شناسهٔ خبر: 47370 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آدم نژاد مطرح کرد؛

الزامات تامین موقعیت‌یاب برای ناوگان جاده‌ای کشور/‌ هزینه‌ یک‌میلیون تومانی نصب GPS

شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق باید همه ناوگان عمومی مجهز به موقعیت‌یاب باشد، گفت: اتوبوس‌های بین‌شهری مجهز به موقعیت‌یاب هستند و در بقیه ناوگان هم نصب GPS آغاز شده و تا سال آینده بخش عمده‌ای از این ناوگان هم تجهیز می‌شود.

‌به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم‌نژاد اظهار کرد: خودروهای سنگین و نیمه سنگینِ باربری و مسافربری که با سوخت نفت‌گاز‌ در حوزه درون و برون‌شهری فعالیت می‌کنند، مشمول طرح تخصیص سوخت بر اساس پیمایش ناوگان هستند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از فروش غیرقانونی و قاچاق سوخت، سوخت خودروهای سنگین فقط بر اساس پیمایش به آنها داده می‌شود‌ در این راستا میزان پیماش آنها از طریق موقعیت‌یاب (GPS) قابل رصد است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای با اشاره به اینکه این خودروها مکلف به نصب سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی (‌GPS) هستند، به مزایای آن اشاره کرد و به فارس گفت: غیر از موارد مذکور، به طور قطع نصب موقعیت یاب به ارتقای ایمنی سیر، کاهش سوانح رانندگی و کاهش ساعت فعالیت رانندگان می‌انجامد.

آدم‌نژاد تصریح کرد: این تجهیزات نشان می‌دهد که هر ناوگانی چه میزان تردد دارد و همچنین مشخص است که ناوگان عمومی در هر لحظه در چه موقعیت جغرافیایی قرار دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما موظف هستیم که طبق مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا نسبت به نصب موقعیت‌یاب (GPS) روی ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کنیم.

آدم‌نژاد بیان کرد: در حوزه اتوبوس بین‌شهری همه ناوگان مجهز به موقعیت‌یاب هستند و در بقیه ناوگان نیز نصب GPS آغاز شده است و تا سال آینده بخش عمده‌ای از ناوگان هم به موقعیت‌یاب تجهیز می‌شود. 

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای گفت:‌ امیدواریم متولیان حمل و نقل درون‌شهری نیز برای تجهیز ناوگان به GPS و همچنین نصب تجهیزات ناوبری اهتمام لازم داشته باشند. 

وی درباره هزینه نصب GPSها تاکید کرد: این بستگی به خدماتی که دریافت می‌کند دارد و حدود یک میلیون تومان خواهد بود. 

آدم نژاد اظهار کرد: برای نصب GPS با شرکت‌های مختلف وارد مذاکره شده و هم‌اکنون با آنها کار می‌کنیم، یک شرکت انحصاری در این حوزه نداریم؛ ‌این تجهیزات باید حتماً تولید داخل باشد و یکسری از مشخصات آن را نظیر نحوه نصب و یا خدمات پس از فروش و رعایت حقوق مصرف‌کننده را خودمان تعیین می‌کنیم . 

وی بیان کرد: این GPSها در ناوگان فقط براساس اختصاص سهمیه براساس پیمایش نیست، بلکه همانگونه که گفته شد در مواردی مانند ارتقا ایمنی برای ما بسیار کارا است. 

نظر شما