شناسهٔ خبر: 46472 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری ایران در بندر شهیدبهشتی چابهار/ دیدار مدیرعامل سازمان بنادر با وزرای دو کشور سوئد و ترکیه در حاشیه اجلاس مجمع آیمو/ رشد ۱۵۱ درصدی تردد در رودخانه‌های اروند وکارون

گزارش آخر هفته  اعلام یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بندر شهیدبهشتی چابهار، سفر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به لندن و شرکت در اجلاس مجمع آیمو، معرفی مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری بندر شهیدبهشتی چابهار به هندی ها و دیدار مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران با وزرای حمل و نقل و امور زیربنایی کشورهای سوئد و ترکیه بخشی از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

رئیس‌جمهوری در ارایه گزارش عملکرد ۱۰۰ روز دولت دوازدهم با تاکید بر تقویت جایگاه ایران در مسیر اصلی رفت و آمد هواپیماها از شرق به غرب و از شمال به جنوب، گفت: بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه‌گذاری کردیم و در هفته آینده یک افتتاح مهم در چابهار خواهیم داشت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

به دنبال ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت از سوی رئیس‌جمهور، وزارت راه و شهرسازی نیز در گزارشی عملکرد ۱۰۰ روزه این وزارتخانه را در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری و در ۲۵ بند، اعلام کرد.

بر این اساس، در حوزه سرمایه‌گذاری در بنادر اقدامات وزارت راه و شهرسازی شامل افزايش ظرفيت جابجايي بار به ميزان ۷/۱ ميليون TEU در فاز ۱ و افزايش ظرفيت به ۵/۳ ميليون TEU در فاز ۲ بندر شهيد رجايي از طريق فراخوان و مذاكره جهت انتخاب سرمايه گذار يا فاينانسر به ارزش ۳۰ ميليون دلار. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

معرفی مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بندر شهیدبهشتی چابهار به هندی‌ها

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع آیمو ضمن دیدار با وزیر حمل و نقل جاده‌ای و دریایی هند، و تاکید برای گسترش همکاری‌های دریایی دو کشور، مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر شهیدبهشتی چابهار را که در هفته آتی با حضور رئیس‌جمهوری ایران افتتاح می‌شود، معرفی کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

دیدار مدیرعامل سازمان بنادر با وزرای حمل ونقل و امور زیربنایی کشورهای سوئد و ترکیه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون دریایی سازمان همچنین در هفته گذشته در حاشیه اجلاس مجمع آیمو با وزرای حمل و نقل و امور زیربنایی کشورهای سوئد و ترکیه دیدار و گفتگو کرد. راستاد گفت: جمهوری اسلامی ایران تا کنون بیش از ۸۵ دانشجو به دانشگاه جهانی دریانوردی اعزام نموده و یکی از ۱۰ کشور اول در اعزام دانشجو بوده است و اخیرا نیز دانشگاه مالمو با یکی از دانشگاههای ایران تفاهم نامه آموزشی منعقد نموده است. همکاریهای دو کشور در زمینه های آموزشی و نیزحمایت متقابل از یکدیگر در مجامع بین‌المللی از جمله شورای آیمو از دیگر محورهای این دیدار بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تنگه هرمز، امن‌ترین خطوط کشتیرانی دنیا است

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در اجلاس مجمع آیمو با تاکید بر اینکه تنگه هرمز امن ترین منطقه کشتیرانی جهان است، گفت: ایران با دارا بودن مجموع ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر ساحل در خلیج‌فارس و دریای عمان در جنوب کشور و سواحل دریای خزر در شمال، جایگاه اقیانوس و دریا و نقش کشتیرانی را به‌خوبی درک می‌کند.

وی در ادامه افزود: حضور ناوگان دریایی ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان نقش کلیدی در برقراری امنیت دریانوردی آب‌های منطقه ایفا کرده طوری‌که تنگه هرمز اکنون به‌عنوان یکی از امن‌ترین خطوط کشتیرانی در جهان شناخته‌شده و کشتی‌ها در این منطقه با آرامش تردد می‌کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تثبیت جایگاه بندر چابهار در ترانزیت کالا

مدیرکل بنادر و دریانودری سیستان و بلوچستان با اشاره به سفر خرازی به آن استان و بازدید از بنادر آن منطقه، گفت: جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در استان و ‌ترانزیت محموله ۱۰۰ هزار تنی کالای کشور هند از طریق بندر چابهار به افغانستان تثبیت جایگاه بندر چابهار در ترانزیت کالا کمک می‌کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارتقای سهم تجارت دریایی در چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ضمن تشریح جزئیات سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری ایران در بندر شهید بهشتی چابهار از ارتقاء سهم تجارت دریایی در چابهار و پیشرفت ۲۵.۷ درصدی ریل در آن منطقه خبر داد و گفت: با روندی که هم اکنون در جریان است تا سه سال آینده ریل منطقه راه‌اندازی خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از فاز یک بندرشهیدبهشتی و پایانه مسافربری بندر شهیدکلانتری چابهار

با حضور بيش از ۵۰ خبرنگار رسانه‌های داخلی و خارجی و برخی مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار و از پایانه مسافربری بندر شهید کلانتری چابهار بازدید به عمل آمد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

استحصال ۲۰۳ هکتار زمین در بندر شهیدبهشتی چابهار

مدیر طرح توسعه بندر شهید بهشتی  چابهار تصریح كرد: ۲۰۳ هكتار در اجرای فاز یك بندر شهید بهشتی چابهار استحصال شد، بدین معنا كه این میزان مساحت به مساحت كشور افزوده شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از بندر اروندکنار

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر به همراه معاون دریایی و بندری، رئیس امور دریایی و چند تن از راهنمایان دریایی بندر خرمشهر از ایستگاه راهنمایی بعثت مستقر در بندر اروندکنار بازدید کردند، این در حالیست که وی از آمادگی برای ترانشیپ کالا از بنادر جنوبی ایران به کشور عراق از طریق بندر خرمشهر خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۱۵۱ درصدی تردد در رودخانه‌های اروند وکارون

در نشستی با حضور مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر، شهردار و اعضای شورای شهر خرمشهر، رونق گردشگری دریایی در آن بندر بررسی شد. به گفته محسنی، تردد در رودخانه های اروند و کارون در سال جاری رشد ۱۵۱ درصدی داشت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۹۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد ۹۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا طی هشت‌ماهه امسال در بندر خرمشهر خبر داد  و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تخلیه و بارگیری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۰۴ تن کالا در بندر خرمشهر انجام شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۳ درصدی را نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما