شناسهٔ خبر: 46617 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح فاز نخست مطرح كرد:

تشریح اقدامات انجام شده در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار/ ارائه تخفیفات ۳۰ تا ۸۵ درصدی به صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی/ مذاکره با هندی‌ها درباره بهره‌برداری نهایی می‌شود

نشست مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح اقدامات انجام شده در راستای توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار و تخفیفات در نظر گرفته شده برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی از نهایی شدن مذاکرات با کشور هندوستان در زمینه بهره‌برداری خبر داد و گفت: با نهایی شدن قرارداد شاهد حضور شرکت آی تی جی ال در بندر چابهار خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی محمد راستاد در مراسم افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار اظهار داشت: با حضور پر برکت رئیس جمهوری شاهد آغاز بهره‌برداری از مرحله اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار هستیم. از این رو امروز یک روز تاریخی و بزرگ برای جامعه بندری، دریایی و ساحل‌نشینان محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ایجاد دسترسی یکی از زیرساخت‌های مهم و یک مشخصه توسعه بندر چابهار محسوب می شود توانستیم  دسترسی دریایی را بهبود ببخشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نبود امکان فعالیت مداوم در بندر چابهار در طول سال بیان داشت: یکی از زیرساخت‌های مهم ایجاد دسترسی هست که ما توانستیم دسترسی دریایی را در طرح توسعه چابهار بهبود ببخشیم. بر این اساس با تطویل موج شکن بندر به یک هزار و ۷۰۰ متر و بهره گیری از شرایط فیزیکی خلیج چابهارشرایطی به وجود آمده که کشتی‌ها می توانند در طول سال و بدون محدودیت پهلو‌گیری کنند.

مدیرعامل سامان بنارد و دریانوردی در ادامه خاطر نشان کرد حوضچه این بندر نیز به میزان ۱۵/۸ میلیون متر مکعب لایروبی شد و از مصالح حاصل از لایروبی برای استهصال ۲۰۳ هکتار از محوطه و کانال چابهار استفاده شد که این محوطه‌ها نیز برای فعلایت‌های بندری مورد استفاده قرار می گیرند.

راستاد همچنین یادآور شد: پیرامون محوطه‌های استهصلال شده نزدیک به ۵ کیلومتر دایک حفاظتی ایجاد شده و با وجود یک هزار و ۷۰۰ متر اسکله، شرایط برای پهلو گیری دو فروند کشتی کانتینری و سه فروند کشتی چند منظوره در فاز اول مهیا شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به یک باره از ۲/۵ به ۸/۵  میلیون تن معادل سه برابر افزایش یافته است گفت: این اتفاق افزایش قابل توجهی در توسعه زیرساخت های بندری محسوب می شود.

راستاد با اشاره به توجهات صورت گرفته به مقوله توسعه پایدار در طرح توسعه بندر شهید بهشتی اظهار داشت: برای رعایت موارد زیست محیطی ۳۲ هزار کلونی مرجان به یک نقطه امن و مناسب برای ادامه بقاء منتقل شد.

همچنین به مدت دو سال این پروژه زیست محیطی مورد پایش قرار گرفت و تضمین شد طرح توسعه بندری شهید بهشتی به محیط زیست منطقه آسیب وارد نکند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در طرح توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: ۳۰ میلیون دلار تجهیزات بندری وارد و مونتاژ شده که برای اولین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین ۳۴۱ میلیون دلار برای بخش مهندسی ، ۴۰۳ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری تجهیزاتی در قالب قرارداد LT با مشارکت بخش خصوصی ، ۱۵۰ میلیون دلار از طریق فاینانس “اگزیم” بانک هندوستان و ۸۵ میلیون دلار سرمایه گذاری تجهیزاتی توسط شرکت IPJL هندوستان در قالب قرارداد BOT به پروژه تخصیص یافته است.

معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: در مجموع حدود یک میلیارد دلار در حوزه های زیربنایی روبنایی و تجهیزاتی برای مرحله اول توسعه این بندر سرمایه‌گذاری شده است.

راستاد در ادامه مشوق‌ها و تخفیفات در نظر گرفته شده برای رونق اقتصادی بندر شهید بهشتی چابهار گفت: برای خدمات جانبی به صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی یک سیستم خدماتی تک پنجره ای ، هتل و امکانات رفاهی در زون اداری احداث شده است. همچنین برای ایجاد انگیزه برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی تخفیف ۳۰ درصدی در کلیه حقوق و عوارض بندری برای کشتی های کانتینری به علاوه تخفیف حداقل ۳۰ درصدی در هزینه های تخلیه و بارگیری برای خطوط کشتیرانی ، محاسبه تخفیف ۷۵ درصدی در انبار داری کانتینرهای وارداتی و تخفیف ۸۵ درصدی برای کانتینر های صادراتی و ترانزیتی در نظر گرفته شده است.

وی افز ود: بعلاوه یک تخفیف پلکانی در خصوص هزینه‌های تخلیه و بارگیری برای خطوط کشتیرانی در نظر گرفته شده مبنی بر اینکه هر چه کانتینر بیشتری وارد بندر کنند مشمول تخفیف بیشتری می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در قالب قرارداد واگذاری بلند BLT و BOT که بخش خصوصی امکان مذاکره پیش بینی شده است که خوشبختانه مذاکرات با کشور هندوستان در خصوص بهره برداری در قالب BOT  بزودی نهایی می شود. و امیدواریم شاهد حضور شرکت" آی پی جی ال" هندوستان در بندر شهید بهشتی چابهار باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در راستای اقدامات انجام شده به منظور توسعه سواحل مکران خاطر نشان کرد ۱۵ موج شکن چند منظوره با اعتبار ۲۶۰ میلیارد تومان در سواحل مکران از هرمزگان تا سیستان و بلوچستان ایجاد شده است همچنین یک بانک اطلاعاتی دریایی ویژه سواحل مکران برای شناخت پدیده های دریایی مانند موج، جریان و رسوبات را در هر ده کیلومتر استخراج کردیم که مبنای تصمیم گیری و سرمایه گذراری در این محدوده است. بعلاوه طرح مطالعات یک پارچه برای سواحل به منظور بهره‌مندی و برنامه ریزی توسعه متوازن و پایدار در سطح شهرستان تبلیغ شده است. هیدروگرافی در طول سواحل مکران تا نوار ۵۰ متری نیز انجام شده است.

معاون وزیر شهرسازی خطاب به رئیس جمهوری توسعه بندر چابهار را عزم، اراده همت متخصصان ایرانی در دولت تدبیر و امید عنوان کرد و از تمام دست‌اندرکاران این پروژه تشکر و قدردانی کرد.

نظر شما