شناسهٔ خبر: 4654 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نشست مطالعات هزینه-درآمد احداث آزادراه تبریز–مرند–بازرگان؛

امضای تفاهم‌نامه ساخت آزادراه تبریز – مرند – بازرگان/ پروژه در سال ۹۵ کلید می‌خورد

نشست امینی و سرمایه گذار ترکیه ای نشست مطالعات هزینه – درآمد احداث آزادراه تبریز – مرند – بازرگان با حضور نمایندگان وزارت راه‌ و شهرسازی٬ استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان شرکت ترکیه‌ای برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست مطالعات هزینه – درآمد احداث آزادراه تبریز – مرند – بازرگان دوشنبه ۴ اسفندماه با حضور امیر امینی معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، حسن احمدی نوری معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی، مقداد رحیمیان سرپرست دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان شرکت ترکیه‌ای برگیز در ساختمان شهید دادمان برگزار شد.

در این نشست گزارشی از مطالعات هزینه و درآمد احداث آزادراه تبریز- مرند- بازرگان از سوی معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری و نمایندگان شرکت برگیز ارائه شد تا منافع پیمانکار در این پروژه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

امیر امینی در این نشست با بیان این‌که اجرای پروژه آزادراه تبریز- مرند- بازرگان از سوی پیمانکار ترک به لحاظ سیاسی نیز می‌تواند در تقویت روابط این دو کشور تاثیرگذار باشد، گفت: پروژه احداث آزادراه تبریز- مرند- بازرگان فراتر از آن‌که پروژه‌ای منطقه‌ای و ملی باشد، پروژه‌ای بین‌المللی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موفقیت شرکت برگیز در اجرای این پروژه موفقیت ماست ابراز امیدواری کرد که در آینده نیز پروژه‌هایی با همکاری این شرکت اجرای شود.

وی ادامه داد: در مورد مسایل تکنیکی و فنی در آینده جای مذاکره وجود دارد.

وی با بیان این‌که پیشنهاد ما در این طرح سرمایه‌گذاری ریالی است، ادامه داد: ما در نرخ‌گذاری آزادراه هیچ مداخله‌ای نخواهیم داشت علاوه بر آن هر امتیازی که به سودآور بودن پروژه کمک می‌کند در صورت امکان از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین خواهد شد، مانند تاسیسات جانبی، خدمات رفاهی و هر آنچه در این حوزه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی قرارداد مکتوب، زمان مشخص و توجه به قانون حاکم بر سرمایه‌گذاری خارجی از الزامات این تفاهمنامه دانست و درباره تعهدات ایران به این تفاهمنامه گفت: اگر در اثر تصمیم دولت سرمایه شرکت برگیز آسیب ببیند طبق قانون پرداخت خسارت وارده به سرمایه‌گذار را خواهد پذیرفت.

در این نشست حسن احمدی نوری معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور نیز گفت: در جلسه شورای تامین مالی وزارت راه و شهرسازی گزارش‌هایی از شرکت برگیز که پیشتر در چند سناریوی مختلف به شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور و معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل ارائه شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در شورای تامین مالی وزارت راه و شهرسازی مقرر شد که شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور بدون در نظر گرفتن نرخ عوارض و متناسب با تجربیات شرکت، قوانین کشور و مشارکت سرمایه‌گذار، بسته پیشنهادی را به سرمایه‌گذار ارائه کند. در این راستا مدلی تهیه شد.

احمدی نوری افزود: باید پروژه را در چند فاز پیش برد، به این ترتیب با تکمیل هر فاز، اجازه افتتاح و بهره‌برداری از آن صادر شده و سرمایه‌گذار اجازه دریافت عوارض را خواهد داشت. بر این اساس ابتدا پروژه کنار گذر غربی تبریز در دستور کار قرار می‌گیرد. در مراحل بعدی محورهای بازرگان- مرند و مرند- بازرگان اجرایی می‌شود. به این ترتیب این پروژه عظیم به قسمت‌های کوتاه‌تر تقسیم می‌شود و دریافت عوارض به تسهیل در بازگشت سرمایه کمک می‌کند.

