شناسهٔ خبر: 46302 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نماینده سازمان ملل در ایران مطرح کرد؛

ایران جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز جهان است/ ضرورت آمادگی ایران در برابر سیل، خشکسالی و بلایای‌طبیعی/ فعالیت دوره گارد از زلزله بم پایه‌ریزی شد

گری لوییس نماينده سازمان‌ملل در ايران با اشاره به نقش مهم فرودگاه كرمانشاه در امدادرسانی به مجروحان، گفت: بدون مديريت مؤثر فرودگاهی امكان انتقال سريع مجروحان به تهران وجود نداشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شركت فرودگاهها و ناوبری هوايي ايران، گری لوئيس نماینده سازمان مللل متحد در ایران، که چهارم آذر در افتتاحيه كارگاه گارد سخن ميگفت، با اشاره به سفر خود به مناطق زلزله‌زده در استان کرملانشاه با قدردانی از تمام ارگانهای كمكرسان و ابراز تاسف از جان باختن و مجروح شدن تعداد زیادی از ساكنان این استان گفت: نقش ارتش‌جمهوری‌اسلامی، سپاه‌پاسداران، هلال‌احمر و همچنين سازمان مديريت بحران در امدادرسانی به مجروحان كليدی بود.

وی با اشاره به اینکه به عنوان كسی كه به مدت ۳۰ سال در سازمان ملل فعاليت میكند، در مورد حضور و کمکرسانی مردم گفت: این روحیه کمکرسانی مردمی و امدادرساني خودجوش آنها چیزی نیست که در هر جایی بتوان آن را دید و شما به این موضوع افتخار خواهید کرد.

نماينده سازمان ملل در ايران با اشاره به اينكه در مرحله بازتوانی پس از بحران کرمانشاه قرار داريم، افزود: در مديريت بحران فرودگاهي رهبري و مدیريت، ارتباطات و تعاملات و تداركات سه محور اصلي هستند كه بايد در تمام فرودگاهها در دسترس قرار گيرند.

وي تاكيد كرد: اگر مديريت موثر بحران در فرودگاه كرمانشاه نبود ما نميتوانستيم به سرعت ۲۰۰۰ مجروح را منتقل كنيم و اين فرودگاه نقش بسيار مهمي در مديريت بحران ايفا كرد.

لوئيس با تاكيد بر اينكه ايران در زمره ۱۰ كشور حادثه خيز دنيا قرار دارد و به دليل گرمايش زمين با خطر سيل و خشكسالی مواجه است، گفت: باید خود را آماده رویارویی با این مسائل کنید.

وی بیان این تعبیر که برنامه گارد اکنون به خانه خود برگشته است، گفت: تاكنون دوره گارد (آمادگي فرودگاهها براي مقابله با بلاياي طبيعي) در ۴۰ كشور دنيا با شركت حدود هزار نفر برگزار شده است اما شايد بسياري ندانند جرقه این برنامه از امدادرسانی در زلزله بم است و بخش زيادي از نکات آموزشی آن، نتيجه تجربههاي موفق به دست آمده از این زلزله است.

وي همچنين از برنامهريزي براي برگزاري دوره بازآموزی گارد در فرودگاه كرمانشاه طي سال آينده خبر داد و با اشاره به بيت معروف توانا بود هركه دانا بود/ ز دانش دل پير برنا بود، تصريح كرد: اگر دانش كافي نداشته باشيم داشتن توان و امكانات زیاد هم بيفايده خواهد بود.

گفتنی است؛ در این همایش دکتر پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، دکتر رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، دکتر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، دکتر نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران، سردار مهري فرمانده پليس فرودگاه‌هاي كشور، دکتر فرزانه شرفبافی مدیرعامل ایران ایر، مهندس خدایی قائم مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اعضای هیات مدیره، معاونین و مشاوران مدیرعامل و مدیران کل وکارشناسان و کارکنان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی و جمعی دیگر از مقامات کشوری و لشگری و همچنین مدیران و متخصصان صنعت هوانوردی و اصحاب رسانه حضور داشتند.

نظر شما