شناسهٔ خبر: 47415 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

بیرانوند خبر داد:

راه‌اندازی مرکز کسب‌ وکارهای نوین در راه‌آهن/ آخرین وضعیت راه‌اندازی قطار باری در خط آستارا-آستار/ جزئیات قرارداد فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری راه‌آهن رشت- آستارا

نورالله بيرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن از راه‌اندازی مرکز کسب‌ وکارهای نوین در راه‌آهن خبر داد و گفت: زنجیره تأمین خدمات حمل‌ونقل با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات مؤثرتر عمل خواهد کرد و راه‌آهن به دنبال بسترسازی و پشتیبانی برای شکل‌گیری شرکت‌های استارتاپ است.

نور اله بیرانوند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نیاز حمل‌ونقل ریلی کشور به تشکیل شرکت‌های استارتاپ‌ اظهار داشت: فضای کسب‌وکار الکترونیک و استفاده از علوم فناوری اطلاعات در تجارت حمل‌ونقل یک ضرورت بدیهی است؛ زیرا زنجیره تأمین خدمات حمل‌ونقل با استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات مؤثرتر عمل خواهد کرد.

وی همچنین  افزود: راه‌آهن با درک این موضوع، راه‌اندازی مرکز کسب‌وکارهای نوین را در دستور کار قرار داد و هم‌اکنون در حال سازمان‌دهی است تا در آینده نزدیک شاهد آغاز به کار رسمی این مرکز باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن با اشاره به انگیزه راه‌آهن برای تشکیل این مرکز گفت: راه‌آهن به دنبال بسترسازی و پشتیبانی برای شکل‌گیری کسب‌وکارهای فناورانه و شرکت‌های استارتاپ است.

بیرانوند با اشاره به امضای قرارداد تأمین مالی ۳ میلیارد یورویی تأمین واگن ریلی نیز خاطرنشان کرد: در واقع قرارداد تأمین مالی با موسسه بیمه صادراتی و مرکز توسعه صادرات روسیه با هدف فعال‌سازی ظرفیت واگن‌سازان داخلی ایران و پیوند با شرکت‌های سازنده روسی به پشتوانه تضمین شرکت راه‌آهن به امضا رسید.

وی در ادامه افزود: عمده این مبلغ در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خصوصی قرار خواهد گرفت و سفارش‌ها نیز در قالب کنسرسیومی شامل شرکت‌های روسی و تولیدکنندگان ایرانی به‌صورت «جوینت-ونچر» انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن یکی از محدودیت‌های توسعه و نوسازی ناوگان ریلی در کشور را تأمین منابع مالی خواند و گفت: این قرارداد به تأمین منابع و هزینه‌های تأمین، انتقال دانش فنی و امکانات تولید ناوگان ریلی کمک می‌کند.

 بیرانوند همچنین ضمن تکذیب خبر بهره‌برداری از راه‌آهن آستارا-آستارا در تاریخ ۲۵ دسامبر در یکی از خبر گزاری‌ها به نقل از یک پایگاه خبری خارجی تصریح کرد: ترمنیال این خط با سرمایه‌گذاری مستقیم طرف آذری در حال اجرا است و ضمن تکمیل آن ظرف ماه‌های آینده، اولین قطار ترانزیتی ما از آن عبور خواهد کرد.

وی افزود: این خط آهن محور توسعه کریدور شمال-جنوب و جنوب-غرب است که با راه‌اندازی قطار آستارا، می‌توان شاهد ارتقا ترانزیت و حمل‌ونقل کالا از هند به روسیه و بالعکس بود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن همچنین از نهایی شدن قرارداد تأمین مالی (فاینانس) ۵۰۰ میلیون دلاری آذربایجان بین وزارت امور اقتصاد دارایی ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: هم‌اکنون توافقات بر سر موافقت‌نامه حاصل و پیش‌نویس آن تهیه شده است. همچنین این قرارداد در مراسمی به امضا خواهد رسید و هم‌اکنون تشریفات اداری در دست اقدام قرار دارد.

نظر شما