شناسهٔ خبر: 46294 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ريزی مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ايران:

پیشنهاد تشکیل ۵ مرکز هماهنگی مدیریت بحران در ۵ نقطه کشور/ تاکید بر نقش فرودگاه بم در مدیریت بحران زلزله بم در سال ۱۳۸۲

شرکت فرودگاهها معاون برنامه‌ريزی مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ايران در افتتاحيه كارگاه "گارد" با بيان اينكه فرودگاه بم مركز امدادرسانی پس از زلزله بود، تاكيد كرد: اگر فرودگاه بم نبود، ۸۰۰۰ انسان ديگر هم كشته می‌شدند و فاجعه‌ای دو چندان برای بم رقم می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، حميدرضا سيدي در مراسم افتتاحیه گردهمایی فرودگاه و آمادگی در برابر بلایا که در سالن اجتماعات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد، با بيان اينكه بيان اتفاقات و حوادث زلزله مهيب شهر بم تلنگري براي تفكر بيشتر و توجه به وظيفه سازماني، اخلاقي و انساني و پايش مستمر محيط زندگي خود و همنوعانمان بود، توضيح داد: شهر كهن بم با ارگي تاريخي و قدمت بيش از ۲۵۰۰ سال، هميشه زبانزد بازديدكنندگان داخلي و گردشگران خارجي بود كه بناي عظيم ارگ با مساحتي حدود ۲۰۰ هزار متر مربع و ارتفاعي بلند و برج و باروهاي رفيع و مستحكم كه قرن ها اين مردمان را از صدها حمله ويران گر دشمنان نجات داد بود، نشان از عدم وجود زلزله در اين منطقه مي داد.

معاون برنامه ريزي، نظارت و امور اقتصادي شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران افزود: در ساعت ۵:۲۸ سحرگاه پنجم دي ماه ۱۳۸۲ مصادف با ۲۸ دسامبر ۲۰۰۳ طی ۱۴ ثانيه فاجعه اي بزرگ بيش از ۳۰ هزار نفر از جمعيت حدود يكصد هزار نفري بم را كشت و حدود ۲۰ هزار نفر را مجروح كرد كه حدود ۱۰ هزار نفر از آنها در حالي كه تنها جاده يك خطه بم به كرمان به علت ترافيك سنگين بسته شده بود، از طريق فرودگاه بم به شهرهاي تهران، اصفهان، شيراز، مشهد، يزد و غيره اعزام شدند.

وي گفت: شدت اين زمين لرزه كه داراي خصوصيات منحصر به فردي بود بيش از ۱۲۰ هزار نفر را در شهرهاي بم  و بروات و روستاهاي اطراف بي خانمان كرد. اين زلزله كه مدت زمان آن بيش از دو برابر زمين لرزه هاي معمول بود، داراي مولفه هاي مختلف وهم به صورت عمودي، افقي و دوراني بود كه به علت زمان طولاني باعث پيچش بسياري از سازه هاي فلزي و بتني شد و فونداسيون هاي چند ده تني شبكه برق سراسري  نيروگاه را حدود ۸۰ سانتي متر به هوا پرتاب كرد.

معاون برنامه ريزي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران اظهار كرد: دوم ارديبهشت ماه هر سال در جوار همين ارگ كهن، كنگره معماري ايران با حضور مقامات كشوري و استادان دانشگاه ها و انديشمندان داخلي و خارجي برگزار مي شد كه در آن از ظاهر و آراستگي بناها سخن مي گفتند و از سازه و اندام ساختمان ها و بناهاي تاريخي غافل بودند. در ۲۷ دي ماه ۱۳۷۸ آيين نامه طراحي ساختمان ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) توسط متخصصان مركز تحقيقات ساختمان و مسكن تدوين و به تصويب هيئت وزيران رسيده بود.

وي افزود: دراين آيين نامه، شهر بم در رديف شهرهاي باخطر نسبي زلزله ذكر شده بود كه سرپل ذهاب نيز با ميزان خطر زياد ياد شده و شهر تهران و كرج نيز با خطر نسبي زلزله خيلي زياد مواجه هستند كه جاي تامل دارد.

سيدي گفت: در زمان وقوع زلزله من يكسال بود كه از بم به كرمان منتقل شده بودم و معاون اداري و پشتيباني فرودگاه هاي استان كرمان بودم. يادم است شدت زلزله به حدي بود كه مردم كرمان را هم كه در فاصله ۲۰۰ كيلومتري بم قرار داشتند، از منازل خارج كرد.

