به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقیزاده با اشاره به اقدام وزارت راه و شهرسازي برای تهیه تصویبنامه نقشه راه ایمنی جاده های کشور اظهار داشت: تلاش میشود تصویب نامه مورد نظر تا اواخر دیماه تهیه و ارسال شود تا سر انجام در هیئت دولت مورد تصویب قرار گیرد.
وی با بیان اینکه طبق برررسی های انجام شده نه تنها در ایران بلکه در بسیاری کشورهای دیگر عامل انسانی بیشترین سهم در تصادفات رانندگی را دارد، افزود: در بررسیهای حوزه ایمنی راهها سه عامل انسان، خودرو و جاده در کنار موضوعات مربوط به بعد از سانحه که به وزارت بهداشت و بخصوص سازمان امداد و نجات و سازمان هلال احمر و عامل مدیریت ایمنی راهها ارتباط دارد مورد مطالعه قرار می گیرد که در اصطلاح به پنچ رکن ایمنی راهها معروف است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به نقشه راه ایمنی جاده های کشور اشاره کردو گفت: روز شنبه اول هفته جاری نقشه ایمنی راه جاده های کشور در حضور معاون اول رئیس جمهوری معرفی شد و سلسله اتفاقاتی که ظرف ۱۰ سال باید برای کاهش تلفات رانندگی در درون و برون شهرها انجام شود، تشریح گردید و خوشبختانه به تایید رسید.
تقی زاده با اشاره به تهیه برنامه عملیاتی اجرای پنج رکن ایمنی راهها نیز اظهار داشت: در برنامه عملیاتی بیش از ۷۰۰ اقدام شناسایی شده که طبق برنامه انجام خواهد شد و برای مثال در بخش اورژانس راهاندازی SOS کشور مطرح شده که طرح مذکور از مدتها قبل از سوی وزارت بهداشت تهیه شده اما به علت کمبود اعتبارات سازمان امداد و نجات و فوریتهای پزشکی موفق به اجرای آن نشده بود،در حالیکه بعضی از استانها آمادگی لازم برای عملیاتی کردن این طرح را دارند.
وی با اشاره به اقدامات مربوط به جادهها نیز گفت: با توجه به نبود بودجه کافی،آشکارسازی نقاط حادثه خیز از طریق نصب علائم برای هشدار به راننده برای کاهش سرعت انجام شده و همچنین حفاظ های خاص با قابلیت بازگرداندن خودرو به مسیر پس از برخورد مورد استفاده قرار گرفته که در زمان برخورد نیز خسارت کمتری به خودور وارد میکند.
دبیر کمیسیون ایمنی راههای کشور با اشاره به ابتکار پیشبینی شده یعنی انتقال بار و مسافر از جاده بر روی ریل اظهار داشت: در بسیاری از کشورها، تعداد زیادی از مسافران و بار، از جاده به سیستم حمل و نقل ریلی و بخشی به حملونقل هوایی و بخش دیگر به حملونقل عمومی جادهای یا همان اتوبوسهای برون شهری منتقل میشوند، البته باید توجه داشت، ایمنی ناوگان عمومی جادهای کشور نسبت به خودروهای شخصی بالاتر است، اما به دلیل ماهیت عمومی بودن اتوبوسها، جنبه خبری پیدا میکنند.
در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: انتقال بار و مسافر از جاده به روی ریل به حدی در کشورهای مختلف جاری است که حتی کشنده به همراه بار روی واگن قرار میگیرد و با قطار مسافتهای طولانی را طی میکند و سپس برای مسافت کوتاه از طریق کامیون روی جاده جابه جا میشود، اما در ایران هزینه استفاده از جاده به حدی ارزان است که همه جاده را ترجیح میدهند.
در پایان تقی زاده علت انتخاب جاده توسط مردم را ارزان بودن قیمت سوخت دانست و گفت: اگرچه افزایش قیمت سوخت در نقشه راه بهبود ایمنی جادههای کشور مطرح شده است، اما ما به شرطی موافق قیمت سوخت هستیم که درصد افزایش یافته صرفا به حملونقل عمومی و اجرای نقشه راه بهبود ایمنی جادههای کشور تعلق گیرد.
نظر شما