شناسهٔ خبر: 47588 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در کنفرانس ملی تاب‌آوری شریان‌های حیاتی استان کرمان مطرح شد:

لزوم توجه بیشتر به تاب‌آوری زیرساخت‌ها در مقابل بلایای طبیعی/ ۱۳ درصد شهر کرمان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد

بلوردی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در نخستین کنفرانس ملی تاب‌آوری شریان‌های حیاتی استان گفت: قطع شریان‌های جاده‌ای و خطوط مخابراتی در زلزله‌های اخیر کرمانشاه و کرمان، زنگ خطری برای مدیران و مهندسین برای توجه به زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی است، این در حالیست که به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمان، شهر کرمان ۱۳ درصد بافت فرسوده دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، محمدمهدی بلوردی در اولین کنفرانس ملی تاب‌آوری شریان‌های حیاتی و زیرساخت‌های عمرانی با گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان زلزله بم اظهار کرد: زلزله پنجم دی‌ماه بم با همه تلخی‌ها و مسائلی که داشت منجر به تحولی اساسی در حوزه سازه و ساختمان‌ها چه در بخش تئوری و چه در بخش اجرا شد.

بلوردی افزود: جلسات متعددی در کرمان و سایر نقاط کشور بعد از زلزله بم برگزار شد و حتی آیین‌نامه ۲۸۰۰ مربوط به طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله تغییر یافت.

وی تصریح کرد: تحول اساسی در حوزه سازه و ساختمان صورت گرفت، اما شریان‌های حیاتی مورد توجه قرار نگرفت و این در حالی بود که در هر زلزله‌ای خطوط انتقال آب، خطوط جاده‌ها، خطوط مخابرات و خطوط برق با مشکل مواجه می‌شود.

وی افزود: یکی از مسائل مهمی که نسبت به سازه‌ها چه در حوزه تئوری و چه حوزه اجرایی به نسبت کمتر مورد توجه قرار گرفته، تاب‌آوری شریان‌های حیاتی از جمله راه‌ها، اتوبان‌ها، خطوط انتقال آب، برق، گاز و مخابرات است که امیدواریم این کنفرانس نقطه شروع خوبی برای در معرض توجه قرار گرفتن این بخش از زیرساخت‌ها در حوزه تئوری و اجرا شود.

بلوردی با اشاره به برگزاری اولین کنفرانس شریان‌های حیاتی، یادآور شد: امیدواریم این سخنرانی و مقالات گام مؤثری در افزایش آگاهی مسئولان، مدیران و مهندسان باشد.

همچنین محمدجواد فدایی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمان روز سه‌شنبه در این کنفرانس افزود: پنج هزار هکتار واحد مسکونی فرسوده در شهرهای استان کرمان وجود دارد و دولت در هر سال ۲۷۰ محله کشور را بازسازی و نوسازی می‌کند.

وی تصریح کرد: باید شرکت‌هایی با سهام شهرداری کرمان تشکیل شود و بافت فرسوده را به مرور تملک و نوسازی کنند و منابع مالی را می‌توان از صندوق توسعه ملی تأمین کرد و راهی جز این برای مقاوم‌سازی میان‌مدت و درازمدت وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمان با بیان اینکه برای مقاوم‌سازی در برنامه کوتاه‌مدت یکی از راه‌ها، مدل‌سازی است، گفت: ارزیابی لرزه‌ای در مورد تمامی سازه‌ها باید انجام شود زیرا مجتمعی که با آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساخته شده است مردم ساکن در آن هنگام زلزله به خیابان‌ها نمی‌آیند و منجر به مشکلات بعدی نمی‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این همایش به دستاوردهای تحقیقاتی در خصوص تاب‌آوری و مسائل زلزله می‌پردازد که بسیار ارزشمند است، افزود: زلزله‌های متعددی در استان کرمان تجربه کرده‌ایم و پس از زلزله به بازسازی خانه‌های مقاوم می‌پردازیم که باید قبل از حوادث مقاوم‌سازی شود تا از تلفات کاسته شود.

فدایی اظهار کرد: به دلیل زلزله سال ۸۳ منازل مسکونی مقاوم ساخته شده بود و در زلزله ۶.۲ ریشتری هجدک راور تلفات جانی نداشتیم لذا باید این کار در تمامی کشور انجام شود.

وی گفت: در روستاهای کشور سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی غیر مقاوم وجود دارد و باید به راه‌حل کوتاه‌مدت، میان و بلندمدت بپردازیم و راه‌حل میان‌مدت و بلندمدت جلوگیری از تلفات زلزله مقاوم‌سازی سازه‌ها است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمان افزود: در قالب اجرای ۲ طرح هادی روستایی در ۶۷ و در سال ۷۴ بهسازی مسکن روستایی، تعداد ۲۹۳ هزار واحد روستایی مقاوم ساخته شد و هفت درصد از منازل مسکونی روستایی کشور مقاوم‌سازی شد.

وی بیان کرد: در خردادماه سال ۸۴ دولت تعهد کرد سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بازسازی شود و بر اساس این مصوبه تا سال ۹۱ تعداد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برابر با ۳۹ درصد مسکن بازسازی و مقاوم‌سازی شد و امروز ۶۱ درصد خانه غیر مقاوم در کشور وجود دارد.

فدایی گفت: در برنامه ششم توسعه نیز سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مقاوم‌سازی و اعتبار آن با تسهیلات ارزان‌قیمت با بازپرداخت ۱۲ ساله پرداخت می‌شود لذا با شرایط فراهم آماده می‌توان به آینده امیدوار بود.

وی افزود: اگر سالی ۲۰۰ هزار از سه میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن غیرمقاوم، بازسازی شود این پروسه ۱۶ سال به طول می‌انجامد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: ۶۱ درصد از منازل مسکونی روستایی استان کرمان غیر مقاوم است و از برنامه مقاوم‌سازی عقب هستیم.

وی گفت: مشکل اصلی منازل مسکونی الگوی ساخت این منازل است و بنیاد مسکن از الگوی ساخت منازل مسکونی در منطقه هجدک راور و شهرستان بم تبعیت نمی‌کند و مرکز تحقیقات باید الگوی ساخت مسکن باید با سرعت عمل، ساخت مسکن مقاوم و ارزان‌قیمت را به‌صورت دستورالعمل ارائه کند.

نظر شما