شناسهٔ خبر: 47443 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان قزوین خبر داد:

ممنوعيت استفاده از نماهای رومی در شهر قزوین

محسن اسماعیلی مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین از تصویب ممنوعیت استفاده از نمادهای معماری رومی در راستای تقویت جایگاه هویت معماری بومی قزوین در کمیته سیما و منظر شهری استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محسن اسماعیلی با اعلام این خبر گفت: این اقدام ماحصل یک کار جمعی، کارشناسی و تحقیقی، با استفاده از ظرفیت و پتانسیل تخصص‌های مختلف سازه‌ای، معماری، شهرسازی و سایر گرایش‌ها است.

وی افزود: این اقدام در آغاز با بررسی نماهای ساختمانی شهر روم با توجه به انتصاب این‌گونه نماها به نمای رومی شروع شد و سپس به ارزیابی نماهای ساخته شده در سطح شهر قزوین و آسیب‌شناسی تقلید نامناسب از آن‌ها پرداخته شده است.

اسماعیلی همچنین اضافه کرد: در این راستا اداره کل راه و شهرسازی ضمن تهیه دستورالعمل اجرایی نما و منظر شهری قزوین، استعلاماتی از شورای فنی استان، کمیته نظارت عالیه، مدیریت فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان داشته است.

مدیر شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان عنوان کرد: در ادامه گزارش‌های رسیده از دستگاه‌های فوق ارزیابی شده و پس از جمع‌بندی در جلسه کمیته سیما و منظر شهری مطرح شد.

اسماعیلی گفت: موضوعات ارائه شده از منظر معماری و شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی، زیست‌محیطی، سازه‌ای و دیگر زوایای مرتبط مورد بحث و بررسی قرار گرفته و جمع‌بندی نظرات اعضای کمیته سیما و منظر شهری، ممنوعیت استفاده از مفاهیم معماری رومی مثل سنتوری و گنبد و تأکید بر استفاده هدایت شده از سرستون، مجسمه و قوس منطبق بر معماری ایرانی اسلامی مصوب شد.

این مقام مسئول عنوان کرد: این مصوبه با تأکید بر موضوع رعایت ایمنی و اجرای دستورالعمل سازه‌ای نماهای ساختمانی ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور مورخ ۱۰ / ۰۷ / ۹۵ به خصوص با توجه به زلزله اخیر کرمانشاه و خسارات جانی و مالی ریزش الحاقات نمای ساختمان‌ها و نه سازه مورد موافقت اعضای جلسه قرار گرفت.

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی در پایان یادآور شد: در ادامه ابلاغ دستورالعمل اجرایی نما و منظر شهری قزوین، اجرای صحیح جزئیات و استفاده از مصالح استاندارد، اعمال محدودیت در پیش‌آمدگی نماهای سنگی، حذف مفاهیم معماری روم و ممنوعیت استفاده از آن، ممنوعیت کاربرد سنگ در طبقات بالای چهارم مسکونی و ...تصویب و مراتب جهت تصویب نهایی به کمیسیون ماده ۵ احاله شد.

نظر شما