شناسهٔ خبر: 47286 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تهران پس از طی شصت‌و‌دومین روز آلوده سال ۹۶ در وضع قرمز قرار گرفت؛

نفس‌هایی که در تهران حبس ‌‌می‌شوند

آلودگی هوا کلیه مدارس استان تهران به جز فیروزکوه، دماوند و پردیس امروز هم تعطیل شدند کمیته اضطرار از مدیران خواست که با مرخصی کارمندان زن موافقت کند تهران و شهر‌های صنعتی ایران فردا هم آلوده خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دیروز تقریبا تمام مسئولان دولتی، اعضای شورای شهر و مدیران شهری به انتقاد از وضع هوای تهران پرداختند؛ با این همه شاخص کیفیت هوای پایتخت روی ۱۶۲ قرار گرفت تا وضع به حالت ناسالم برای تمام افراد و گروه‌های سنی برسد و پیش‌بینی هواشناسی برای امروز هم، هوای ناسالمی باشد. امروز برای چهارمین روز متوالی مدارس استان تهران به جز فیروزکوه، دماوند و پردیس تعطیل خواهند بود، پلیس در ۵۰۰ نقطه پایتخت برای مقابله با آلودگی هوا مستقر است، طرح زوج و فرد از در منازل اجرا خواهد شد و تا ساعت ۲۴ هم تردد کامیون‌ها به جز کامیون‌های حمل زباله و سوخت در سطح تهران ممنوع است. دیگر کلانشهر‌های ایران هم وضع بهتری نسبت به تهران ندارند و در تبریز، ارومیه، اصفهان و مشهد امروز شرایط مشابهی حاکم است.

قرارگرفتن میانگین شاخص هوای پایتخت روی ۱۶۲ و گذر این شاخص از عدد ۲۰۰ در بعضی مناطق تهران که معنای آن هوای «بسیار ناسالم» است با واکنش‌های انتقادی مسئولان هم روبه‌رو شد که البته این انتقادات دستمایه اعتراض و برخورد طنز‌آمیز بعضی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی شده است.

تشکیل کمیته اضطرار؛ این‌بار کمی زودتر

در حالی هفته آلوده تهران به آخرین روز‌های خود می‌رسد که کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در چهار روز گذشته تشکیل شد و هر روز مواردی را برای کاهش آلودگی به تصویب رساند؛ کمیته‌ای که در این هفته نخستین‌بار در آخرین ساعات روز شنبه تشکیل شد، هر روز زمان برگزاری آن جلوتر آمد تا این‌که دیروز حوالی ظهر این کمیته مصوباتی را تصویب کرد و دست‌کم تکلیف دانش‌آموزان و مدارس را زودتر از دیگر روز‌ها مشخص کرد. براساس تصمیمات دیروز این کمیته، طرح زوج و فرد امروز هم از در منازل اجرا شده و فروش طرح ترافیک تا پایان هفته ممنوع است. توقف فعالیت‌های عمرانی و کارخانه‌های آلاینده‌ساز و تردد کامیون‌ها به جز کامیون‌های حامل زباله و سوخت در سطح شهر تا ساعت ۲۴ امشب، لغو همه مسابقات ورزشی در فضای باز، توصیه به اصناف برای تعطیلی صنف خود دو ساعت زودتر و همکاری مدیران در موافقت با مرخصی زنان و مادران شاغل از دیگر مصوبات این کمیته است. در کنار بی‌توجهی برخی دستگاه‌ها به مصوبات این کمیته مانند برگزاری مسابقه فوتبال بین دو تیم پرسپولیس و صنعت نفت در تهران در عصر دیروز، تعطیل‌نشدن دیگر ادارات و نهاد‌های دولتی هم اعتراض بعضی کارشناسان و فعالان شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت. دیروز همچنین معاون عمرانی استانداری تهران از تعطیلی مدارس امروز این استان در کلیه مقاطع به جز شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند و پردیس خبر داد.

