شناسهٔ خبر: 47822 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم كلنگ‌زنی پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس مطرح کرد:

پایان دوران ساخت بیغوله در شهرها و آغاز تغییر نگرش در طراحی شهری/ لزوم بهره‌گیری از اندیشه محله‌محوری برای بازگشت به هویت گذشته محلات/ تاکید بر جلوگیری از هدررفت ثروت ملی در بیابان‌ها

سخنرانی وزیر راه و شهرسازی با تاكید براینكه ساخت پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس آغاز یك تغییر نگرش در شهر و طراحی شهری است گفت: دولت، مردم و تمامی ساكنین محلات باید بر كشیدن خط بطلان بر تصمیمات و سیاست‌های گذشته اقدام كرده و دوران ساخت بیغوله را به پایان برسانند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم كلنگ‌زنی پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس به عنوان آغاز طرح پیشگام برنامه ملی بازآفرینی شهری در استان تهران، این پروژه را نوعی تغییر رویكرد در حوزه شهری دانست و گفت: امید داریم كه بتوانیم این تغییر رویكرد را در سایر مناطق استان و همچنین شهرهای كشور تامین دهیم و من بارها به بحث كالایی شدن مردم در ایران، سوداگری شهری و شهرداری تجارت محور اشاره كردم. به گونه‌ای كه می‌بینیم امروز وضعیت تهران نتیجه همین اوامر و خرید تراكم بوده و قدیمی‌ترین محلات كشور را بدین روز درآورده است.

آخوندی در ادامه بیان كرد: اتفاقات امروز نتیجه تلاش‌های قبلی مسئولان كشور است كه چگونه شهر را دستخوش تجارت كرده و تمامی اقدامات در حد یك پروژه و خرید و فروش یك تراكم آن را از بین برده است. به واقع اگر تمامی محلات تهران را از طریق تراكم بفروشیم اتفاق بزرگی روی می‌دهد؟ یا از سویی دیگر كیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌كند؟

وزیر راه و شهرسازی ارتقای كیفیت زندگی را هدف اصلی دولت دوازدهم در حوزه شهری دانست و گفت: پروژه ۱۰۰ واحدی امروز باید به عنوان یك نمونه در تهران  اجرا شده و در نهایت منجر به ارتقای زندگی مردم شود. به گونه‌ای كه آن‌ها بتوانند ضمن لذت بردن از محیط زندگی خود، به آن حس تعلق داشته و تجلی تمامی خاطرات تاریخی و هویت ایرانی خود را در آن پیدا كنند.

وی با تاكید براینكه این اقدام آغاز یك تغییر نگرش در شهر و طراحی شهری است افزود: دولت، مردم و تمامی ساكنین محلات باید بر كشیدن خط بطلان بر تصمیمات و سیاست‌های گذشته اقدام كرده و دوران ساخت بیغوله را به پایان برسانند.

به گفته این مقام مسئول اقداماتی همچون هدررفت هزاران میلیارد تومان از پول مردم در بیابان‌ها و ایجاد فضایی زشت نباید دیگر تكرار شود و باید از بر باد رفتن ثروت ملی در این مناطق جلوگیری گردد.

آخوندی با تاكید براینكه باید بار دیگر  به هویت ملی خود در ایران باز گردیم گفت: به واقع شهر باید جایی برای گفتگو، نفس كشیدن، لذت بردن از ارتباط با همسایگان و برگزاری آیین‌های ملی و مذهبی باشد. شهر باید مكانی باشد تا ساكنان آن بتوانند از حال یكدیگر باخبر شوند و این اقدامی است كه قطعا از سوی دولت اجرا نمی‌شود بلكه باید ضمن سیاست‌گذاری از سوی دستگاه حاكمیتی توسط مردم و خود شهر اجرا شود.

عضو كابینه دولت دوازدهم در این راستا افزود: ما در این دولت تلاش داریم تا برخلاف سیاست‌های گذشته كه تنها به ارائه گزارش‌های كمی محدود می‌شد به سمت اقدامات اجرایی برویم تا زندگی مردم را بهتر كرده و تكیه اصلی آن به خود شهروندان و اجتماع باشد. ما نمی‌خواهیم قیوم مردم باشیم، آن‌ها باید در كاری كه می‌كنند واقف باشند.

آخوندی در ادامه ضمن ابراز امیدواری نسبت به پیگیری جدی این تغییر نگرش در كشور بیان كرد: بدون شك پس زمینه موجود شهرهای ما شایسته ایران نیست. ما باید ضمن كناره‌گیری  از تك ‌پروژه به سمت تداوم این تغییر نگرش در سایر شهرهای خود برویم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی ما قصد داریم با بهره‌گیری از اندیشه محله‌محوری به هویت پیشین محلات خود بازگردیم كه خوشبختانه امروز پشتوانه‌های مالی آن نیز از طریق بانك مسكن ایجاد شده است.

وی این تغییر نگرش را از جهت اقتصادی به شدت سودآور دانست و گفت: روش‌های گذشته نه تنها كیفیت محله را ارتقا نمی‌داد بلكه تنها به فروش تراكم توجه میشد، اما خوشبختانه در این سیستم با وجود آن‌كه متراژ خانه‌ها كم می‌شود ولی قطعا كیفیت زندگی در محلات افزایش پیدا می‌كند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز تاسف نسبت به فرسوده نامیدن بافت‌های تاریخی و فرهنگی شهر تهران بیان كرد: قطعا سیاست‌های غلط گذشته این مناطق را فرسوده كرده و باعث تنزل اجتماعی آن‌ها شده است. ما در این دوره سعی داریم با افزایش این منزلت اجتماعی كاهش تراكم‌ها و كم شدن متراژ خانه‌ها را جبران كنیم كه قطعا مهم‌ترین منبع اقتصادی یك محله همین ارتقای منزلت اجتماعی خواهد بود.

نظر شما