شناسهٔ خبر: 47486 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون شرکت راه‌آهن خبر داد:

تشكیل شركت لیزینگ ریلی با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیون دلاری

بیرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن از برنامه ریزی برای تشکیل شرکت لیزینگ اختصاصی ریلی خبر داد و گفت: از ریاست جمهوری تأییدیه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اخذ شده و تا پایان سال جاری عملیات این شركت آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نورا... بیرانوند در همایش ملی لیزینگ، توسعه اقتصادی، تولید و اشتغال گفت: اهمیت موضوع حمل‌ونقل بر كسی پوشیده نیست. در دهه‌های اخیر با شکل‌گیری قطب‌های اقتصادی جدید در كشورهای پیرامونی ایران، موقعیت ژئوپولتیك ایران را از منظر حمل‌ونقل تقویت و افزایش داده است.

وی ادامه داد: یكی از روش‌های ایجاد مزیت رقابتی برای صنایع مختلف، كارایی سیستم حمل‌ونقل و لجستیك در زنجیره تأمین كالاست.

بیرانوند به اهمیت موضوع توسعه متوازن حمل‌ونقل با سایر بخش‌های اقتصادی اشاره كرد و افزود: متأسفانه صنعت ریلی به‌صورت متوازن با ظرفیت‌های اقتصادی كشور توسعه‌نیافته به‌صورتی كه سهم مسافر ریلی ۸ درصد و بار ۱۲ درصد از مجموع بار و مسافر كشور است و این در مقایسه با كشورهای صنعتی شاخص پایینی است و با درك این موقعیت، با رایزنی‌های گسترده‌ای با مجلس و دولت محترم از سوی وزارت راه و شهرسازی، در قانون برنامه ششم توسعه، توسعه راه‌آهن به‌عنوان یكی از زیرساخت‌های كلیدی كشور موردتوجه قرار گرفت.

وی خاطرنشان كرد: در این راستا رسیدن به سهم ۳۰ درصدی بار و ۲۰ درصدی مسافر ریلی، هدفی است كه پیش بینی شده است. البته راه‌اندازی قطارهای پرسرعت جز دیگر اهداف است.
بیرانوند وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید در دو بخش زیرساخت و تأمین ناوگان به‌صورت متوازن حركت كنیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل بابیان اینكه مسئولیت تأمین مالی بخش زیرساخت ریلی عمدتاً بر عهده دولت است ادامه داد: درزمینهٔ تأمین ناوگان و نوسازی ناوگان ریلی، یكی از روش‌هایی كه دنبال می‌کنیم، موضوع لیزینگ است. در حوزه ناوگان برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه به ۱۷۰۰ لكوموتیو، ۳۰۰ واگن مسافری و ۴۶ هزار دستگاه واگن باری نیاز داریم كه ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان، منابع مالی موردنیاز آن است.

وی تصریح كرد: در بخش تأمین ناوگان، به دلیل اینكه راه‌آهن توان تأمین این حجم از منابع را ندارد، سیاست‌هایی از قبیل حداكثر سازی مشاركت بخش خصوصی، تنوع‌بخشی به منابع تأمین مالی و تسهیل حضور بخش خصوصی را دنبال می‌کند.

به گفته بیرانوند؛ استفاده از فاینانس خارجی با ضمانت دولت، استفاده از فاینانس خارجی با ضمانت شركت راه‌آهن، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، استفاده از ظرفیت سیستم بانكی با استفاده از وجوه بانكی اداره شده نزد بانک‌ها، تخصیص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی و استفاده از بازار سرمایه از روش‌هایی است كه راه‌آهن تابه‌حال دنبال و تجربه كرده است.

