شناسهٔ خبر: 46404 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

جزئیات مصوبات اولین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD)

نشست اولین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی ۶ مصوبه همراه داشت و طبق یکی از مهترین مصوبات مقرر شد؛ در راستای اجرایی‌سازی TOD و ارائه خروجی مطلوب در همایش بعدی Next station سال ۲۰۱۹ در شهر یزد، نسبت به اجرای TOD در دسته بندی‌های شهر کوچک (ری و ورامین)، شهر میانی (قزوین)، کلان‌شهر(تهران) و شهر جدید اقدام شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اولین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۶ به ریاست وزیر راه و شهرسازی و حضور جمعی از معاونان و روسای مراکز تابعه این وزارتخانه؛ آقایان تقی‌زاده، ایزدی، محمدزاده، شكرچی‌زاده، طاهرخانی، عشایری، همچنین پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و چند تن از معاونان، مدیران کل و کارشناسان حوزه ریلی و شهرسازی شامل بیرانوند، علیقارداشی، سیادت موسوی، محمدیان، نواب‌زاده، صادق‌پور و خانم‌ها امانی، میرمقتدایی و باریكانی برگزار شد.

اولین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) با بیان موضوعات زیر برگزار گردید و قرار شد این شورا حداقل ۲ بار در سال برگزار گردد.

  • اقدامات انجام‌شده تاكنون
  • اقداماتی كه در این راستا می‌بایست صورت پذیرد
  • گزارشی از برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته برای همایش TOD در دی‌ماه سال جاری
  • گزارشی از كنفرانس Next station سال جاری در مادرید و برگزاری این كنفرانس در سال ۲۰۱۹ در شهر یزد
  • مشخص شدن متولی كاری و مالی همایش TOD و كنفرانس Next station

در ادامه مصوبات اجرایی این جلسه را ملاحظه می‌فرمایید:

۱-مقرر گردید كمیته‌ای تحت عنوان كمیته TOD" باهدف بررسی تمامی طرح‌های TOD ارائه‌شده از سازمان‌ها، ذیل شورای عالی شهرسازی و معماری با اعضا معرفی‌شده از سوی این بخش‌ها شكل بگیرد: معاونت شهرسازی و معماری، معاونت حمل‌ونقل، شركت راه‌آهن ج.ا.ا، شركت عمران و بهسازی شهری، شركت عمران شهرهای جدید، مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی، شورای عالی ترافیك (وزارت كشور)، شهرداری تهران (معاونت حمل‌ونقل ترافیك)، شورای اسلامی شهر تهران و استانداری و شهرداری‌ها حسب موضوع.

مسئول اجرایی: معاونت شهرسازی و معماری،

 موعد اجرا: در اولین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح و تصویب گردد.

 ۲-مقرر شد شرح خدمات طرح‌های فرادست ملی مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری، طرح‌های شهری و ناحیه‌ای شامل: مجموعه شهری، طرح‌های جامع، تفضیلی شهری و طرح‌های ناحیه‌ای، شرح خدمات تهیه طرح‌های جامع حمل‌ونقل شهری با رویكرد «توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی» مورد بازنگری قرار گیرد.

مسئول اجرایی: معاونت شهرسازی و معماری

موعد اجرا: تا ۲ ماه بعد از ابلاغ راهنما توسط شورای عالی شهرسازی و معماری

۳-در راستای اجرایی سازی TOD و ارائه خروجی مطلوب در همایش بعدی Next station سال ۲۰۱۹ در شهر یزد، مقرر گردید نسبت به اجرای TOD در سه دسته بندی شهر اقدام گردد: ری و ورامین «دسته‌بندی شهر كوچك»، قزوین «دسته‌بندی شهر میانی» و تهران «دسته‌بندی کلان‌شهر» و شهر جدید اقدام گردد.

مسئول اجرایی: شركت راه‌آهن ج.ا.ا و شهرداری تهران (معاونت حمل‌ونقل و ترافیك).

 موعد اجرا: تا ۲ سال آتی

۴-مقرر گردید همایش TOD در دی‌ماه سال جاری ترجیحاً در سالن همایش مركز تحقیقات راه و مسكن و شهرسازی برگزار گردد و در این همایش به ارائه دستاوردها، چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در TOD اشاره گردد. محور این همایش «پیشرفت‌ها و چالش‌های موجود» مورد تائید قرار گرفت.

همچنین مقرر گردید متولی اجرای همایش TOD سال جاری، معاونت حمل‌ونقل و مسئول تهیه منابع این همایش، شركت راه‌آهن ج.ا.ا باشد.

مسئول اجرایی: مركز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی و معاونت حمل‌ونقل و شركت راه‌آهن ج.ا.ا

موعد اجرا: تا همایش

۵-مقرر گردید شورای سیاست‌گذاری در خصوص كنفرانس Next station سال ۲۰۱۹ در شهر یزد برگزار و شعار این كنفرانس "Ancient City, Modern Station در نظر گرفته شود.

«البته این پیشنهاد می‌بایست به UIC ارائه و در صورت تائید مطرح گردد.»

همچنین مقرر شد متولی كلیه مراحل برنامه‌ریزی، اجرا و هماهنگی با سایر سازمان‌های مرتبط درون و بیرون وزارت راه و شهرسازی و مسئول تهیه منابع مالی كنفرانس Next station شركت راه‌آهن ج.ا.ا باشد.

مسئول اجرایی: شركت راه‌آهن ج.ا.ا،

موعد اجرا: ارسال اولین گزارش تا دو ماه آتی به كمیته TOD و ارائه گزارش هر ۲ ماه یک‌بار به كمیته مذكور

۶-مقرر گردید متولی نگرش معاونت حمل‌ونقل با همكاری مركز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی در خصوص نشر این امر مهم در رسانه‌ها، محافل خبری و همچنین مركز تحقیقات راه و مسكن و شهرسازی در راستای استفاده از پتانسیل موجود جهت تغییر نگرش برای این امر باشد.

 مسئول اجرایی: معاونت حمل‌ونقل با همكاری مركز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی و مركز تحقیقات راه و مسكن و شهرسازی

نظر شما