شناسهٔ خبر: 47652 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ناصری فر مطرح کرد؛

پیشگیری از گسترش محدوده‌ها و محله‌های نابسامان شهری/ لزوم نهادسازی در سطوح مختلف بافت‌های ناکارآمد

رافع ناصری فر رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: ارتقای کیفیت، ایمنی و پایداری ساخت وساز و برخورداری ساکنان از زیرساخت‌ها و خدمات مطلوب شهری از اولویت‌های وزات راه و شهرسازی در حوزه بافت‌های ناکارآمد شهری می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، رافع ناصری فر درنخستین نشست تخصصی اقتصاد مسکن که با حضور علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و با موضوع بررسی شاخص‌های مسکن با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی در بافت‌های فرسوده‌ی شهر برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این گونه نشست‌های تخصصی بهبود وضعیت اجتماعی ساکنان و ایجاد فرصت‌های اشتغال و درآمد برای آنان با توجه به ظرفیت‌های توسعه‌ای محدوده‌ها و محله‌های هدف می‌باشد.

ناصری فر بیان کرد: واکاوی عدم تحقق پذیری بسیاری از طرح‌های توسعه شهری در ایران تحت عناوین مختلف نشان داده که تا این مقطع طرح‌ها مبتنی بر برنامه‌ریزی بالا به پایین تهیه شده اند.

وی افزود: همگی این موارد دارای یک ویژگی عمده و مشترک به نام فقدان "نهادسازی مناسب" در سطوح مختلف هستند.

رییس اداره عمران و بهسازی شهری در مورد برنامه‌های کالبدی گفت: توسعه و تجهیز امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهریو محله ای، بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی مسکن و بهسازی و ارتقای شبکه تاسیسات شهری و محله‌ای و فضا‌های شهری از جمله برنامه‌های سه گانه کالبدی می‌باشد.

ناصری فر در مورد برنامه‌های غیرکالبدی و نرم افزاری عنوان کرد: در این فرآیند از طریق نهاد سازی، ظرفیت سازی و ابزارسازی افراد و گروه‌ها ظرفیت لازم برای مشارکت فعال در جهت تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توسعه اجتماعات محلی بدست میآید.

وی در ادامه درباره برنامه غیرکالبدی اظهار کرد: برنامه‌های غیرکالبدی و ترویجی از سه قسمت تشکیل شده‌اند که شامل نهادینه سازی، شبکه سازی و جریان سازی می‌باشد که هدف آن‌ها پایدار سازی و هم افزایی و ایجاد مطالبه در بین شهرورندان می‌باشد.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری این اداره کل بیان کرد: تسریع در دسترسی به منابع تسهیلاتی، تخفیف عوارض ساخت، تقسیط هزینه انشعابات آب و فاضلاب، برق و گاز، معافیت مالیاتی، تراکم شناور، تسهیل مقررات نسبت به مالکان، واحد‌های مسکونی پشتیبان، حمایت مالی از توسعه گر و تسهیل بیمه اجباری کارگران ساختمانی از مجموعه مشوق‌ها به منظور کاهش هزینه‌های جانبی ساخت و تسهیل فضای کسب‌و‌کار می‌باشد.

نظر شما