شناسهٔ خبر: 4663 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهدیان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

نظارت جدی بر روند ساخت خانه‌های روستایی/ هیچ خانه‌ای بدون مشاور ساخته نمی‌شود

عزیزاله مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه مقاومت خانه‌های روستاییان کمتر از خانه‌های شهری نیست از ضرورت حضور مشاوران در ساخت و بازسازی کامل این خانه‌ها خبر داد.

عزیزاله مهدیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خانه‌هایی که در مناطق زلزله‌زده ساخته می‌شوند دارای بالاترین ضریب اطمینان است ادامه داد: برخی از روستاییان خیلی بیشتر از برنامه‌ای که طراح و مشاور ساخت برای بازسازی خانه‌هایشان داده نکات را رعایت می‌کنند. بر اساس آیین‌نامه مقاوم سازی، چهار میلگرد ۱۴ برای ساخت یک دیوار ۳۵ سانتی مناسب است اما روستاییان از میلگرد ۱۶ استفاده می‌کنند و مقاوم‌سازی را بالاتر می‌برند. در واقع فرهنگ ساخت و ساز در این مناطق افزایش یافته است.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ساخت‌و‌ساز خانه‌های روستاییان با حضور مشاوران خبر داد و اظهار کرد: در ۹ سال اخیر در محدوده فعالیت‌های بنیاد مسکن هیچ خانه روستایی بدون حضور مشاور ساخته نشده و روستاییان پذیرفته‌اند که باید خانه‌هایی اصولی بسازند. می‌توانم ادعا کنم کیفیت ساخت‌و‌سازهای روستایی اگر بالاتر از ساخت و ساز خانه‌های شهری نباشد پایین‌تر از آن هم نیست و در برخی موارد نظارت بر خانه‌های روستایی جدی‌تر از خانه‌های احداث شده در شهرهاست. در ساخت‌و‌ساز خانه‌های روستاییان از مشاورانی بهره می‌بریم که کارشان مشاوره در ساخت باشد و تمام وقت‌شان را صرف نظارت بر روند احداث خانه‌های روستایی کنند.

وی اضافه کرد: روستاییانی که از تسهیلات مسکن روستایی استفاده کردند منازل‌شان با آسیب دیگری مواجه نشد. علاوه بر این خانه‌های روستایی بر اساس آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساخته می‌شوند و روستاییانی که خانه‌های‌ خود را بر اساس این آیین نامه ساختند و مصالح نسبتاَ مناسبی استفاده کردند در زلزله‌های هفت ریشتری اخیر آسیب جدی و خطرناکی ندیدند. /

نظر شما