شناسهٔ خبر: 47123 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران عنوان کرد:

حمل و نقل از ارکان مهم اقتصاد هر کشور است/ افزايش ارتباط بخش خصوصی و دولتی با نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل

محمد نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، راهسازی و صنایع وابسته نمایشگاهی برای پیوند و تعامل هرچه فزون‌تر میان بخش خصوصی و دولتی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، محمد نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: صنعت جابه‌جایی و انتقال انسان و کالا یکی از دغدغه‌های مهم انسانی و از پیش‌نیازهای توسعه جهانی به شمار می‌رود. این موضوع در واقع یکی از مشغله‌های بشر از ابتدایی‌ترین تا پیشرفته‌ترین مراحل توسعه بوده است. از مهمترین عوامل پیشرفت، توسعه صنعت حمل و نقل و توسعه اقتصادی و اجتماعی است. در حال حاضر حمل و نقل از اصلی‌ترین بخش‌های زیربنایی اقتصاد جوامع محسوب می‌شود و افزون بر سرعت بخشیدن به توسعه اقتصادی خود نیز در جریان فرآیند توسعه دست‌خوش تحولات می‌شود.

محمدزاده افزود: ارتباط میان صنعت حمل و نقل با بخش‌های اجتماعی و اقتصادی این باور را تقویت می‌کند که حمل و نقل از ارکان اصلی اقتصاد و تجارت و بخش مهمی از زندگی اجتماعی به حساب می‌آید به نحوی که ادامه حیات و رشد اقتصادی تا حد زیادی وابسته به آن بوده و حتی در برخی موارد بدون آن، رشد اقتصادی امکان‌پذیر نیست و موجب اختلال در مجموعه سیستم‌های تولید، توزیع و مصرف خواهد شد.

وی ادامه داد: وجود یک شبکه حمل و نقل کارا و چابک می‌تواند مایه تقویت انگیزه تولیدکنندگان و سرمنشأ ایجاد تقسیم‌کار در جامعه باشد چرا که از یک‌سو مواد اولیه و کالاهای واسطه، با کم‌ترین هزینه به کارخانه‌ها می‌رسند و از سوی دیگر دست‌یابی به بازارهای مصرفی دوردست سهل‌تر می‌شود؛ بنابراین بهبود و تقویت شبکه حمل و نقل می‌تواند عامل مهمی در جهت کاهش بهای تمام شده کالاها و خدمات، رشد تجارت و در نهایت رسیدن به سطح بالای توسعه اقتصادی باشد و مزایا و منافع زیادی از بهبود وضع صنعت حمل و نقل کشور عاید اقشار مختلف جامعه می‌شود.

محمدزاده بیان کرد: در زمینه رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور، همبستگی و هم‌افزایی میان توسعه حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بیشتر وجود دارد؛ به عبارت دیگر همراه با افزایش تولید ناخالص داخلی، میزان ارزش‌افزوده بخش حمل و نقل نیز افزایش می‌یابد و به همین دلیل است که توسعه و رشد اقتصادی بسته به توسعه بخش حمل و نقل نیز افزایش می‌یابد و فعالیت‌های حمل و نقل از جمله فعالیت‌های اساسی و زیربنایی برای رشد اقتصادی و منشأ تحول و دگرگونی است. اگر در عصر کنونی از خدمات حمل و نقل «تحت عنوان» صنعت حمل و نقل یاد می‌شود نشانه توسعه‌یافتگی و اهمیت این خدمات به عنوان حلقه اتصال صنایع با یکدیگر و عامل ارتباط میان بازارهای مصرف و تولید بوده و بر همین اساس است که همبستگی و پیوند میان نظام حمل و نقل و فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع آن‌چنان حساس و پیچیده است که کارشناسان بخش اقتصادی، صنعت حمل و نقل را به عنوان نیروی محرکه توسعه کشور دانسته و استعداد، کارآمدی و توانمندی آن را زمینه‌ساز توسعه پایدار می‌دانند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: از سوی دیگر باید به این نکته اذعان داشت که حمل و نقل به عنوان تنها عامل توسعه کشور محسوب نمی‌شود و عوامل بسیاری هستند که موجب رشد و توسعه اقتصادی می‌شوند، اما نباید از نظر دور داشت که صنعت حمل و نقل یکی از عناصر کلیدی در توسعه اقتصادی است. آثار اقتصادی حمل و نقل را می‌توان در رابطه با همه فعالیت‌های اقتصادی مانند صنایع خودروسازی، صنایع کشاورزی، خدمات، توریسم و... برشمرد. اگر مطالعه‌ای در روند توسعه‌یافتگی کشورهای توسعه‌یافته جهان داشته باشیم شاهد این خواهیم بود که آن‌ها به موازات سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، در صنعت حمل و نقل نیز سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده و این بخش را موازی با سایر صنایع تقویت کرده‌اند تا بتوانند ارتباطات بین بخش‌های پویای مختلف که در جامعه فعالیت می‌کنند را به بهترین نحو ممکن برقرار کند.

وی عنوان کرد: حمل و نقل از ارکان مهم اقتصاد هر کشور است که بدون بهره‌برداری اصولی از آن، دست‌یابی به اقتصاد پویا و پایدار میسر نمی‌شود در واقع اگر شیوه ارائه خدمات حمل و نقل در زمینه جابه‌جایی و انتقال مواد و کالاهای واسطه‌ای مورد نیاز بخش‌های تولیدی همچنین عرضه محصولات تولیدی به بازار مصرف مناسب نباشد، رکود در فعالیت‌های اقتصادی دور از نظر نخواهد بود. به همین علت متخصصان حمل و نقل اعتقاد دارند بین کارایی در بخش حمل و نقل و کارایی عمومی اقتصاد کشور ارتباط وجود داشته و حمل و نقل را به عنوان واسطه فعالیت‌های بازرگانی، کشاورزی، صنعتی، خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی مطرح می‌کنند. از سویی ارتقاء و توسعه سیستم‌های موجود در بخش حمل و نقل می‌تواند در افزایش تولید بر اساس قابلیت‌ها و استعدادهای هر منطقه از کشور، کاهش قیمت تمام شده مواد اولیه، کالاها و خدمات و دستیابی به بهره‌وری و صرفه‌جویی‌های ناشی از تولید در مقیاس کلان، ایجاد فضای رقابت سالم اقتصادی، به حداقل رسیدن آسیب‌های جانی و مالی در نقل و انتقالات و مواردی از این قبیل نقش‌آفرینی کند؛ بنابراین توسعه بازرگانی داخلی و بین‌المللی وابستگی شدیدی به حمل و نقل داشته و به طور کلی توسعه کسب و کار و رشد اقتصادی ارتباط مستقیمی با گسترش شبکه‌های حمل و نقل دارد.

وی در پایان گفت:‌برپایی دومین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، راهسازی و صنایع وابسته فرصتی است مغتنم که بار دیگر در اختیارمان قرار گرفته است، فرصتی تا از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیش از پیش استفاده کنیم.

نظر شما