شناسهٔ خبر: 47394 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نفیسی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

پیگیری آزادی رانندگان ایرانی زندانی در سایر کشورها/ راهکارهای جلوگیری از حمل بار قاچاق /باید نظارت در گمرک نیز افزایش یابد

رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از پیگیری پرونده رانندگان ایرانی زندانی در سایر کشورها خبر داد و گفت: طبق مذاکراتی که با مقامات ترکمنستان انجام گرفت؛ تعدادی از رانندگان ایرانی زندانی آزاد و برخی دیگر با رانندگان زندانی ترکمنی جابجا شدند.

رضا نفیسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به تصمیمات اتخاذشده برای بررسی وضعیت رانندگان ایرانی زندانی در سایر کشورها اظهار داشت: در این راستا جلسه‌ای با حضور معاون قضایی دادستان کل کشور، نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد.

وی در ادامه افزود: محور این جلسه صرفاً بحث رانندگان زندانی در سایر کشورها نبود بلکه مسئله قاچاق کالا نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ زیرا تا زمان اثبات بی‌گناهی رانندگان متأسفانه آن‌ها باید چند سالی از عمر خود را در زندان سپری کنند.

تشکیل پرونده برای رانندگان دارای شاکی خصوصی 

نفیسی همچنین  گفت: معاون قضایی دادستان کل کشور معتقد است؛ برای برخی از رانندگان به دلیل داشتن شاکی خصوصی باید پرونده تشکیل شود تا ضمن پیگیری مراتب کار، فضا برای بازگشت آن‌ها به کشور مهیا شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای آزاد کردن رانندگان زندانی ایرانی در آن‌سوی مرزها اظهار داشت : طبق مذاکراتی که با مقامات ترکمنستان انجام گرفت؛ تعدادی از رانندگان ایرانی زندانی آزاد و برخی دیگر با رانندگان زندانی ترکمنی جابجا شدند.

نفیسی در خصوص راهکار پیشنهادی برای جلوگیری از حمل بار قاچاق نیز گفت: شرکت‌ها باید با راننده و صاحب کالا قرارداد منعقد کنند و بر روی بار موردنظر نظارت پی‌درپی داشته باشند. همچنین بار به‌جای انبار از درب کارخانه حمل شود تا ریسک دست‌کاری کالا و جابجایی آن کاهش یابد.

تاکید بر آگاه سازی راننده،‌ شرکت و صاحب کالا برای مقابله با قاچاق

وی با بیان اینکه قاچاق در کشور افزایش یافته است تأکید کرد: علاوه بر افزایش نظارت‌ها، باید در راستای آگاه‌سازی شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان و صاحب کالا کوشا باشیم تا رانندگان نسبت به شرکت‌های معتبر آگاهی یابند و در راستای نظارت مجدد، بار قبل از ورود به گمرک توسط شرکت‌ها از دستگاه «ایکس-ری» عبور کند،‌

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادٖآور شد: باید نظارت در گمرک نیز افزایش یابد تا پس از عبور از مرز‌های کشور شاهد بازداشت راننده و مصادره کامیون و بار آن در کشور نباشیم.

نظر شما