به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ، دقایقی پیش با دستور رئیس جمهور عملیات اجرایی راه آهن سریع السیر تهران-قم -اصفهان آغاز شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم با اشاره به اهمیت گسترش شبکه ریلی در کشور گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و استراتژی ریاست محترم جمهور در خصوص توسعه زیرساخت های حمل و نقل با اولویت توسعه راه آهن در کشور و بر اساس افق چشم انداز ۱۴۰۴ مبنی بر توسعه خطوط ریلی به میزان ۲۵ هزار کیلومتر ، تکمیل و احداث خطوط ریلی در راس برنامه های وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفته است.
علی نورزاد افزود: در حال حاضر ۱۸ مرکز استان ،۱۰ بندر و ایستگاه های مرزی کشور با کشورهای همسایه به صورت مستقیم به شبکه ریلی متصل بوده که با بهره برداری بیش از ۴ هزار کیلومتر راه آهن در دست احداث، تمامی مراکز استان ها و بنادر و مرزهای اصلی کشور تحت پوشش مستقیم شبکه ریلی قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان گفت: راه آهن سریع السیر به راهآهنی گفته می شود که سرعت قطارها در آن با لحاظ تمهیدات خاص از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت فراتر رود و اکثر کشورهای توسعه یافته در صنعت حمل و نقل بیشترین سرمایه گذاری را بر توسعه راه آهن های خود قرار داده اند و قطارهای سریعالسیر می توانند همانند دیگر زیرساخت های حمل و نقل با برنامه ریزی مناسب توسعه اقتصادی را تسریع نمایند.
نورزاد طول این خط ریلی را ۴۱۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: احداث این خط ریلی امکان ایجاد دانش فنی طراحی و ساخت راه آهن سریع السیر در کشور، صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل به میزان سالانه بیش از ۷ هزار میلیارد ریال، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق هدف پروژه و ارتقا جایگاه راه آهن ایران در منطقه و جهان را به همراه دارد./
نظر شما