شناسهٔ خبر: 46339 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

استاندار مازندران مطرح کرد:

ساماندهی بافت حاشیه‌ای مازندران با کمک وزارت راه و شهرسازی/ کاهش حاشیه‌نشینی با ظرفیت‌های بخش خصوصی/ با دست‌اندازان به زمین‌های کشاورزی برخورد خواهد شد

محمد اسلامی استاندار مازندران گفت: توسعه متوازن، جلوگیری از تخریب محیط‌زیست، توجه به نیازهای واقعی مردم، تلاش برای رونق گردشگری و همچنین ایجاد راهکارهای لازم برای ترغیب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در چهارچوب‌های قانونی با حفظ اصالت‌های زیست‌بومی و زیست‌محیطی در اولویت‌های برنامه‌های استان مازندران برای انجام سیاست بازآفرینی شهری قرار دارد.

محمد اسلامی استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان همکاری‌های آن استان در زمینه امور مربوط به زمین و تلاش برای کاهش حاشیه‌نشینی و پیاده‌سازی سیاست‌های بازآفرینی‌شهری که از جمله سیاست‌های مهم وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم و دوازدهم بوده و هست به ایراد توضیح داد.

اسلامی در خصوص گسترش بافت حاشیه نشینی گفت: در حال‌حاضر گسترش بافت‌های حاشیه‌ای در اطراف شهرها یکی از معضلاتی است که تمامی شهرهای کشور و از جمله شهرهای‌شمالی با آن روبه‌رو است. این موضوعی است که وزارت راه و شهرسازی مجدانه دنبال می‌کند و ما در استان مازندران نیز در نظر داریم در تعامل با وزارتخانه به این موضوع در شهرهای استان مازندران سر و سامانی بدهیم.

استاندار مازندران تصریح کرد: در صورتیکه یکسری از اقدامات فوری و سریع در مورد روستاهای شمالی کشور انجام نشود هجوم به حاشیه شهرها برای استفاده از امکانات و منابع شهری افزایش خواهد یافت و ما این مهم را در دستور کار داریم.

این مقام سیاسی استان با تاکید بر اینکه در ستاد ملی بازآفرینی و ستاد استانی تلاش برای کاهش مهاجرت روستاییان به اطراف شهرها از جمله سیاست‌های کلان برشمرده  می‌شود، افزود: در استان مازندران، تلاش برای تثبیت جمعیت، ایجاد کار و فعالیت در روستاها از برنامه هایی است که در دستور کار جدی استان قرار دارد. بدین معنا در تلاش هستیم تا در استان، کار و اشتغال و سکونت را به صورت ترکیبی ببینیم و با اینکار به تثبیت استقرار جمعیت کمک کنیم.

وی با یادآوری این مطلب که در طی سالیان گذشته، آسیب‌های زیست‌محیطی و همچنین اجتماعی فراوانی به استان مازندران وارد آمده است نیز گفت: در اتاق‌های فکری که در استان و همچنین تهران تشکیل خواهیم داد در تلاش هستیم تا نظرات همه صاحبنظران و دلسوزان را در حوزه‌های مختلف برای کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی و اجتماعی در دستور کار قرار دهیم تا به تحول جامع در استان مازندران شود.

در ادامه اسلامی تاکید کرد: تعریف و اجرای یکسری از برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از جمله راهبردهایی است که انجام خواهند شد تا استان از وضعیت موجود خارج شده  و به سمت مقصد و هدف مطلوب ریل‌گذاری شود. همچنین بدیهی است که انجام تحولات عظیم در طول دوران چهارساله یک استاندار حادث نخواهد شد و باید بر روی برنامه‌های بلندمدت متمرکز شویم.

همچنین استاندار مازندران گفت: قطعا در انجام سیاست‌های بازآفرینی‌شهری و تلاش برای کاهش حاشیه‌نشینی، تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و منابع غیردولتی خواهد بود. زیرا انجام بسیاری از امور همراهی موثر بخش‌های خصوصی و مردمی را می‌طلبد.

اسلامی در خصوص یکپارچه کار کردن نیز  اظهار امیدواری کرد و گفت : ان‌شاءالله بتوانیم به یک انضباط فکری و رفتاری برسیم تا دستگاه‌های ملی و به ویژه وزارت راه و شهرسازی و استان مازندران و دستگاه استانی به صورت یکپارچه کار کنند. با این نگاه که در استان، توسعه متوازن، جلوگیری از تخریب محیط‌زیست، توجه به نیازهای واقعی مردم، تلاش برای رونق گردشگری و همچنین ایجاد راهکارهای لازم برای ترغیب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در چهارچوب های قانونی در اولویت‌های برنامه‌های استان مازندران قرار دارد.

وی با یادآوری این مطلب که امروزه زندگی مردم و مباحث حمل و نقل و شهرسازی به هم گره خورده و نمی توان آنها را جدای از هم دید و باید سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در این مقولات در تداوم با هم باشند، افزود: باید کاری کنیم تا روستایی با حداکثر الزامات و لوازمی که نیاز دارد به کار، تولید و اشتغال بپردازد. کاری نکنیم تا مزیت‌های روستا از بین بروند و تخریب شوند. باید تلاش کنیم تا اراضی کشاورزی مورد دست‌اندازی قرار نگیرند و همین مساله نیز موجب نشود تا مهاجرت‌ها افزایش یابد و به دنبال آن مشاغل کاذب در شهرها ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا روستاها را تقویت کنیم و مزیت روستایی‌نشینی را حفظ کنیم، و در برنامه‌ها در تلاش هستیم تا سنت‌ها و آیین‌های مازندران حفظ شوند.

اسلامی در پایان گفت: ان‌شاء‌الله فرهنگ عمومی به گونه‌ای رشد کند که یک استان مولد با حداکثر نشاط و حداکثر کارآمدی داشته باشیم. 

نظر شما