شناسهٔ خبر: 46874 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد:

بارنامه الکترونیکی از خرداد ۹۷ جایگزین بارنامه‌ فعلی می‌شود/ صرفه جویی در مصرف سوخت، زمان و کاغذ با اجرای این طرح

شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از صدور بارنامه الکترونیکی در سال آینده خبرداد و گفت: با هماهنگی استان ها و شرکت ها و موسسات حمل بار از ابتدای خرداد سال ۹۷ فیزیک بارنامه بطور کامل حذف خواهد شد و کد رهگیری منحصر به فرد بارنامه که با پلاک خودرو مطابقت دارد ملاک عمل خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  شهرام آدم نژاد  از صرفه جويي ارزي،انرژي و زمان با حذف فيزيکي بارنامه و صدور الکترونيکي آن خبر داد و افزود: برای حمل کالا با ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در جاده‌ها باید اوراق بهاداری به نام بارنامه از سوی شرکت ها و موسسات مجاز حمل بار صادر شود که این اوراق در سال های اخیر کاهش یافته و به ۲ اوراق رسیده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی و ایجاد زیر ساخت های لازم برای حذف فیزیکی بارنامه گفت: زیر ساخت های لازم فراهم شده و با توسعه کنترل های سیستمی و ابزارهای استعلام پلیس ساختار جدید کنترلی تا اواخر امسال ایجاد و مانور پیش طرح آن اجرا خواهد شد.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود:با هماهنگی استان ها و شرکت ها و موسسات حمل بار از ابتدای خرداد سال ۹۷ فیزیک بارنامه بطور کامل حذف خواهد شد و کد رهگیری منحصر به فرد بارنامه که با پلاک خودرو مطابقت دارد ملاک عمل خواهد بود.

وی با اشاره به اثرات مثبت اقتصادی صدور بارنامه الکترونیکی تصریح کرد: نیازی به خرید برگه اوراق بهادار از خارج از کشور نخواهد بود که صرفه جویی ارزی را بدنبال دارد و همچنین دیگر برای چاپ و توزیع روزانه ۱۰۰ هزار بارنامه در کشور بودجه ای صرف نخواهد شد

آدم ن‍ژاد صرفه جویی در انرژی و زمان را از دیگر مزیت های این طرح برشمرد و افزود: با این اقدام دیگر نیازی به طی کردن کیلومترها مسافت از سوی رانندگان برای مراجعه به شرکت ها جهت دریافت فیزیک بارنامه نیست که موجب صرفه جویی چشمگیری در مصرف سوخت و زمان می شود.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره نحوه کنترل کد رهگیری گفت: کنترل سیتمی با کمک دوربین های پلاک خوان و نیز با تفاهم پلیس از طریق پیامک و برنامه های کاربردی موبایل از جمله روش های نظارتی خواهد بود.

وی افزود: بارنامه الکترونیکی همچنین موجب شفافیت بیشتر در روابط اقتصادی بین راننده و شرکت های حمل بار نیز خواهد شد.

آدم نژاد در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به کاهش فرار بارنامه در حمل و نقل جاده ای گفت: منافع صاحب کالا و راننده و شرکت ایجاب می کند برای جلوگیری از مشکلات حقوقی و اقتصادی بارنامه را دریافت کنند و موضوع فرار بارنامه بیشتر مبتلا به حومه شهرها است.

نظر شما