شناسهٔ خبر: 4630 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

پاسخ به مشکلات متقاضیان وام بافت فرسوده/ مردم مستقیما به بانک مراجعه کنند/ اشتباه بانک‌ ملت در استفاده از دستورالعمل قدیم

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که شرکت‌های عمران و مسکن‌سازان و شهرداری‌ها مسئول ارائه معرفی‌نامه به متقاضیان وام بافت‌های فرسوده نیستند گفت: شعب بانک ملت بر اساس دستورالعمل قدیم متقاضیان را به نهادهای دیگری ارجاع می‌دادند اما بر اساس دستورالعمل جدید مردم باید مستقیما به بانک‌ مراجعه کنند.

محمد سعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره متقاضیانی که برای دریافت وام بافت فرسوده به مشکل برخورده‌اند توضیح داد: تاکید مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بر این است که این وزارتخانه و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مستقیما به معرفی مشمولان نپردازد. در همین راستا شیوه‌‌نامه‌ای تهیه کرده‌ایم و بانک‌های عامل هستند که مستقیما باید پاسخگوی مردم باشند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران علت تغییر این روند را با هدف کم شدن مسیر بررسی‌ها و تسهیل دریافت وام توسط متقاضیان دانست و ادامه داد: سعی کردیم تمام واسطه‌ها میان مردم و بانک‌ها را حذف کنیم و طبق دستورالعمل جدید مردم با مراجعه به بانک‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

وی با یادآوری این‌که در حال حاضر فقط بانک ملت آمادگی خود را برای پرداخت وام اعلام کرده گفت: این بانک سهمیه‌ای معادل پنج هزار فقره وام را در سراسر کشور داراست. برای تخصیص این سهیمه‌ها اولویت با پرونده‌هایی است که پیش از این تشکیل شده بودند و شرکت‌های عمران و مسکن‌سازان در استان‌ها و همینطور شهرداری‌ها دیگر در این فرایند نقشی ندارند. در واقع بانک‌های عامل هستند که شرایط را بررسی می‌کنند و به متقاضیان پاسخگو خواهد بود.

ایزدی در پاسخ به این سوال که «چرا برخی متقاضیانی که به شعب بانک ملت در استان‌ها مراجعه کرده‌اند به شرکت‌های عمران و مسکن‌سازان در آن استان ارجاع داده شده‌اند؟» گفت: متاسفانه بانک ملت دستورالعمل قبلی را به شعب خود ابلاغ کرد. برای برطرف شدن این مشکل با مدیرعامل بانک ملت مکاتبه کرده‌ایم تا دستورالعمل جدید را ابلاغ کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تعداد پرونده‌هایی را که پیش از دستورالعمل جدید تشکیل شده و در انتظار دریافت تسهیلات بودند ۳۵ هزار مورد دانست و به پایگاه خبری وزارت راه گفت: اولویت‌هایی بر اساس دریافت وام مشخص شده‌ است که طبق آن ساکنان خانه‌هایی که در بافت‌های فرسوده و در معرض خطر بیشتر هستند زودتر وام را دریافت می‌کنند.

وی افزود: تعداد پرونده‌های قبلی به نسبت سهمیه بانک ملت به قدری زیاد است که تقریبا تمامی پنج هزار سهیمه به آن‌ها تعلق می‌گیرد اما اگر مواردی پیش بیاید که جزو این ۳۵ هزار پرونده نباشد اما به دلیل در خطر بودن و اضطرار ضرورت دارد که وام به آن تعلق بگیرد حتما این اتفاق می‌افتد.

ایزدی از متقاضیان درخواست کرد برای دریافت تسهیلات مستقیما به بانک‌ها مراجعه کنند و افزود: در حال حاضر تنها مرجعی که مردم می‌توانند برای حل مشکلات و پاسخ به سوالاتشان به آن رجوع کنند شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران است. اگر سوالی درباره اولویت‌ها، شیوه معرفی و در محدوده بودن یا نبودن خانه‌ها وجود دارد با مراجعه به این شرکت یا نمایندگان ما در استان‌ها که همان ادارات عمران و بهسازی در ادارات کل راه و شهرسازی هستند می‌توانند به پاسخ‌های صحیح دست یابند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بعد از این‌که واجد شرایط بودن افراد، مورد تایید قرار گرفت متقاضیان باید مستقیما به بانک‌های عاملی که اعلام آمادگی کرده‌اند مراجعه کنند.

وی درباره دلیل آماده نبودن ۲۱ بانک عامل دیگر که برای پرداخت وام بافت‌های فرسوده معرفی شده‌اند به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: بانک‌ها در سال ۹۳ مشکل نرخ سود داشتند و باید سهمیه‌ها برای سال ۹۴ اعلام شود. در حال حاضر بانک ملت هم نرخ سود مورد نظر خود را ۲۷ درصد اعلام کرده است. / 

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۸:۲۳ملکی 0 1

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت خبرنگار محترمی که زحمت این گزارش راکشید. بله واقعا در شهر ایلام متقاضیان دچار یک سردرگمی هستند. امیدوارم که از این به بعد کارها سریع تر پیش برود و مشکل مردم مرتفع شود. باز هم در اخر از مجموعه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، برادران وخواهران گرامی که زحمت این گزارش را متحمل شدندتشکر می کنم
                                
    پاسخ سایت: وظيفه پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي همراهي و انعكاس نظرات مردم عزيز كشورمان است ... كامنت‌ها و نظرهاي بسياري در اين زمينه از سوي هموطنان به پايگاه خبري منعكس شد كه در پاسخ به اعتماد مخاطبان تلاش شد پاسخ معاون وزير راه و شهرسازي در اين زمينه دريافت و منتشر شود. پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي تلاش مي كند پل ارتباطي مردم با مديران اين وزارتخانه باشد.
                                

نظر شما