وي افزود: بر اساس تجربياتي كه وجود داشت، احتمال مي داديم زلزله در مناطق زلزله خيز گلباف و شهداد رخ داده باشد ولي تماس تلفني با بم و جيرفت مقدور نبود و من تصميم گرفتم به وسيله خودرو به سمت بم و جيرفت حركت كنم و از طريق بي سيم و سايت رادار جبال بارز كه مشرف به بم و جيرفت است، به كرمان اطلاع رساني كنم. ساعت ۶ صبح حركت كردم و ساعت ۷:۱۵ در نزذيكي بم متوجه خروج مردم و شرايط بم شدم كه از طريق بي سيم به سايت رادار اطلاع رساني كردم و ساعت ۹ صبح دو فروند هليكوپتر حامل جمعي از مسئولان استان و سه نفر از همكاران فرودگاه فرود آمدند. به علت شدت فاجعه همه نيروها و كاركنان فرودگاه را ترك كرده و تعدادي هم جان خود را از دست داده بودند. پس از بررسي اوليه از طريق تلفن ماهواره اي به تهران و كرمان اعلام كرديم كه فرودگاه آماده است و به سرعت برق اضطراري فرودگاه را وارد مدار كرديم، دستگاه هاي كمك ناوبري روشن شد و يك دستگاه خودروي آتشنشاني داراي بي سيم و فركانسهاي هوانوردي آماده شد. بخشي از ترمينال نيز آماده و پرواز هليكوپترها و انتقال مجروحان از شهر و روستاهاي اطراف به فرودگاه شروع شد.

سيدي افزود: اولين پرواز گروه امداد بين المللي از كشور سوئيس در ساعات پاياني شب وارد فرودگاه بم شد و از سحر روز ششم دي ماه تا ۲۰ دي طی دو هفته ۱۷۱ فروند هواپيماي امدادي و باري از ۶۳ كشور تجهيزات امدادي و ساير كمك ها فقط وارد فرودگاه بم شدند و تعداد زيادي هم در كرمان، بندرعباس و زاهدان فرود آمدند. فرودگاه بم منجر به open sky براي پروازهاي بين المللي شد. از اولين پرواز كه در ساعت ۱۵:۱۵ دقيقه در فرودگاه بم فرود آمد و تا پايان شب هواپيماهايي كه تا آن روز اين فرودگاه را نديده بودند؛ از جمله ايرباس دراين فرودگاه فرود آمدند.

وی با اشاره به اينكه فرودگاه بم داراي باندي به طول ۳۸۰۰ متر و عرض ۴۵ متر و دو تاكسي وي و اپروني به طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۱۰ متر است كه براي چهار موقعيت پارك هواپيما طراحي و خط كشي شده است، گفت: در اين فرودگاه طی دو هفته اول يعني از پنج دي ماه تا ۲۰ دي ماه ۴۵۴۵ هواپيماي ترابري نظامي و غيرنظامي داخلي و خارجي نشست و برخاست داشتد و در همين پاركينگ چهار موقعيته، تا ۱۷ هواپيماي باري و مسافري پارك شدند كه گاه براي عبور آنها از زير بال يكديگر، از طناب برای پایین آوردن بال یک هواپیما استفاده شد و در حالي كه حدود ۱۰ تا ۱۷ هواپيما به طور همزمان سرويس داده مي شد و حدود ۱۹ فروند هليكوپتر هم در قسمت خاكي حاشيه اپرون و تاكسي وي نشست و برخاست داشتند، مشكلي نداشتيم و با وجود نداشتن حداقل امكانات حتي يك تصادم كوچك پيش نيامد و فرودگاه بم محور اصلي امداد و نجات شد كه  نقش اصلي خود براي فراهم كردن شرايط و پذيرش پروازهاي امدادي براي نجات مصدومان و افراد گرفتار را به خوبي ايفا كرد.

وي درباره عمليات پشتيباني فرودگاه بم افزود: با open sky اعلام شدن فضا، سيل كمك هاي داخلي و خارجي از طريق فرودگاه روانه شد. اگر فرودگاه بم نبود، بيش از ۸۰۰۰ نفر ديگر جان مي باختند و فاجعه قرن رخ مي داد.

سيدي تاكيد كرد: با توجه به شرايط و گستردگي كشور بايد دست كم پنج مركز هماهنگي مديريت بحران در پنج نقطه كشور تشكيل شود و پنج تيم واكنش سريع با ساختار شبكه اي گسترده راه اندازي كنيم تا همه شهرها و روستاها را پوشش دهد.

گفتنی است؛ در این همایش دکتر دکتر حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، دکتر رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، دکتر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، دکتر نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران، سردار مهري فرمانده پليس فرودگاه‌هاي كشور، دکتر فرزانه شرفبافی مدیرعامل ایران ایر، مهندس خدایی قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، معاونین و مشاوران مدیرعامل و مدیران کل وکارشناسان و کارکنان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی، چند تن از مدیران فروگاهی از جمله مدیران فرودگاههای مهرآباد تهران و کرمانشاه و جمعی دیگر از مقامات کشوری و لشگری و همچنین مدیران و متخصصان صنعت هوانوردی و اصحاب رسانه حضور داشتند.

پس از این مراسم افتتاحیه، طبق برنامه قرار است کارگاههای همایش گارد در هتل المپیک تهران برگزار شود.

نظر شما