کلانتری: دعا کنیم «باد» بیاید

دیروز، اما تمام مقامات مسئول و غیرمسئول به موضوع آلودگی هوا واکنش نشان دادند که البته در میان سخنان مطرح‌شده به‌سختی می‌توان راهکاری پیدا کرد. عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌‌ زیست در سخنانی که با انتقادات فراوانی هم روبه‌رو شد، دو عامل اصلی آلودگی هوا را گازوییل و خودرو‌ها دانست: «باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابه‌جا کند؛ وگرنه می‌توانیم بدون خودرو و بدون سوخت زندگی کنیم؟» او که در حاشیه «نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکار‌های رفع موانع تحقق حقوق شهروندی» با سوال‌های متعدد خبرنگاران درباره آلودگی هوا روبه‌رو شد، در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: «مشکل ما در ارتباط با گازوییل است که باید اصلاح شود. گازوییلی که می‌دهند ده‌ها برابر بیش از استانداردی که باید وجود داشته باشد، آلوده‌کننده است. وضع خودروهایمان را هم که می‌بینید. بیشتر آلودگی هوا مربوط به این دو موضوع یعنی گازوییل و خودرو‌ها است.» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: «دولت چاره‌ای ندارد. اگر جلوی خودرو‌ها را بگیریم تا هوا را آلوده نکنند، حمل‌ونقل از بین می‌رود. گازوییل‌ها هم غیراستاندارد است؛ بالاخره باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد. باید دعا کنیم باد بیاید تا آلودگی‌ها را جابه‌جا کند و گرنه می‌توانیم بدون خودرو و بدون سوخت زندگی کنیم؟»

راهکار‌های شورای شهر تهران: از شعرخوانی تا استمداد از مردم

اگرچه جلسه علنی سه روز پیش شورای شهر تهران با بی‌توجهی نسبت به هوای تهران به پایان رسید، اما تعدادی از اعضای این شورا در جلسه دیروز به این موضوع واکنش نشان دادند. در ابتدای جلسه علنی دیروز، محسن هاشمی رئیس شورا در واکنش به وضع هوا سراغ شعر معروفی از «سهراب سپهری» رفت که «جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود»؛ هاشمی به عنوان یک سیاستمدار در حالی این بیت را می‌خواند که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم در حال نوشتن همین بیت در انتقاد از عملکرد مسئولان در برخورد و مقابله با آلودگی هوا بودند. در جلسه دیروز رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر هم در تذکر پیش از دستور خود درباره هوای نامساعد تهران سخن گفت و از مردم برای ارایه راهکار فوری کمک خواست. الهام فخاری در این‌باره گفت: «تهران هوا ندارد و گویی همه ما گرفتار کاری نمی‌شود کرد از سوی دستگاه‌ها، نهاد‌های مسئول و مردم هستیم. برای چاره‌جویی آلودگی هوا که روز‌به‌روز به فاجعه نزدیک می‌شود همگی مسئول هستیم و باید در حوزه اختیار و وظایف خود اثرگذار باشیم.» او با تأکید بر توجه به راهکار‌های تأثیرگذار، ادامه داد: «در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده همچنان که می‌بینید در این حوزه فقط به اوراق مشارکت در تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اکتفا شده است. در حالی که در تبصره ١٨ بودجه افزایش قیمت بنزین و گازوییل پیش‌بینی شده و چگونگی ساماندهی روشن نیست، آیا این کار به فشار زیاد بر حمل‌ونقل عمومی منجر نمی‌شود؛ در حالی که ضرورت دارد تصریح شود ٥٠‌درصد این افزایش باید به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد.» فخاری در پایان از مردم برای ارایه راه‌حل‌های مقابله با آلودگی کمک خواست: «اکنون در شرایط ویژه که امروز مردم و شهر گرفتار شده‌اند، همه متخصصانی که به هر دلیل از دایره کار حذف و یا نادیده انگاشته شده اند را به همکاری فرا بخوانیم. با مردم گفت‌وگو کنید. مردم با راه‌حل‌های امکان‌پذیری طلسم «کاری نمی‌شود کرد» را می‌شکنند. همراه تذکر به مدیریت شهری به دلیل کندی در اقدام‌های پیشگیرانه از شهروندان می‌خواهم راه‌حل فوری خود را ارایه کنند.»

