شناسهٔ خبر: 47518 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان نظام‌مهندسی خراسان‌رضوی خبر داد؛

شناسایی سه گسل زلزله در مشهد/ مقاومت ۴۰ درصدی ساختمان‌های ساخته‌شده در ۲۵ سال اخیر

حسین کامران رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی از شناسایی سه گسل زلزله در مشهد و پیرامون آن، خبر داد و گفت: در حال حاضر برآورد می‌شود حدود ۴۰ درصد ساختمان‌های شهر مشهد که عمدتاً طی ۲۵ سال اخیر ساخته شده و مقررات ملی در آن رعایت شده، در برابر زلزله حدود ۷ ریشتر مقاوم هستند.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، مهندس حسین کامران دیسفانی روز دوشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس زلزله کرمانشاه (سرپل ذهاب) و در هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، در گفتگو با خبرنگاران، گفت: طبق مطالعات گسل‌های زلزله در مناطق مرکزی مشهد، سنگ بست - شاندیز و شمال کشف رود شناسائی شده است.

 وی ادامه داد: گسل مرکزی شهر مشهد مناطق ۷، ۸  و ۹ شهرداری را در بر می‌گیرد.

 مهندس کامران اضافه نمود: از آنجا که گسل مرکزی مشهد روی پهنه مسکونی قرار گرفته است، توصیه های لازم برای رعایت حریم گسل جهت ساخت و ساز و بلندمرتبه سازی ها و ضوابط خاص بزودی تدوین و به شهرداری ها توسط  وزارت راه و شهرسازی ابلاغ خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر برآورد می‌شود حدود ۴۰ درصد ساختمان‌های شهر مشهد که عمدتاً طی ۲۵ سال اخیر ساخته شده و مقررات ملی در آن رعایت شده، در برابر زلزله حدود ۷ ریشتر مقاوم هستند.

 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی افزود: همچنین ۳۰ درصد ساختمان هائی که عمدتاً قبل و اوایل انقلاب با دیوار باربر بدون سیستم سازه ای مناسب اجرا شده اند، در برابر زمین لرزه آسیب‌پذیر هستند و ۳۰ درصد دیگر ساختمان ها که عمدتاً بافت های فرسوده و ساخت و سازهای بدون مجوز حاشیه شهر را شامل می گردد، فاقد مقاومت در برابر زلزله هستند.

مهندس کامران دیسفانی در این مصاحبه اظهار داشت: مطالعات شناسایی گسل های زلزله شهر مشهد طی سال های اخیر با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی استان و  دانشگاه فردوسی مشهد صورت پذیرفته است.

وی در پایان گفت: تا کنون مطالعات و شناسایی گسل ها بطور کامل فقط در تهران انجام شده و در مشهدنیز اخیراً به پایان رسیده  و تبریز در حال انجام است و در دیگر مناطق وشهرهای کشور بررسی های لازم بر روی گسل‌های فعال کمتر صورت گرفته است.

 در این گفتگو مهندس رضا بشیر عضو هیئت رئیسه سازمان که به همراه تیم اعزامی کارشناسی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در روز دوم حادثه زلزله کرمانشاه به شهرستان سرپل‌ذهاب سفر کرده بود، گفت: در این حادثه ۸۰ درصد ساختمان های قدیمی تخریب شده و در ساختمان های فلزی که بادبند آن را رعایت کرده بودند، تنها بخشی از دیوارهای جانبی و نماها فروریخته بود.

شایان ذکر است، نمایشگاه عکس با عنوان برگرفته از زلزله کرمانشاه - سرپل ذهاب با حضور هیئت رئیسه سازمان، جمعی از مهندسان، استادان و دانشجویان رشته مهندسی ساختمان و خبرنگاران افتتاح شد.

مهندس محمدرضا مهردوست رئیس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی شمال شرق گفت: در این نمایشگاه که به مدت ۵ روز در ساختمان مرکزی نظام مهندسی ساختمان برپا شده، ۸۰ عکس از مناطق زلزله زده و ساختمان‌های تخریب شده جهت بازدید عموم بویژه مهندسین همکار به نمایش گذاشته شده است.

نظر شما