شناسهٔ خبر: 46699 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری‌و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خبر داد:

رشد ۲۱ درصدی ترانزیت كالا در۸ ماهه سال جاری/ روند سعودی ترانزیت با فعال شدن پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه

ترانزیت طی ۸ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از۶ میلیون و ۵۵ هزار تن كالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی كشور ترانزیت شده است كه نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رضا نفیسی مدیركل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود: علی رغم وجود برخی موضوعات منطقه ای كه اخیراً باعث توقف ترانزیت ورودی كالا از مرزهای غربی گردیده بود كه با پیگیرهای انجام شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سایر دستگاههای ذیربط و همچنین تعامل و همكاری بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل بین‌المللی در كشور به ویژه در بخش ترانزیت سوخت، بخشی از آن مرتفع گردید.

 وی افزود: با اینحال ترانزیت كالا در مجموع در طی مدت مذكور شاهد رشد ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل  بوده است بطوریكه  از مجموع كالاهای ترانزیت شده، بیش از یك میلیون و ۷۷۲ هزار  تن مواد نفتی و حدود ۴ میلیون و  ۲۸۱ هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل داده‌اند كه عمده‌ترین كالاهایی عبوری نظیر مازوت، انواع پارچه، قطعات اتومبیل، برنج ، گازوئیل، لاستیك و پنبه بوده است.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی افزود: در مدت زمان مذكور، از میان مرزهای كشور بندر شهیدرجایی با ۲ میلیون و ۱۹۴ هزار تن معادل ۲ / ۳۶  درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای پرویزخان علی رغم غیرفعال بودن آن در ماه گذشته بااینحال به واسطه فعالیت قابل توجه این مرز در شش ماهه ابتدایی سال با ۱۷ درصد و بازرگان با ۸ / ۱۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

نفیسی بیشترین حجم تردد كامیون‌های حامل بار ترانزیتی را كماكان همانند ماههای گذشته سال جاری از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد كه عمدتاً به جهت ترانزیت فرآورده های نفتی بوده است.

وی  با قدردانی از تلاش‌های بخش خصوصی مرتبط با امر ترانزیت كالا در كشور، خاطرنشان كرد: از سر گیری ترانزیت فرآورده های سوختی از مسیر جمهوری اسلامی ایران و تلاش و فعالیت بخش خصوصی و تشكل های صنفی درحوزه حمل‌ونقل بین المللی دركنار اقدامات و رایزنی های بین المللی و منطقه ای گسترده‌ حاكمیتی از دلایل عمده افزایش میزان ترانزیت از كشور بوده است 

نفیسی ابراز امیدواری كرد با توجه به حادثه ناگوار زلزله در استان كرمانشاه و وابستگی مردم خونگرم این استان مرزی و ترانزیتی كشور به كسب و كار پایدار در پایانه های مرزی این استان، هرچه زودتر با صلاحدید مسئولان امر و لحاظ ملاحظات اقتصادی در كنار ملاحظات امنیتی ، بار دیگر شاهد فعالیت مرزهای این استان بوده  و روند صعودی ترانزیت برای ماههای آتی نیز حفظ گردد.

نظر شما