شناسهٔ خبر: 4705 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

علی نورزاد خبر داد:

افزایش سهم پیمانکاران ایرانی در پروژه قطار پرسرعت از ۱۰ به ۶۵ درصد در دولت یازدهم/ اعتبار اجرای پروژه ۲.۵ میلیارد یورو

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان با حضور رئیس جمهور گفت: برای احداث این خط ریلی در سال ۱۳۸۹ تفاهم نامه‌ای با یکی از شرکت‌های چینی به مبلغ ۵.۲ میلیارد یورو منعقد و سهم پیمانکار ایرانی در آن تنها به ۱۰ درصد محدود شد اما در دولت یازدهم با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و مذاکرات مستمر مبلغ قرارداد به حدود ۲/۵ میلیارد یورو کاهش و سهم پیمانکاران ایرانی به ۶۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ، دقایقی پیش با دستور رئیس جمهور عملیات اجرایی راه آهن سریع السیر تهران-قم -اصفهان آغاز شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم با اشاره به اهمیت گسترش شبکه ریلی در کشور گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و استراتژی ریاست محترم جمهور در خصوص توسعه زیرساخت های حمل و نقل با اولویت توسعه راه آهن در کشور و بر اساس افق چشم انداز ۱۴۰۴ مبنی بر توسعه خطوط ریلی به میزان ۲۵ هزار کیلومتر ، تکمیل و احداث خطوط ریلی در راس برنامه های وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفته است.

 علی نورزاد افزود: در حال حاضر ۱۸ مرکز استان ،۱۰ بندر و ایستگاه های مرزی کشور با کشورهای همسایه به صورت مستقیم به شبکه ریلی متصل بوده که  با بهره برداری بیش از ۴ هزار کیلومتر راه آهن در دست احداث، تمامی مراکز استان ها و بنادر و مرزهای اصلی کشور تحت پوشش مستقیم شبکه ریلی قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان گفت:  راه آهن سریع السیر  به راه‌آهنی گفته می شود که سرعت قطارها در آن با لحاظ تمهیدات خاص از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت فراتر رود و اکثر کشورهای توسعه یافته در صنعت حمل و نقل بیشترین سرمایه گذاری را بر توسعه راه آهن های خود قرار داده اند و  قطارهای سریع‌السیر می توانند همانند دیگر زیرساخت های حمل و نقل با برنامه ریزی مناسب توسعه اقتصادی را تسریع نمایند.

نورزاد طول این خط ریلی را ۴۱۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: احداث این خط ریلی امکان ایجاد دانش فنی طراحی و ساخت راه آهن سریع السیر در کشور، صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل به میزان سالانه بیش از ۷ هزار میلیارد ریال، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق هدف پروژه و ارتقا جایگاه راه آهن ایران در منطقه و جهان را به همراه دارد./

نظر شما