شناسهٔ خبر: 47047 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

افزایش تلفات سوانح در جاده‌های روستایی خراسان رضوی

برادران رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: بر اساس اعلام پزشکی قانونی ظرف هفت ماه امسال ۹۲ نفر در حوادث رانندگی جاده‌های روستایی استان فوت کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۱۸ درصد بیشتر شده است.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راهداری و حمل ونقل جاده‌اي استان خراسان رضوي نصیر برادران رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: ۴۷۷ نفر در این مدت در جاده‌های بین شهری و روستایی خراسان رضوی در اثر سوانح جاده‌ای جان باختند که سهم جاده‌های روستایی از این میزان ۱۹ درصد است.

وی ادامه داد: با وجود افزایش ۱۸ درصدی تلفات در جاده‌های روستایی ظرف هفت ماهه امسال، تلفات جاده‌ای در کل خراسان رضوی در مجموع یک درصد کاهش یافت.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی تداوم افزایش تلفات در جاده‌های روستایی را زنگ خطری برای تحت تاثیر قرار دادن کل آمار تلفات جاده‌ای در استان توصیف و بیان کرد: نیشابور با ۱۴ جانباخته، تربت جام و مشهد هریک با ۱۳ و سبزوار با ۹ کشته بیشترین تعداد تلفات تصادفات رانندگی در جاده‌های روستایی استان را به خود اختصاص داده‌اند. به ترتیب شهرستان‌های سرخس، فریمان، مشهد و نیشابور بیشترین افزایش تلفات را در هفت ماهه امسال داشتند.

وی عمده این سوانح را برخورد رخ به رخ خودروها، تصادف با موتورسیکلت و عابر پیاده عنوان و بیان کرد: علت اصلی و چالش عمده‌ای که دستگاه‌های مرتبط با تصادفات جاده‌ای با آن روبرو هستند آسفالت شدن معابر خاکی روستایی و به تبع آن افزایش سرعت و تقاضای سفر در این جاده‌ها می‌باشد که موجب افزایش وقوع تصادفات شده است.

برادران به سرعت بالا و خطرآفرین خودروها در جاده‌ها اشاره و بیان کرد: سرعت در جاده‌های روستایی کم عرض همانند جاده‌های شریانی است اما هیچ تناسبی با وضعیت جاده، ترافیک آن و رفت و آمد خودروهای کم سرعت مانند ادوات کشاورزی و موتورسیکلت‌ها ندارد.

وی افزود: برخی با هدف افزایش نیافتن سرعت در معابر روستایی، آسفالت نکردن جاده‌های خاکی روستایی را به عنوان راهکار مطرح کرده‌اند اما مطابق برنامه‌های کشوری نمی‌توان از ارتقاء وضعیت جاده‌های روستایی صرف نظر کرد. با این وجود بهره‌برداری از جاده‌های روستایی بدون خط کشی و نصب علائم جاده‌ای یک واقعیت است لذا الزام متولیان ساخت و آسفالت این جاده‌ها به خط کشی و ایمن‌سازی همزمان می‌تواند در این خصوص کارگشا باشد.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی حدود ۶۰ درصد تلفات را در راه‌های روستایی ناشی از تصادف موتورسیکلت و عابر پیاده اعلام و بیان کرد: راهداری نیز مطابق وظیفه پس از تحویل راه‌های جدید نسبت به ایمن‌سازی راه و به ویژه آرام سازی ترافیک در محل رفت و آمد دانش آموزان اقدام کرده است.

وی اولویت دستگاه‌های دست اندرکار را جاده‌های پر رفت و آمد و شریانی عنوان و بیان کرد: فعلا به دلیل گستردگی جاده‌های روستایی نظارت خاصی ازسوی پلیس بر آن‌ها وجود ندارد لذا لازم است از تجهیزات هوشمند برای نظارت مستمر بر جاده‌های پر ترافیک روستایی که تصادفات بیشتری دارند استفاده شود.

برادران همچنین به کمبود اعتبار برای نگهداری و ایمنی راه‌های مهم و اصلی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: با وجود مشکلات بودجه‌ای این اداره نسبت به آشکارسازی و نصب علائم هشدار دهنده در مسیرهایی پر تصادف روستایی اقدام کرده است.

اين مقام مسئول افزود: خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر راه دارد که ۶ هزار و ۴۲۲ کیلومتر آن بین شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر آن راه روستایی است سالانه ۲۵ میلیون تردد در جاده‌های خراسان رضوی صورت می‌گیرد. همچنین سالانه ۶ هزار تصادف دارای کروکی در این جاده‌ها روی می‌دهد که ۳۳ درصد آن مربوط به جاده‌های روستایی است.

نظر شما