شناسهٔ خبر: 47418 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده در رابطه با زلزله تهران مطرح کرد؛

جزئیات محدوده‌ ۸۵ کیلومتر مربعی پهنه‌های اصلی گسل‌های تهران/ پهنه‌های گسلی ۴ کلانشهر در دست تهیه قرار دارد/ تعیین تکلیف شهرداری تهران در برابر ساخت بناهای بلند

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری این مطلب که شناسایی پهنه های گسلی شهرهای مشهد، کرج، تبریز و کرمان در دست تهیه قرار دارد، گفت: محدوده‌های پهنه‌های اصلی گسل‌های شهر تهران که بیش از ۸۵ کیلومتر مربع است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص  اقدامات وزارت راه و شهرسازی در شناسایی پهنه‌های گسل زلزله تهران و سایر شهرهای کشور به ارائه نکاتی پرداخت.

در این رایطه شکرچی‌زاده گفت: شناسایی پهنه‌های گسل زلزله شهر تهران که تهیه  و در سال گذشته (۹۵) به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران رسید و ابلاغ شد، با این هدف بود که ایمنی در برابر زلزله افزوده شده  و میزان خسارات احتمالی از زلزله ها کاهش یابد.

وی در  ادامه اظهار داشت : مصوبه شورای‌عالی با این مضمون بود که ساختمان‌های بلندمرتبه و ساختمان‌های عمومی همچون بیمارستان‌ها و مدارس و سایر ساختمان‌های عمومی که در هنگام زلزله باید مستحکم‌تر از سایر ساختمان‌ها باشند بر روی گسل‌ها ساخته شده و آنهایی که احداث شده‌اند نیز به نحوی مناسب مقاوم‌سازی و استاندارسازی شوند.

همچنین رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود:  موقعیت گسل‌ها در سال‌های پیشین و قبل از سال ۹۵، توافقی وجود نداشت و مدیریت بحران نیز نتوانسته بود جمع‌بندی مناسبی در این رابطه داشته باشد. به همین دلیل نیز کار شناسایی از تهران آغاز شد و محدوده‌های پهنه‌های اصلی گسل‌های زلزله شهر تهران که بیش از ۸۵ کیلومتر مربع است شناسایی  و به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران رسید و پس از آن نیز ابلاغ شد.

در ادامه شکرچی‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر، نتایج بر روی نقشه‌های تفصیلی مناطق قرار گرفته که محدودیت ساخت بر روی گسل‌های زلزله شامل ساختمان های معمولی هم می‌شود.

این مقام‌مسئول وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که شناسایی پهنه‌های گسلی شهرهای کرج، مشهد، تبریز و کرمان نیز در دستور کار است، گفت: ساختمان های غیرعمومی و همچنین ساختمان های کوتاه مرتبه باید آیین نامه ۲۸۰۰ را رعایت کنند.

وی همچنین  تاکید کرد: پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کلان ما این است که شناسایی گسل‌ها را در کلانشهرها انجام دهیم که نیازمند کار علمی و جدی خواهد بود. بدین‌معنا سازمان زمین‌شناسی، باید مقدمات کار را انجام و شناسایی‌های لازم را انجام دهند تا پس از آن ما در نشست مشترک در مرکز تحقیقات به جمع‌بندی برسیم.

شکرچی‌زاده یادآور شد: تهیه پهنه‌های گسلی سایر کلانشهرها علاوه بر چهار شهر کرج، تبریز، کرمان و مشهد نیز در دستورکار است و چنانچه مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را برای سایر کلانشهرها داشته باشیم اقداماتی عملیاتی و اجرایی آغاز خواهد شد.

وی همچنین در بیان این مطلب که آیا پیش از این نیز در مورد زلزله‌های احتمالی تهران و شناسایی گسل‌های آن  اقداماتی انجام گرفته بود؟ به اطلاعات پایه شناسایی گسل‌های تهران توسط جایکا که مطالعات لرزه‌خیزی شهر تهران را در سال ۸۲ انجام داد، اشاره کرد و گفت: مطالعات اگرچه دقیق بودند اما موقعیت‌های آن از دقت لازم برخوردار نبود و در سال‌های گذشته به لحاظ اطلاعات و نظراتی که وجود داشت، جمع‌بندی مناسب در این مورد انجام نشده بود.

شکرچی زاده ادامه داد: در سال گذشته (۹۵) تمام ارکانی که درگیر مساله هستند با هم جمع بندی کردند و خوشبختانه در مردادماه سال گذشته نقشه پهنه های گسلی شهر تهران، نهایی  و بلافاصله در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب  و توسط آن شورا، ابلاغ شد و  شهرداری‌ها نیز با ابلاغ شورای عالی شهرسازی و معماری انجام آن را در دستور کار قرار دادند.

رئیس مرکز تحقیقات در خصوص  نظارت بر اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در رابطه با عدم ساخت و ساز جدید بر روی پهنه‌های گسلی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود نیز گفت: تکلیفی که دولت تعیین کرده  این است که بیمارستان‌ها در مناطق لرزه خیز گسترش پیدا نکنند و اگر برنامه مقاوم‌سازی نیز وجود دارد برای بیمارستا‌ن هایی که  در حال حاضر بر روی گسل زلزله قرار دارند انجام شود و هیچ بیمارستان جدیدی در پهنه‌های گسلی احداث نشود.

وی در ادامه  یادآور شد: برخی از منابع گاز و سوخت در پهنه های گسلی قرار دارند که باید برای آنها اقدامات امنیتی خاصی در دستور کار قرار گیرد و در عین حال مقرر شد تا شهرداری برای ساخت ساختمان‌های بیش از ۱۲ طبقه پروانه صادر نکند.

شکرچی‌زاده افزود برای ساختمان‌های کوتاه مرتبه، آیین‌نامه ۲۸۰۰ با یکسری از سختگیری‌هایی اعمال می‌شود و بر اساس آن نیز برای ساختمان‌های کوتاه‌مرتبه، اعمال نظارت خواهد شد.

وی مساحت پهنه‌های گسلی شهر تهران را کمتر از یک درصد مساحت کل شهر تهران عنوان کرد و گفت: مابقی سطح شهر تهران باید با رعایت آیین نامه ۲۸۰۰ انجام شود.

شکرچی زاده در پایان  افزود: ضمانت اجرایی مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری نیز اینگونه است که نهادهای اجرایی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تازگی مسئولیت پیدا کرده‌  تا گزارش اجرایی مصوبه شورای عالی را به دولت ارائه دهند.

نظر شما