شناسهٔ خبر: 4670 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

آمادگی۲۲ سرمایه‌گذار برای ساخت ترمینال جدید مسافری فرودگاه امام؛

جزئیات طرح جامع شهر فرودگاهی امام/ ایجاد مرکز بین‌المللی تجارت نفت و گاز/ راه اندازی شهررسانه در شهر فرودگاهی

هتل فرودگاه امام خمینی(ره) مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ضمن تشریح آخرین وضعیت طرح جامع شهر فرودگاهی از آمادگی ۲۲ سرمایه گذار داخلی و بین المللی خبر داد و گفت: بر اساس آن تمام وظایف وزارتخانه ها در قبال انجام پروژه ها از جمله ایجاد مدیا سنتر، مرکز تجارت نفت و گاز و همچنین استقرار برخی صنایع در این مجموعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا شیرازیان در نشست خبری با تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: طرح جامع شهر فرودگاهی که در ۱۴ هزار هکتار ساخته می شود نیز مانند خدمات هوانوردی از حیث ساخت و ساز، سرمایه گذاری و ارائه خدمات به مردم بسیار حائز اهمیت است برای این منظور اقدامات مقدماتی توسط موسسه مشاوره ژاپنی و ایرانی انجام شده که مطالعات «توجیه مثال‌های انجام شده جهانی» به این مطالعات اضافه شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های طراحی شده در شهر فرودگاهی حداقل در دو فرودگاه دنیا اجرا شده است افزود: همچنین مطالعات برای تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق و به ویژه بخش نقشه برداری انجام شده است. به عبارتی اگر متقاضی برای سرمایه گذاری در صنایع پاک در فرودگاه باشد می توانیم مشاره لازم برای اجرای پروژه از جمله محل در ا ختیار آنها قرار دهیم.

مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی افزود: تقسیم بندی اجرای پروژه ها در سه منطقه آزاد، ویژه و معمولی شهر فرودگاهی نهایی شده زیرا برخی پروژه ها حتما باید در منطقه آزاد، بخشی در مناطق ویژه و برخی نیز باید در منطقه معمولی فرودگاه اجرا شود که خوشبختانه این تقسیم بندی نهایی شده است.

وی از بازنگری در وظایف تمامی وزارتخانه‌ها برای اجرای طرح شهر فرودگاهی خبر داد و گفت: این موضوع در قانون برنامه پنجم توسعه نیز آمده بود که بر اساس آن تمام وظایف وزارتخانه ها در قبال انجام پروژه ها مشخص شده است؛ به عنوان مثال به وزارت ارشاد تکلیف شده تا در شهر فرودگاهی باید مدیاسیتی (شهررسانه) راه‌اندازی کند. در طرح فرودگاهی فضای بسیار مناسبی را برای تاسیس مدیا سیتی در نظر گرفتیم و برای اجرای مشترک این پروژه اعلام آمادگی کردیم به طوری که زمین و خدمات زیربنایی برای ساخت در اختیار آنها قرار می دهیم.

شیرازیان ادامه داد: همچنین به وزارت نفت تکلیف شده که یک مرکز بین المللی نفت و گاز ایجاد کند، چرا که تقریبا کشورهای اصلی عضو اوپک در حال تاسیس یک مرکز بین المللی نفت و گاز هستند؛ شرایط بسیار مناسبی در فرودگاه امام برای ایجاد این مرکز بین المللی تجارت نفت و گاز وجود دارد. در این زمینه مذاکراتی با وزارت نفت انجام شده و امیدواریم در صورت فراهم بودن شرایط این مرکز بین المللی تاسیس شود.

مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) افزود: در مجموع به دستگاه های مختلف اجرایی اطلاعات لازم ارائه می شود تا طرح های قابل اجرا در شهر فرودگاهی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هفته آینده گروهی از سرمایه گذاران استان تهران به منظور بازدید از بخش های مختلف در فرودگاه حاضر خواهند شد تا ظرفیت های گردشگری در این محل را بررسی کنند گفت: این ظرفیت ها از جمله روستایی با قدمت ۲۰۰ سال تاریخی و سرزمین تپه مامورین تا یکسری فعالیت های گردشگری شناسایی شده است.

شیرازیان با اشاره به اینکه برخی حرفه ها در چندسال اخیر به دلیل عدم امکان رقابت بین المللی دچار رکود شده اند گفت: تخصص و نیروی انسانی متخصص در این حرفه ها وجود دارد اما به دلیل پرداخت گمرک برای ورود و خروج و عدم توانایی برای رقابت بین المللی دچار رکود شده اند. در این راستا برای این حرفه ها مجموعه هایی در شهر فرودگاهی در نظر گرفته شده که با استقرار در بخش منطقه آزاد شهر فرودگاهی بتوانند کالا را بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد و صادر کنند.

آمادگی ۲۲ سرمایه گذار برای ساخت ترمینال جدید مسافری فرودگاه امام

مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه شهر فرودگاهی حدود ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار منطقه هوانوردی است که با امکانات و درآمدهای دولتی فعالیت کند گفت: حدود ۱۱ هزار هکتار از این مجموعه فعالیت هایی است که توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری می شود به همین منظور در جهت جذب سرمایه گذار باید بسته های قابل ارائه به سرمایه گذار ارائه کنیم؛ در همین زمینه بسته سرمایه گذاری در ترمینال جدید (۲) فرودگاه بین المللی امام خمینی آماده شده که در این بسته فضا، هزینه، مدت زمان اجرای پروژه، نرخ تقریبی بازگشت سرمایه و سایر پارامترها مشخص شده است و در حال حاضر  ۲۲ متقاضی داخلی و بین المللی از کشورهای فرانسه، سوئد، آلمان، ایتالیا، چین برای ساخت ترمینال جدید فرودگاه وجود دارد.

وی هچنین از تهیه شدن مدل اولیه اقتصادی ساخت ترمینال سیاحتی – زیارتی خبر داد و گفت: این بسته برای ارائه به سرمایه گذار آماده است که در تعدادی سرمایه گذار هم برای آن اعلام آمادگی کردند.

مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) درباره ضمانت بازگشت سرمایه اجرای پروژه ها برای سرمایه گذاران گفت: روش های سرمایه گذاری در فرودگاه های دنیا غالبا به دو روش BOT وBLT  است که بر اساس روش BOT سرمایه گذار بعد از ساخت می تواند طی چند سال منابع حاصل از بهره برداری سرمایه های خود را تامین کند؛ همچنین بر اساس روش BLT سرمایه گذار بعد از ساخت، پروژه را به دولت اجاره می دهد و منابع خود را از این محل تامین می‌کند. /

نظر شما