احمدی نوری با بیان این‌که نرخ سود در این پروژه ۲۲ درصد در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در بحث ترافیک نیز بر اساس آمارهای ارائه شده از ترددشمارهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ حجم تردد خودروها در کنار گذر غربی ۲۶ هزار دستگاه، محور صوفیان- مرند ۲۴ هزار دستگاه، مرند- اوغلی هفت هزار دستگاه و اوغلی- بازرگان پنج هزار و ۷۰۰ تا ۶ هزار دستگاه در سال ۹۷ پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این‌که این پروژه با نسبت ۶۵ به ۳۵ درصد اجرایی خواهد شد، گفت: زمانی معادل پنج سال برای مطالعه و ساخت این پروژه در نظر گرفته شده است.

نماینده کشور ترکیه نیز با بیان این‌که همواره ایران را مانند ترکیه دیده‌ام، اظهار کرد: این پروژه را در زمان کوتاه و با کیفیت زیاد تحویل خواهیم داد.

مقداد رحیمیان با بیان این‌که سپرده ارزی و وام ریالی و نیز وام ریالی در قبال ماشین‌آلات از روش‌های ممکن تامین مالی این پروژه است، ادامه داد: برای اجرای این پروژه در دو سال نخست نهایتا به مبلغی معادل هزار و صد میلیارد تومان و در سال سوم به مبلغی معادل هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز است که این مبلغ با توجه به نرخ تورم محاسبه شده است.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه گذاری، توضیح داد: بر این اساس در سناریوی نخست با تامین مالی از طریق سپرده گذاری و اخذ وام نرخ ۲۴درصد IRRE و در سناریوی دوم با تامین مالی از طریق سپرده گذاری و اخذ وام نرخ ۲۹درصد IRRE خواهد بود.

در گزارشی که از سوی نمایندگان برگیز ارائه شد، به مواردی همچون وضعیت پروژه در آزادراه شهیدکسایی، کنار گذر دوم تبریز و کنار گذر غربی تبریز پرداخته شد.

بنابراین گزارش آزادراه شهیدکسایی به طول ۱۶ کیلومتر برای احداث به هزینه تقریبی ۱۵۰۱ میلیارد ریالی نیاز دارد. این محور با پنج خط عبوری فعلی، ۱۰ خط عبوری آتی و ۲ باند عبوری شهری مورد بحث است.

همچنین کنار گذر دوم تبریز به طول ۳۹ کیلومتر، به هزینه تقریبی ۳۷۴۰ میلیارد ریالی برای احداث و هزینه تقریبی ۸۴۰ میلیارد ریالی برای تملک نیاز دارد. خطوط عبوری آتی این محور ۶ خط در نظر گرفته شد.

بر اساس این گزارش کنار گذر غربی تبریز به طول ۱۱ کیلومتر به هزینه تقریبی ۲۴۵ میلیارد ریالی برای احداث نیاز دارد. این محور در حال حاضر چهار خط عبوری دارد که در آینده در مجموع از ۶ خط عبوری بهره‌مند خواهد بود.

بر اساس گزارش سال ۱۳۹۵ به عنوان سال احداث پروژه در نظر گرفته شده است که با در نظر گرفتن دوره‌ای پنج ساله، در سال ۱۴۰۰ افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. در این مطالعات محور تبریز - صوفیان (۷۴ درصد جذب سرمایه)، روزانه شاهد تردد ۳۶ هزار و ۴۰ دستگاه وسیله نقلیه خواهد بود.

این پروژه در بازه زمانی پنج ساله آماده بهره‌برداری خواهد بود. همچنین بازه‌ای ۱۸ ساله برای بهره‌برداری از این پروژه در نظر گرفته شد که این زمان قابل تغییر است.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه اجرای آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به امضای طرفین رسید./

نظر شما