شناسهٔ خبر: 46646 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نجفی مطرح کرد؛

۱۷۰ هکتار زمین در مسیر ریلی تهران- تبریز به فضای شهری تهران افزوده شد/ تامین ایمنی خط ۷ مترو به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

محمدعلی نجفی شهردار تهران گفت: ۱۷۰ هکتار زمین در مسیر راه آهن تهران -تبریز در محدوده شهر تهران، آزاد و در اختیار شهرداری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی نجفی روز دوشنبه در حاشیه آئین بهره برداری از ۵۳ پروژه شهری منطقه ۱۱ تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص قیمت این اراضی اختلاف نظر وجود داشت که در نهایت مقرر شد این زمین به قیمت ۴۵۰ میلیارد تومان در اختیار شهرداری تهران قرار داده شود.  

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه عرض این زمین کم است نمی‌توان بارگذاری زیادی روی آن انجام داد، اما بخش عمده‌ای از آن به فضای سبز تبدیل می‌شود.  

شهردار تهران تصریح کرد: با آزادسازی این اراضی و توسعه فضای سبز، چهره مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران به طور کلی تغییر کرده و متحول می‌شود.  

نجفی در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین تکلیف پادگان ۰۶ نیز گفت: خوشبختانه تعامل و همکاری بسیار خوبی میان شهرداری تهران و ارتش وجود دارد، اما در مورد این پادگان هنوز به نتیجه نهایی و قطعی نرسیده ایم.  

شهردار تهران در خصوص واگذاری زمین به بانک شهر برای تامین اعتبار موردنیاز اقدامات ایمنی خط ۷ مترو نیز گفت: زمانی که تصمیم به تعطیلی این خط گرفته شد بررسی‌ها نشان داد تامین ایمنی این خط ۳۷۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.  

وی تصریح کرد: البته این اعتبار برای تامین حداقل ایمنی خط ۷ مترو و فراهم کردن امکان بهره برداری از این خط است.  

شهردار تهران بیان کرد: سالهاست که یک سوم بودجه شهرداری به صورت غیرنقد تامین می‌شود؛ بدین معنا که بخشی از املاک در اختیار که قابل استفاده عموم نیست به منظور توسعه مترو یا سایر فعالیت‌ها فروخته می‌شود.  

به گفته وی، از ابتدا نیز قراری مبنی بر اینکه ملکی در شهر فروخته نشود، نداشتیم.

نجفی در خصوص زمان بهره برداری از خط مترو تهران نیز گفت: از ابتدا نیز زمان اتمام عملیات ایمنی ۳ ماه نخست سال ۹۷ اعلام شد، اما از مسئولان خواستم که در صورت امکان با کار بیشتر، این خط تا پایان امسال به بهره برداری برسد.  

وی تصریح کرد: مدیریت شهری برای آماده سازی و بازگشایی خط ۷ مترو تمام توان خود را بکار می‌گیرد.  

شهردار تهران همچنین با اشاره به موضوع خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس، گفت: امیدواریم تا پایان امسال ۴۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری و وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شود.  

نجفی در خصوص نوسازی بافت فرسوده پایتخت نیز اظهار کرد: دراین باره طرحی تهیه شده که ایده اصلی آن نوسازی محلات است.  

وی با بیان اینکه این طرح مورد تایید رئیس جمهوری نیز قرار گرفته، افزود: در این طرح به جای نوسازی پلاک به پلاک، مردم به ساختمان دیگری منتقل و کار نوسازی در محله انجام می‌شود.  

وی اظهار کرد: این طرح امکان فراهم کردن خدمات جانبی در کنار نوسازی را فراهم می‌کند و در اجرای آن شهرداری، بانک‌ها و وزارت راه و شهرسازی با یکدیگر همکاری خواهند داشت.  

به گفته شهردار تهران، در حال برنامه ریزی عملیاتی برای اجرای طرح و مشخص کردن محله‌های ابتدایی برای نوسازی در تهران هستیم.  

بهره برداری از ۵۳ پروژه شهری در منطقه ۱۱ تهران 
بهره برداری از ۵۳ پروژه عمرانی، خدماتی، زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و ترافیکی در منطقه ۱۱ طی مراسمی با حضور محمدعلی نجفی شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری پایتخت به بهره برداری رسید.

احداث بوستان شهید حججی به مساحت هفت هکتار، بوستان دامپزشکی به مساحت بیش از ۲ هکتار و نوسازی مساجد پنبه چی و رضوی از جمله ۴ پروژه شاخص بهره برداری شده دراین منطقه هستند.

برای اجرا و بهره برداری از این پروژه‌ها در مجموع ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

بوستان شهید حججی و باغ دامپزشکی در طرح تفصیلی شهر تهران در پهنه تجاری و عمومی قرار داشتند که به فضای سبز تبدیل شدند.

زمین بوستان شهید حججی در محدوده اراضی انبار نفت تهران قرار داشت و از جمله نقاط متروکه و بی دفاع شهری در کنار محله‌های مسکونی مرکز و جنوب تهران به شمار می‌رفت که علی رغم قرار گرفتن در پهنه S (تجاری و اداری) به بوستانی با امکانات تفریحی، ورزشی و آموزشی تبدیل شد.

امکان بهره مندی معلولین از تمامی قسمت‌های این بوستان نیز فراهم است
همچنین زمینی به مساحت ۱۴ هزار و ۵۶۰ مترمربع نیز در خیابان اسکندری که متعلق به ارتش و معروف به باغ دامپزشکی بود؛ توسط شهرداری منطقه ۱۱ خریداری و برای ایجاد فضای سبز در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران قرار گرفت.

زمین این باغ نیز در طرح تفصیلی شهر تهران در پهنه M. (مسکونی و تجاری) قرار داشت.

براساس اعلام مدیریت شهری با احداث بوستان‌های شهید حججی و دامپزشکی سرانه فضای سبز منطقه ۱۱ از ۴.۵۷ به ۵.۰۹ متر افزایش یافت.

احداث سه پارکینگ طبقاتی و لاین کندرو در بزرگراه شهید نواب از دیگر پروژه‌های به بهره برداری رسیده است.

نظر شما