرات را دادند و هر کدام از تذکرات در کدام بخش بوده است.طرحی تحت عنوان محله محوری داریم تا بخش زیادی از فعالیت‌های محله را در تصمیم سازی و تصمیم گیری به خود مردم واگذار کنیم. در این طرح مردم باید خودشان مشکل را حل کنند و لازم نیست به شهرداری گزارش دهند. اگر حل نشد بعد به شهرداری می‌توانند گزارش دهند.

شهردار در انتقاد به عملکرد سرای محلات خاطر نشان کرد: این سرای محلات که وجود دارد و بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایش ارتباط با شهرداری ندارد باید تغییر رویکرد دهند و سرای محلات در زمینه محله محوری فعال شوند.طرحی طی یکی دو ماه آینده داریم تحت عنوان «باشگاه مشاوران شهرداری»، در این طرح افرادی را که عمدتاً داوطلب هستند بر می‌گزینیم تا همه نظرات انتقادات و پیشنهادات مردم در این باشگاه ارزیابی ‌شود و بعد به شهرداری بر گردد برای اجرایی شدن.

شهردار با اشاره به اهمیت سازمان‌های مردم نهاد گفت:  سازمان‌های مردم نهاد خیلی مهم هستند به همین جهت ما کاملاً آمادگی داریم همه فعالیت‌ها به خصوص در زمینه محیط زیست را به سازمان‌های مردم نهاد بسپاریم. اولین گردهمایی بزرگ سازمان‌های مردم نهاد را طی دو-سه ماه آینده با حضور سمن‌هایی از بخش محیط زیستی برگزار می‌کنیم. شهرداری بدون مردم و نهادهای مردمی هیچ کاری نمی‌تواند بکند، همانطور که شهرداری بدون کمک دولت نمی‌تواند آنطور در حجم بالایی کار کند.

او ادامه داد: شهروندان باید شهرداری را از خودشان بدانند، به همین دلیل است که می‌گوییم باید اطلاعات مورد نیاز مردم را به صورت شفاف به آ‌ن‌ها بدهیم. همچنین شهرداری باید از سازمان‌های مردم نهاد که تخصصی هستند و انگیزه‌های زیادی دارند، کمک بگیرد. دولت هم باید به ما برای حل مشکلات اصلی شهر کمک کند. ما در حال حاضر شماره 137 را در اختیار شهروندان قرار دادیم. گاهی اوقات مردم حتی به دفتر من و حتی در تلگرام نیز به من مطلبی گفتند و آن را دنبال کردیم. اما کار نهادی و سیستماتیک این است که یک نوع بازرسی غیر رسمی و غیر علنی را راه بیاندازیم.

نجفی با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی گفت: در صدد هستیم مردمی که دلشان برای شهر می‌تپد، بازرس‌های غیر رسمی ما شوند. در این زمینه افرادی را انتخاب می‌کنیم که مطمئن هستیم برای مسئولیت عمومی و مسئولیت اجتماعی وارد می‌شوند، بعد کارت‌هایی برای آن‌ها صادر می‌کنیم. همانطور که ما این کار را برای آموزش و پرورش در سطح کل کشور کردیم و یکی از طرح‌های موفق هم بود که بعداً متاسفانه تعطیل شد. کارکنان هم نباید نگران باشند که کنترل می‌شوند همانطور که ما می گوییم عالم محضر خداست و همواره کنترل می‌شویم.

شهردار با تاکید بر اهمیت مسائل زیست محیطی ادامه داد: باید محیط زیست را به مسئله اجتماعی تبدیل کنیم تا مردم نسبت به آن حساس شوند همانطور که در زلزله وقتی مردم احساس کردند فاجعه‌ای اتفاق افتاده است، اینگونه به کمک هموطنان خود آمدند. ما در محیط زیست نیز اگر به درستی عمل نکنیم، فاجعه‌ای رخ خواهد داد این در حالی است که این علم و امکان را داریم که با کمک مردم محیط زیست را بهبود ببخشیم. وقتی صحبت از ارتقای کیفیت زندگی می‌کنیم، یکی از مسائل اصلی محیط زیست است که در این میان مردم نقش خیلی مهمی دارند. به عنوان نمونه در موضوع پسماند اگر مردم در بخش تفکیک زباله‌های خود با ما همکاری کنند، طی دو سال مشکل پسماند تهران حل می‌شود.

نجفی خطاب به مردم تهران گفت: درخواست داریم مردم با ما همکاری کنند و شهر و شهروندان را از آن خودشان بدانند. ما نیز برای خدمت آمدیم و برای خودمان هیچ شان مستقلی از مردم قائل نیستیم. آنچه خرج می‌کنیم از پول مردم است و آنچه تصمیم می‌گیریم نیز نظر مردم است. امیدوارم بتوانیم شهر را به شهری انسانی تبدیل کنیم که در آن آسایش و آرامش به میزان مطلوبی وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه هم اکنون روند مهاجرت پذیری شهر تهران به میزان زیادی کنترل شده است، ادامه داد: تا پیش از این بخش زیادی از مهاجران برای کار به تهران آمده بودند اما اگر دولت مشکل کار و اشتعال را در مناطق مختلف کشور حل کند، چه بسا بخشی از مهاجران به شهرهای خود برگردند. همچنین در حریم تهران ساخت و سازهایی انجام شده و خانه‌های ارزان قیمت ساخته می‌شود که خود این موضوع مهاجرت را افزایش می‌دهد اما باید این مسئله را کنترل کنیم.

شهردار تهران افزود: روزی که مسئولیت شهرداری تهران را پذیرفتم، اعلام کردم یکی از رویکردهای شهرداری که آن را دچار تحول اساسی می‌کند، رویکرد اجتماعی است. شهرداری در مسائل اجتماعی حتماً دخیل و مسئول است. ما نمی‌توانیم شهر را بسازیم بدون اینکه مسائل اجتماعی آن را حل کنیم. خوشبختانه هم اکنون از نظر اطلاعات مورد نیاز وضع خوبی داریم؛ ما اطلس اجتماعی محلات و مناطق تهران را در اختیار داریم، در کنار آن رصد خانه شهر تهران هم طرح خوبی است که در حال فعالیت است.

نظر شما