بیرانوند خاطرنشان كرد: با توجه به تجاربی كه در دنیا در بخش لیزینگ وجود دارد، تشكیل شركت لیزینگ اختصاصی ریلی در دستور كار قرار دارد كه از ریاست جمهوری تأییدیه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اخذ شده و تا پایان سال جاری عملیات این شركت آغاز خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل ضمن برشمردن بسترهای موفقیت لیزینگ در راه‌آهن گفت: برای كسانی كه درزمینهٔ تأمین واگن باری سرمایه‌گذاری می‌کنند تا ۵/۳ سال حق دسترسی (كه اكنون ۲۳ درصد محاسبه می‌شود) صفر محاسبه‌شده و از پرداخت آن معاف هستند. همچنین سرمایه‌گذاری در راه‌آهن به‌مثابه سرمایه‌گذاری در مناطق محروم در نظر گرفته‌شده به این معنی كه سهم آورده متقاضی ۱۰ درصد، دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و با نرخ سود ۴ درصد است.

وی با اشاره به اینكه صرفه‌جویی در مصرف سوخت از مزیت‌های صنعت ریلی است گفت: طبق توافق دولت با شركت بهینه‌سازی مصرف سوخت، مقرر شد شركت نفت ۵/۷ میلیارد دلار از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت به شرکت‌هایی كه در حوزه زیربنا و ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری می‌کنند به‌صورت مستقیم یارانه پرداخت كند كه به ازای هر تن كیلومتر ۳/۱ سنت دلار و به ازای هر نفر كیلومتر ۷/۰ سنت دلار است.

بیرانوند با اشاره به كاهش ریسك و تضمین سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ادامه داد: بر اساس ماده ۶۷ قانون الحاق ۲، ما مجازیم اصل سود و سرمایه‌گذاری در راه‌آهن را تضمین كنیم و نوسانات نرخ ارز را نیز می‌توانیم تضمین كنیم كه این امر موجب كاهش ریسك خواهد شد. همچنین سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی از پرداخت مالیات و ارزش‌افزوده معاف است و این امر مزیت نسبی سرمایه‌گذاری در راه‌آهن را زیاد می‌کند.

به گفته بیرانوند؛ در این راستای این قانون، هفته گذشته با شرکت‌های بیمه صادراتی روسیه قراردادی به میزان ۳ میلیارد یورو جهت تأمین ۲۱ هزار واگن باری و مسافری و ۳۵۰ لكوموتیو به‌صورت تولید مشترك، امضا شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل خاطرنشان كرد: مشكلی كه وجود دارد فقدان تعامل لازم بین صنعت لیزینگ و صنعتی كه می‌خواهد به آن خدمات ارائه شود است و مهم‌ترین مسئله شناخت بازار و مشتریان این بازار از طرف شرکت‌های لیزینگ است.

وی بابیان اینكه در كشورهای پیشرفته بخش ریلی و صنعت لیزینگ کاملاً در هم تنیده است ادامه داد: استفاده از صنعت لیزینگ از منابع متنوع مالی، اصلاح ظرفیت و خدمات محدود بخش‌های لیزینگی با توجه به حجم عظیم سرمایه‌گذاری بخش ریلی از جمله راهكارها برای رفع این مشكل است.

بیرانوند ادامه داد: سودآوری و تضمین بازار مستمر به اندازه چرخه عمر یك محصول از مزیت‌های صنعت ریلی است زیرا خدمات ریلی را درجاهایی كه خودمان متقاضی هستیم خرید تضمینی انجام می‌دهیم بنابراین، این بازاری است كه ریسك پایین و سود مناسب دارد

وی با اشاره به اینكه یكی از مزیت‌های صنعت ریلی، حفظ ارزش دارایی متناسب با نرخ ارز است تصریح كرد: ما به‌صورت گسترده با نهادهای تأمین مالی، اعم از بورس، شرکت‌های تأمین سرمایه، صندوق توسعه ملی، بانك های تجاری و ... در حال همكاری هستیم و برای ورود شرکت‌های لیزینگی به این صنعت و مدیریت ریسك و تأمین مالی آن‌ها و طراحی و اجرای ساز و كارهای متناسب برای آن‌ها اعلام آمادگی می‌کنیم.

گفتنی است همایش ملی لیزینگ، توسعه اقتصادی، تولید و اشتغال با حضور بیرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل، صنوبری مدیركل دفتر سرمایه‌گذاری راه‌آهن و شرکت‌های فعال در صنعت لیزینگ در دانشكده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

نظر شما