شناسهٔ خبر: 4775 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

هوایی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

آخرین وضعیت تهیه پیش‌نویس لایحه نظام مهندسی/ توجه به حقوق شهروندی در قانون جدید نظام ساخت‌و‌ساز

غلامرضا هوایی مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به آخرین وضعیت تهیه پیش‌نویس لایحه نظام مهندسی پیشنهاد کرد که تخلف در ساخت‌و‌ساز جرم تلقی شود.

غلامرضا هوایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش‌نویس لایحه نظام‌های مهندسی در قالب کمیته‌ای که وزیر راه و شهرسازی تعیین کرده در حال تدوین است ادامه داد: البته پیش‌نویس این قانون را مقام عالی وزارت سال‌های گذشته آماده کرده و حالا نیازمند بازنگری است. این پیش‌نویس در گام بعد در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا نظام و ساختار مهندسی جدیدی در کشور تاسیس شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان توسعه مهندسی و ارتقاء نظام‌های مهندسی را از اهداف اصلی این پیش‌نویس دانست و افزود: سازمان‌های نظام مهندسی به جای مشغول شدن در کارهای صنفی بهتر است به تولید فکر کنند؛ موضوعی که هم اکنون دیده نمی‌شود و مهندسان گرفتار سهمیه شدند، در حالیکه سازمان نظام مهندسی نباید کار اجرایی انجام دهد.

وی با اشاره به مهمترین وظایف پیش‌نویس لایحه نظام مهندسی توضیح داد: این پیش‌نویس به توسعه، آموزش و تنسیق امور مهندسی می‌پردازد؛ همچنین در خصوص مباحث حاکمیتی مقرر شد در قانون جدیدی به نام «قانون نظام ساخت‌و‌ساز یا کنترل ساختمان» به مباحث حاکمیتی و حقوق مردم پرداخته شود.

هوایی همچنین درباره این قانون اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات موجود که باید برطرف شود، نبود قانون ساخت و ساز در کشور است. در واقع تکلیف اینکه چه کسانی حق دارند در حوزه ساخت‌و‌ساز فعالیت کنند معلوم نیست. در قانون جدید توجه ویژه‌ای به نظام مسئولیت‌پذیری شده است و نباید از بحث کیفیت گذشت.

وی یک پیشنهاد هم داد و گفت: ساخت و ساز حق مردم است اما اگر کسی در این زمینه تخلف کند، لازم است تخلفش نوعی «جرم» تلقی شود و محکومیت کیفری داشته باشد. /

نظر شما