شناسهٔ خبر: 4779 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سعید نژاد در همایش سرمایه گذاری هرمزگان مطرح کرد:

آماده‌سازی ۲۴۰۰ هکتار اراضی جدید بندر شهید رجایی برای واگذاری به سرمایه گذاران/ تردد ۴۰ هزار فروند کشتی در تنگه هرمز و جابجایی ۱۰۰ میلیون تن کالا

فاز 3 طرح توسعه بندر شهید رجایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تردد سالیانه ۴۰ هزار فروند کشتی در تنگه هرمز و جابجایی ۱۰۰ میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی، فرصت‌های مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش های انبارداری، ساخت سیلو و بانکرینگ ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمد سعید نژاد در نخستین همایش فرصت‌های سرمایه گذاری استان هرمزگان در تالار شهید آوینی بندرعباس اظهار کرد: استان هرمزگان از مهمترین استان‌های کشور و پایتخت دریایی ایران است. انجام  فعالیت‌های دریایی و همچنین سواحل زیبا و طولانی خلیج فارس و دریای عمان، این استان را از مزیت‌های ویژه‌ای برخوردار کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین و بزرگترین بندر تجاری کشور در این استان مستقر است.

سعید نژاد با اشاره به این‌که بیش از ۸۵ درصد از حمل و نقل بین المللی کالا در جهان از طریق دریا انجام می‌شود، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی با ایجاد و راهبری ۱۱ بندر تجاری بزرگ توانسته بیش از ۱۴۰ میلیون تن از صادرات و واردات کشور را در سال جاری انجام دهد که پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری با رشد مناسبی این میزان  به ۱۵۵ میلیون تن افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: براساس آخرین مطالعات انجام شده در کشور، ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در شمال و جنوب ایران نوار ساحلی وجود دارد که نشان می‌دهد دریا در فعالیت اقتصادی ایران فرصت مهمی بشمار می‌رود.

مدیر عامل سازمان بنادر ودریانوردی اظهار کرد: با همکاری دولت و مجلس در قانون بودجه سال ۹۴ سرمایه گذاری‌های جدید از محل صندوق توسعه ملی از سوی سازمان بنادر نزد سیستم بانکی تضمین می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۵۳ درصد از عملیات  حمل و نقل دریایی کشور در بندر شهید رجایی انجام می شود، افزود: با تقاضای زیاد سرمایه گذاران برای دریافت زمین در بندر شهید رجایی ، ۲۴۰۰ هکتار اراضی جدید برای واگذاری طی سال آینده آماده می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر ایران در راستای رقابت با بنادر منطقه  محسوب می‌شود که  بیش از ۸۷ درصد از عملیات کانتینری کشور را پشتیبانی می‌کند.

سعید نژاد گفت: اکنون با توجه به تغییرات اقلیمی و آبی در کشور نقش توسعه دریا محور از اهمیت بیشتری برخوردار است و این موضوع از زبان همه  مسئولان کشور طی چند سال گذشته بیان شده است. بر همین اساس نیاز جدی به تدوین یک برنامه کلان برای توسعه دریا محور وجود دارد.

وی توسعه دریا محور را به عنوان یک ضرورت دانست که بدون برنامه مدون ، توسعه و هماهنگی در همه بخش ها میسر نمی‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: توسعه دریا محور و گردشگری دریایی از جمله  فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شوند که باعث توسعه فرهنگی  و اجتماعی مناطق ساحلی را فراهم می‌کنند.

سعید نژاد با اشاره به  احداث ۱۸۳بندر کوچک و بزرگ در استان‌های ساحلی کشور، گفت: بنادر کوچک نقش عمده‌ای در رونق معیشت ساحل نشینان دارد که با یک برنامه ریزی منظم از سوی دولت این هدف مهم محقق می‌شود.

وی افزود: برای تکمیل طرح‌های ناتمام از جمله بنادر کوچک و متوسط، سازمان بنادر با آغوش باز پذیرای مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: حجم عمده‌ سرمایه گذاری‌ها در بخش حمل و نقل مسافری با ارائه تسهیلات مناسب از سوی سازمان بنادر  و از سوی بخش خصوصی انجام شده است و اکنون در این  بخش با افزایش قابل ملاحظه تقاضای مردم برای سفر دریایی مواجه هستیم.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش مسافرت‌های دریایی گفت: طی سال جاری بیش از ۱۵ میلیون نفر سفر دریایی در کشور ثبت شده است. این میزان بیش از ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته که ۹۵ درصد از این عملیات در هرمزگان انجام شده است.

وی گفت: نوسازی و توسعه ناوگان و توجه به مباحث ایمنی از اقدامات مهمی بوده که در این سال‌ها به جدیت پیگیری شده است و پیش بینی می‌شود با توجه به توسعه اقتصادی و سیاسی کشور در زمینه بار و مسافر به رشد مناسبی دست پیدا کنیم./

نظر شما