شناسهٔ خبر: 47227 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

راستاد خبر داد:

تشكیل اداره كل حمل ونقل چندوجهی و لجستیكی در سازمان بنادر و دریانوردی/ افزایش ۵۵ میلیون تنی صادرات صنایع فولاد تا ۱۴۰۴ در بندر شهید رجایی/ افزایش ظرفیت کانتینری فاز ۳ بندر شهید رجایی به ۸ میلیون TEU

سخنرانی راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام امضای تفاهم‌نامه در دو هفته آتی در زمینه بندر، ریل و هوا با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، از تشكیل اداره كل حمل ونقل چندوجهی و لجستیكی در سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده فقط در صنایع فولاد تا سال ۱۴۰۴ حدود ۵۵ میلیون تن افزایش صادرات در بندر شهید رجایی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزات راه و شهرسازیف محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم امضای ۱۳ تفاهم‌نامه همكاری با شركت‌های بخش خصوصی گفت: یكی از برنامه‌های مهم و راهبردی سازمان بنادر ارتقای ظرفیت كانتینری كشور است. با شروع عملیات اجرایی زیرساخت‌های فاز ۳ بندر شهید رجایی كه مناقصه آن در ۴ بهمن ماه سال جاری انجام می‌شود طی ۳ سال ظرفیت كانتینری آن بندر به ۸ میلیون TEUخواهد رسید.

راستاد ادامه افزود: سرمایه‌گذاری بندر شهید رجایی با ۸۶۰ میلیارد دلار انجام می‌شود كه اسناد مزایده برای سرمایه‌گذاری مشترك داخلی و خارجی برای تجهیز پایانه ۳ در دستور كار  قرار خواهد گرفت.

همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص ترمینال ۱ و ۲ بندر شهید شهید رجایی نیز نكاتی را ارائه كرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با ۲ اپراتور داخلی و خارجی به مدت ۵ سال با تجهیزات غیراستراتژیك امضا می‌شود و دلیل این امضا، سرمایه‌گذاری كلانی است كه در آن بندر انجام شده است.

وی با اشاره به این مطلب كه به رغم وجود ظرفیت‌های قابل توجه در بندر امام خمینی از ظرفیت‌های آن بندر استفاده نشده است نیز گفت: اسناد مزایده در بندر امام خمینی در دست تهیه است كه امیدواریم با انجام آن‌ها شاهد تحولی در بندر كانتینری امام خمینی باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: افزایش سهم حمل ونقل ریلی در بنادر كشور در دستور كار جدی سازمان بنادر و دریانوردی است و در این راستا با دستور وزیر راه و شهرسازی اقدامات مدیریتی كوتاه مدت از سوی مسئولان استانی در دستور كار قرار گرفته  و اصلاح ساختاری انجام خواهد شد.

راستاد ادامه افزود: اداره كل حمل ونقل چند وجهی و لجستیكی در سازمان بنادر و دریانوردی در زیرمجموعه امور بندری و دریایی شكل می‌گیرد.

همچنین این مقام مسئول گفت: بحث پایانه مواد معدنی در بندر شهید رجایی موضوع دیگری است كه در دستور كار قرار گرفت و تقاضای قابل توجهی نیز برای آن وجود دارد كه پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۴ فقط در صنایع فولاد حدود ۵۵ میلیون تن افزایش صادرات در بندر شهید رجایی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ها برای احداث پایانه مواد معدنی در دستور كار قرار گرفته است و امیدواریم شاهدمحقق  آن باشیم .

وی امضای چندین تفاهم‌نامه‌ گردشگری دریایی را از دیگر اقدامات سازمان بنادر عنوان كرد و گفت: امضای تفاهم‌نامه با هلدینگ گردشگری و حمل ونقل هتلداری بنیاد مستضعفان به امضا می‌رسد. همچنین امكان سنجی از سوی بنادر در شمال و جنوب كشور نیز از دیگر اقداماتی است كه در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی امضای تفاهم‌نامه با شركت عمران و بهسازی شهری ایران را به منظور كمك به مناطق محروم كشور از دیگر اقدامات عنوان كرد و گفت: ایجاد تعامل مناسب با شهرهای بندری از راهكارهای جدی سازمان است كه با انعقاد تفاهم‌نامه عملیاتی خواهد شد.

وی درپایان  امضای تفاهم‌نامه با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد را از دیگر اقدامات دانست و افزود : با شورایعالی مناطق آزاد در بخش بندری به تفاهم رسیده‌ایم. در بخش ریل و هوا نیز تفاهم‌نامه‌های كلی بین وزارت راه و شهرسازی و شورایعالی مناطق آزاد تا دو هفته دیگر به امضا می‌رسد.

نظر شما