«پاسخ ساده» عضو شورا برای آلودگی هوا

براساس گزارش شهروند؛ در جلسه دیروز شورای شهر، یکی از اعضا، اما مسأله هوای ناسالم پایتخت را ساده دانست و مدعی شد که «معضل آلودگی شهر تهران یک پاسخ ساده دارد.» شهربانو امانی در توضیح این پاسخ ساده هم گفت: «شنیده بودیم نهاد‌های متعددی باید برای رفع معضل آلودگی هوا دست به دست هم دهند، اما هرچه بیشتر با مسأله درگیر شدیم، متوجه شدیم که این معضل بسیار ساده‌تر از آنچه فکر می‌کردیم، بود و تعجب کردیم که این مسأله دستاویز خبر، مصاحبه، جلسه و همایش‌ها شده است، درحالی‌که معضل آلودگی شهر تهران یک پاسخ ساده دارد.» او با اشاره به این‌که یکی از ماموریت‌های کمیته ایمنی و حمل و نقل، بررسی نقش وسایل نقلیه در آلودگی هوای شهر تهران است، درباره نتایج مطالعات این کمیته گفت: «اگر مبنا را مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بگذاریم، طبق اعلام سازمان سلامت جهانی ذرات معلق که خطرناک‌ترین آلاینده‌ها هستند، عامل اصلی مرگ‌ومیر افراد به حساب می‌آید و ناچاریم براساس سیاهه انتشار کنترل کیفیت بپذیریم که وسایل نقلیه شامل اتوبوس، تاکسی ٨ درصد، موتورسیکلت ١٠،٥ درصد، مینی‌بوس ٤.٢ درصد، وانت و سواری ١.٢ درصد، کامیون ٢٢.٤‌درصد و منابع ساکن مثل کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و منازل در مجموع ٣٠‌درصد در این آلایندگی نقش دارند. اگر از این لیست، اتوبوس‌ها که تقریبا ٣١‌درصد تولید ذرات معلق را به خود اختصاص داده‌اند و در اختیار شهرداری است را در نظر بگیریم، همین اتوبوس‌ها تقریبا مسئول مرگ ١٥٠٠ نفر از شهروندان تهرانی هستند. آیا برای آن راه‌حلی وجود ندارد؟» در حاشیه جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران، نایب‌رئیس شورا هم خواستار اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوا به جای تعطیلی مدارس شد. «ابراهیم امینی» با اشاره به تعطیلی مدارس در روز‌های گذشته، گفت: «متاسفانه طی روز‌های گذشته شاهد تعطیلی مکرر مدارس بوده‌ایم. قاعدتا باید با برنامه‌ریزی دقیق و منظم در آینده نزدیک به سمت اجرای طرح‌هایی جهت کاهش آلودگی هوا گام برداریم.»

بی‌نتیجه ماندن ورود مدعی‌العموم 
هوای پایتخت ایران در روز‌های سپری شده از سال ۹۶، تنها ۱۲ روز سالم بود و این درحالی است که ۶۰ روز در وضع ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت و دو روز گذشته هم به شرایط ناسالم برای تمام افراد جامعه رسید؛ چنین شرایط نامناسبی بحث ورود دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم برای فشار بر مسئولان ذیربط را فراهم کرده که دیروز در سوال خبرنگاران از دادستان کل کشور هم این بحث مطرح شد. آن‌طور که روابط‌عمومی دادستانی کل کشور نوشته «محمدجعفر منتظری» صبح دیروز در حاشیه بازدید سرزده خود از دادسرای ناحیه ۵ تهران، درباره ورود دادستانی کل کشور به موضوع آلودگی هوا گفت: «دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم ورود کرده، مکاتبات زیادی صورت گرفته و جلساتی هم برگزار شده، ولی متاسفانه خروجی مناسبی نداشته است.» منتظری درباره علت بی‌نتیجه ماندن این موضوع هم گفت: «علت هم این است که دست‌اندرکاران امر مقابله با آلودگی هوا و بهبود آن، یک دستگاه و دو دستگاه نیستند، بلکه مجموعه‌ای هستند که باید به‌طورکلی با همدیگر تعامل و همکاری داشته باشند تا زندگی مردم از این معضل مهم و اثرگذار نجات پیدا کند.»

سردار رحیمی: فقط شعار می‌دهند

انتقاد از تداوم آلودگی در تهران و دیگر شهر‌های ایران، به مقامات شهری و دولتی خلاصه نمی‌شود و دیروز واکنش بعضی شخصیت‌های دانشگاهی و نظامی را هم به همراه داشت. رئیس پلیس پایتخت دیروز ضمن گلایه از عملکرد دستگاه‌های مسئول از آماده‌باش پلیس خبر داد. سردار رحیمی در جمع خبرنگاران درباره عملکرد پلیس در مبارزه با آلودگی هوای تهران گفت: در مبارزه با آلودگی هوای تهران تنها پلیس است که اقدامات مناسب را انجام می‌دهد و دیگر دستگاه‌ها فقط شعار می‌دهند. «حسین رحیمی» در این‌باره گفت: «ما از دو روز پیش کارمان را شروع کردیم و نیرو‌های پلیس راهور در ٥٠٠ نقطه مستقر شده‌اند و با خودرو‌های متخلف که قصد ورود به منطقه طرح ترافیک را دارند برخورد و اعمال قانون می‌کنند.»

این مقام عالی انتظامی با بیان این‌که مردم نیز از شروع طرح ترافیک همکاری خوبی با پلیس داشتند، گفت: «متاسفانه این اقدامات مقطعی و مسکن است و ما سال‌های سال است که با مشکل آلودگی هوا روبه‌رو هستیم و همه دستگاه‌ها باید به سهم خود تلاش کنند. پلیس به‌طور کامل و صددرصد آماده‌باش است، اما دیگر دستگاه‌ها فقط شعار می‌دهند.» او ادامه داد: «یکی از مشکلات ما این است که هنوز نتوانسته‌ایم بخش زیادی از خودرو‌های فرسوده را از چرخه ترافیک خارج و خودرو‌های باکیفیت را جایگزین آن کنیم. همه همکاران من از ساعت ٥،٥ صبح در ٥٠٠ نقطه شهر مستقر هستند و انواع بیماری‌ها را به جان خود می‌خرند تا بتوانند خدمات مناسبی را ارایه دهند.»

علاوه‌بر این، «محمود نیلی‌احمدآبادی» هم دیروز خواهان استفاده از مطالعات دانشگاه برای مقابله با آلودگی هوا شد. او با اشاره به تشدید آلودگی در این روزها، گفت: «امروز برای آلودگی هوا که همه کشور را در بر گرفته است، راه‌حل‌های مقطعی در نظر گرفته می‌شود؛ به‌طور مثال مدارس را تعطیل می‌کنند یا برخورد با خودرو‌ها را افزایش می‌دهند و زمانی که وضع هوا بهتر شد همه چیز دوباره یادمان می‌رود. در این زمینه دانشگاه‌ها باید صدایشان را بلندتر کنند.» نیلی احمدآبادی اضافه کرد: «البته ۳۰‌سال پیش بسیاری از دانشگاه‌ها مسائل و مشکلات امروز را مطرح کرده بودند. راهنمایی ناصحیح صنایع و برداشت‌های نادرست و توسعه صنعتی کشور ۳۰‌سال پیش قابل پیش‌بینی بود.» رئیس دانشگاه تهران ضمن تأکید بر این‌که باید جهت‌گیری پایان‌نامه‌ها نگاه به مسائل جامعه باشد و راه‌حل را در دستور کار قرار دهند، گفت: «در دانشگاه تهران موارد تشویقی در اجرای این سیاست‌ها در نظر گرفته شده است و ما انتظار داریم مسئولان به این توانمندی بیشتر توجه کنند.»

 

تداوم آلودگی در تهران و شهر‌های صنعتی

براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، این روز‌های آلوده و نفسگیر اگرچه فردا هم ادامه خواهد یافت، اما در آخرین روز هفته، جای خود را به باران می‌دهد. «احد وظیفه»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع هواشناسی درباره آینده هوای کشور دیروز به خبرگزاری «مهر» گفت: «تا صبح پنجشنبه هوای شهر‌های صنعتی و پرجمعیت تهران، کرج، اراک و اصفهان غبارآلود پیش‌بینی می‌شود.» او درباره دیگر شهر‌های ایران هم گفت: «هوای شهر‌های تبریز و ارومیه هم غبارآلود خواهد بود. امروز و فردا با گذر متناوب موج تراز میانی جو در برخی مناطق شمال غرب و غرب کشور بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. این وضع روز پنجشنبه در دامنه‌های البرز مرکزی و سواحل غربی خزر رخ خواهد داد که پیامد آن کاهش تدریجی غبار در شهر‌های صنعتی تهران، کرج و اراک در این روز است.»

دیروز مرکز پایش آلودگی هوا، شاخص آلودگی هوای پایتخت را ۱۶۲، ارومیه را ۱۵۴ و تبریز را ۱۶۴ یعنی در وضع «ناسالم برای همه افراد جامعه» اعلام کرد که براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، امروز هم وضع هوا ناسالم خواهد بود. شاخص آلودگی هوا از صفر تا ۵۰ پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک (بنفش) تعریف شده است.

نظر شما